Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

uit het Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

uit het Parlement

10 minuten leestijd Arcering uitzetten

STEMMING OVER DE BELAS- TINGONTWERPEN.

De vorige week kwamen de wetsontwerpen inzake de herziening van de vermogens-, inkomsten- en loonbelasting in stemming. Hd was maar goed, dat er een paar weken tijd voor was gegeven om de door amendering gewijzigde wdsontwerpen nog eens goed door de Griffie der Kamer en hd departement te doen controleren, want de Staatssecrdaris had nog een hele lijst ingediend met allerld kleine wijzigingen. Deze gaven echter geen aarddding tot discussie. Nadat vooraf nog door enkele leden verklaringen waren afgelegd om de stem hurmer fracties te motiveren, waarbij de heer van den Tempel (P.v.d.A.) hd wel buitensporig lang maakte, werden alle drie ontwerpen bij zitten en opstaan door een genuanceerde meerderhdd aangenomen. De P. v. d. A. stemde tegen de dne wdsontwerpen, nidt^enstaande de herzieningen toch allerminst een onrechtvaardige verdeling der verbeteringen inhielden. De P.S.P., die gewoonlijk nog sterker socialistisch voor de dag wil komen dan de P.v.d.A., was het in deze met de P. V. d. A.-fractie echter niet eens. De P.S.P.-leden hadden er oog voor, dat de nieuwe aftrekregeling ook voor de loonbelastingplichtigen in ieder geval ved gunstiger was dan die van voorheen. De P.S.P. verklaarde zich derhalve voor het wetsontwerp tot herziening der loonbelasting. De drie wdsontwerpen brengen een verlichting van belastingdruk tot een bedrag van ongeveer 200 miljoen gulden. De S.G.P.-fractie stemde voor alledrie wetsontwerpen.

HET R.KM. - EILAND

Sedert geruime tijd woedt er al in ons land een verwoede strijd tussen de voorstandt - s van de vrij e televisie. waarbij de kosten voornamelijk gedekt worden door het voeren van duurbetaalde reclame op het tdevisiescherm en de voorstanders van de drie bestaande lichamen, die de radio en tdevisie verzorgen, namelijk de KRO, de VARA en de NCRV, die door de eerstgenoemden gewoonlijk als de drie , , zuilen" worden genoemd. Voor de voorstanders der vrije tdevisie treden in de Kamer gewoonlijk de liberalen en christdijk historischen op, dus de leden der V. V.D. en C.H. U. fracties, terwijl de voorstanders der , , zuilen" hun woordvoerders hebben in de Kamerleden van de fracties der K.V.P., P.v.d.A. en A.R.P. Dit deed 2dch een paar jaar geleden voor bij een wetsontwerp, dat door de toenmalige Staatssecrdaris van Onderwijs, mr. Scholten, verdedigd werd, maar dat de dndstreep nid kon halen. . De voorstanders der vrije televisie hadden iruniddels niet sül gezden. Er waren, stichtingen in het leven geroepen, die de vrije televisie met reclame voorstonden, doch door de machtige tegenstand der , , zuilen" konden zij niets berdken. Totdat er plotseUng berichten verschenen over plannen om vóór de Nederlandse kust een eiland op poten te zetten, - vanwaaruit vrije tdevisie-uitzendingen zouden kunnen plaats hebben. Hd laat zich denken, dat de „zuilen" op hun achterste benen gingen staaiL Zij deden een krachtig beroep op de regering om maatregelen daartegen te nemen. De minister van Justitie, de vroegere staatssecretaris van Onderwijs, mr. Scholten, gaf hieraan gehoor. Er werd doorhem een wdsontwerp ingediend onder de naam „Installaties Continentaal Plat". Na enige tijd verscheen hierover een Voorlopig Verslag, terwijl het in het voornemen lag het wetsontwerp nog vódr het zomerreces der Kamer te behandelen. Ook van de zijde der Regering was de wens daartoe te kennen gegeven, daar men wilde voorkomen, dat de REM-televisiezou gaan uitzenden voordat het wetsontwerp tot wet vertieven was. Inmiddels was door de stuwende krachten van de R.E.M., waarvan de scheepsbouwer Verolme één der voornaamsten bleek te zijn, met koortsachtige ijver gewerljt om Regering en Kamer vóór te zijn. Enige tegenslagen, die het aanvankelijk lieten aanzien, dat men te laat gereed zou komen, werden spoedig overwonnen, zodat het R.E.M.-eiland reeds ter plaatse nl. vóór de kust bij Noordwijk op de zeebodem kon worden geplaatst. Ook aan de zendmast werd met grote haast gewerkt, terwijl de zendapparatuur binnenkort wordt verwacht voor zover die al niet gearriveerd is.

Intussen rekenden de „zuilen" er nog steeds op, dat de wet vóór het Kamerreces de Staten-Generaal gepasseerd zou zijn, zodat het uitzenden door de R.KM. onmiddellijk verboden zou kunnen worden. Hierin werd men echter bitter teleurgesteld.

De Regering maakte namelijk in een brief aan de Kamer bekend, dat zij, gezien het breedvoerige Voorlopig Verslag, waarin verscheidene moeilijke kwesties ter sprake werden gebracht, onmogelijk met haar Memorie van Antwoord eerder dan in augustus gereed zou kunnen zijn, zodat de behandeling van het wetsontwerp niet eerder dan in september zou kunnen plaats vinden.

Het ligt voor de hand, dat de besturen der , , zuilen" hierover zeer ontstemd waren. Vooral de heer Roosjen (A.R.), voorzitter van het bestuur der N.C.R. V., liet zich zeer scherp uit.

In de Kamer werd de Regering over haar brief de vorige week ook op niet malse wijze onder vuur genomen, üe heer Vondeling (P.v.d.A.) zei onder meer, dat het beleid der regering in deze aangelegenheid niet getuigde van slagvaardigheid. Hij dreigde zelfs met een motie te zullen komen om de Kamer ha'ar oordeel er over te laten uitspreken. Mr. Baeten (K.V.P.) was er zelfs voor om de Kamer tijdens het reces in augustus voor een spoedvergadering bijeen te roepen teneinde het wetsontwerp alsnog met de meeste spoed behandeld te krijgen. De heer SmaUenbroek (A. R.) toonde zich zeer verontwaarigd over het optreden van de heren van de REM, die hij gebrek aan eerbied voor het gezag verweet. De heren Geertsema (V.V.D.) en Beernink (C.H.) echter traden zeer gematigd op. Zij hadden er volkomen begrip voor, dat de Regering niet overhaast te werk wilde gaan. Namens de Regering verklaarde minister Scholten, dat het haar weldegelijk ernst is met haar voornemen om, de aktiviteiten van de R.E.M. te stuiten en dat zij niet zal aarzelen in te grijpen, indien zij daartoe na het tot stand komen van de wet bij machte is. Oolc was zij bereid tijdens het Kamerreces voor de Kamer te verschijnen. Na deze toezegging bleef de motie van de heer Vondeling achterwege, zodat de Regering nu de tijd heeft om de in het Voorlopig Verslag aanhangig gemaakte kwesties te doen bestuderen door de adviescommissie voor volkenrechtelijke vraagstukken. Zo nodig zullen artikelen van het wetsontwerp worden gewijzigd. Hiermede was deze kous af en moet de Memorie yan Antwoord worden afgewacht.

ZUID-AFRIKA

Vervolgens werden door de heer Slotemaker de Bruine van de P.S.P. zoon van het vroegere C.H. Kamerlid en Minister prof. Slotemaker de Bruine, een viertal vragen gesteld naar aanleiding van het vonnis over de veroordeelden bij h^ zgn. Rivonia-pyoces. Wij verwijzen hiervoor echter naar het afzonderlijke artikel over dit onderwerp.

PRINSES IRENE, PRINS CHAR­ LES EN DE GEZANT

Onlangs berichtte de pers, dat prinses Irene, haar man en de Nederlandse ambassadeur te Madrid tezamen in een restaurant geluncht hadden. Tevens werd vermeld, dat deze ambassadeur hiermede inging tegen de nadrukkelijke instructie, dat geen der gezanten contact mag opnemen of onderhouden met het echtpaar De Bourbon- Parma. Kort daarop werd echter in de pers meegedeeld, dat Minister Luns toestemming had gegeven.

De heer Lankhorst (P.S.P.) nu stelde hierover in de Kamer een tweetal vragen. Hij vroeg ten eerste of het juist was, dat de ambassadeur in strijd met de instructies van de Minister heeft geluncht met het prinselijk echtpaar en ten tweede of de Minister het dan niet noodzakelijk achtte de betreffende ambassadeur thans terug te roepen.

De Minister antwoordde, dat de ambassadeur hem vooraf toestemming had gevraagd en dat die was gegeven, zodat er geen reden tot terugroeping was. Geen der andere leden behoefde zich dus meer in deze kwestie te mengen.

HET SCHELDE-RIJNVERDRAG

In 1927 werd het wetsontwerp inzake een kanaal, dat Antwerpen met de Rijn zou verbinden door de Eerste Kamer verworpen. Het is te begrijpen dat dit in België een slecht ont- ..haal ten deel viel. Een kwestie van meer dan honderd jaar toch bleef er door onopgelost. Inmiddels is er echter weer heel wat gebeurd. Een hveede wereldoorlog brak uit, waarin zowel België als Nederland betrokken werd. Tengevolge hiervan kwam er weer toenadering tussen beide landen en werden de betrekkingen van lieverlede verbeterd. Dit leidde er toe, dat opnieuw onderhandelingen werden gevoerd met als uiteindelijk resultaat het tot stand komen van een verdrag tussen Nederland en België betreffende de verbinding tussen de Schelde en de Rijn, dat op 13 mei 1963 te 's-Gravenhage door de beide regeringen werd ondertekend. Thans moesten de Staten-Generaal van Nederland en België er hun goedkeuring nog aan hechten. Daartoe werd een wetsontwerp bij de Tweede Kamer ingediend, dat de vorige week in behandeling kwam. Verscheidene Kamerleden gaven algemene beschouwingen over dit wetsontwerp, waaruit bleek, dat de totstandkoming van het onderhavige verdrag de algemene instemming had. De behandeling had dan ook een bijzonder vlot verloop. In de middagvergadering werd er mede begonnen zodat om half zeven de algemene beschouwingen teneinde waren. Aangezien de voorzitter mr. Van Thiel wegens ziekte verhinderd was de vergadering te presideren en de twee ondervoorzitters aan de algemene beschouwingen deelnamen, zodat zij het voorzitterschap niet konden waarnemen, werden de heer Lukas (K.V.P.) en Ir. Van Dis, als oudste leden der Kamer voor het voorzitterschap aangewezen. De heer Lukas presideerde in de middagvergadering. Ir. Van Dis in de avondvergadering. In de avondvergadering be- Emtwoordden de Ministers van Buitenlandse Zaken en Van Verkeer en Waterstaat de sprekers. Slechts door één der sprekers, de heer Assmann (K.V.P.), werd nog heel kort gerepliceerd, waarop na het antwoord van de Minister de algemene beraadslagingen gesloten werden. Aangezien de twee artikelen van het wetsontwerp geen bespreking uitlokten, werd op voorstel van de voorzitter, nadat het oordeel van de Commissie was gevraagd, het wetsontwerp zonder hoofdelijke stemming met algemene stemmen aangenomen.

Dit was dus de tweede maal dat het een vert^enwoordiger der S.G.P. ten deel viel als voorzitter der Tweede Kamer te fungeren. Ds. Zandt heeft dit namelijk gedaan, naar we menen zelfs twee maal en thans Ir. Van Dis. Dit kan alleen als men tot de oudsten behoort en als de ondervoorzitters niet voor de voorzitter kunnen invallen. Dit staat echter wel vast, dat in Spanjeof Columbia een Kamerlid met de beginselen van de S.G.P. daartoe nimmer enige kans zou krijgen, indien het bestaan van zulk een Kamerlid daar al mogelijk ware. In België is men met de goedkeuring door het parlenjent nog niet zo ver als hier. De Walen komen daar steeds met nieuwe eisen. Voored in Gent en Luik is men sterk tegen het Verdrag. De Gentenaren willen o.m. de Belgische Rijnvaartpremies behouden, die met het totstandkomen van het kanaal zullen worden afgeschaft. De Luikenaren zouden de Schelde-Rijnverbinding geïnternationaliseerd wUlenzien. Ook vrezen zij, dat er door het Deltaplan te veel water aan de Maas zal worden onttrokken, waardoor deze onbevaarbaar dreigt te worden en ook moeilijkheden zal brengen voor de industrieën. In werkelijkheid betreft de obstructie der Walen echter het feit, dat zij met lede ogen aanzien, dat Vlaanderen industrieel sneller ontwikkelt dan Wallonië.

Tenslotte zij nog vermeld, dat de totale kosten van de Schelde-Rijnverbinding bij de afsluiting van het Verdrag op 260 miljoen gulden werden geschat. De aanlegkosten op Nederlands gebied komen voor 85 pet. voor rekening van België. De werken op Belgisch gebied zijn geheel voor rekening van België. De jaarhjkse onderhoudskosten voor Nederland zullen circa 2 1/2 miljoen bedragen. De duur van het totstandkomen van de verbinding is geschat op 8 a 10 jaar.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1964

De Banier | 8 Pagina's

uit het Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 juli 1964

De Banier | 8 Pagina's