Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Doch Mijn knecht Kaleb, omdat een andere geest met hem geweest is en hij volhard heeft Mij na te volgen, zo zal Ik hem brengen tot het land in hetwelk hij gekomen was, en zijn zaad zal het erfelijk bezitten. Num. 14: 24.

3.De zegen door Kaleb ontvangen. Welk een onderscheid tussen degene die God door genade mag dienen, en degene die Hem niet dient. De tien verspieders ontvangen op de dadelijkheid hun straf. Zij stierven door een plaag voor het aangezicht des Heeren. Vreselijk is het te vallen in de handen van een levend God. En dat door eigen schuld. Nooit hebben ze de Heere de schuld kunnen geven voor het oordeel dat Hij over hen uitsprak en volvoerde. God komt richten hier beneden. En het wordt altijd weer bewaarheid: Uw loon, Uw straf beantwoordt aan Uw eer. En het volk dat geluisterd had naar deze ongelovigen en hen heeft nagevolgd in de zonde van niet op de Heere te betrouwen, is merendeels omgekomen. Ja, veertig lange jaren heeft het volk moeten zwerven door de woestijn voor en aleer de Heere bij vernieuwing de mogelijkheid opende om het te brengen in het land dat Hij het had beloofd. En Gods kinderen gaan mee dat oordeel door. Nee, de Heere spaart geen vlees. Ook Jozua en Kaleb hebben deze zwerftocht mede moeten maken. Een bee d van het pelgrimsleven van Gods kinderen. Zolang als de Heere het goeddunkt, moeten zij hier beneden Zijn raad uitdienen, en veel wederwaardigheden mede doormaken. Veel wederwaardigheen, veel rampen zijn des vromen lot; Maar uit die alle redt hen God; Hij is hun heil alleen. En toch: Ze komen er uit, uit de grote verdrukking. En dat alleen omdat hun dierbare Borg en Zaligmaker hen in aUes is voorgegaan. Welke strijd ze ook op aarde door moeten maken, Hij is in groter strijd geweest. Gods kind moet vanwege de zonde veel lijden door, maar Sions betalende Borg leed en stierf, Hij zonder zonde, Hij, de Rechtvaardige, voor de onrechtvaardigen. Hij heeft de hemel weer geopend voor Zijn kinderen. En op de tijd van eeuwigheid bepaald zidlen ze ingaan in het Kanaan der rust. Zo is het ook gegaan met Kaleb. Hij is uit de woestijn eenmaal in Kanaan gekomen. Meegezworven heeft hij met een boos en verkeerd geslacht. Gezien al de graven van hen die de Heere hadden tegengestaan. Maar toch: het einde was vrede. Hij kwam door Gods gunst in Kanaan. Welk een kostelijke zegen des hemels voor een in zichzelf alles verbeurd hebbende en doemwaardige zondaar. Te Hebron hadden de tien verspieders de Enakskinderen gezien. En juist dat Hebron is aan Kaleb en zijn zaad door de Heere geschonken. Zo heeft hij het loon van een getrouwe dienstknecht ontvangen. En zijn zaad heeft gedeeld in de zegeningen des Heeren. Gingen we onze kinderen meer voor in de wegen des Heeren, wat zouden zij en wij er goed mee zijn. Kaleb kwam in het land waar hij kostelijke vruchten van gegeten had. En mocht nu voortaan delen in de zegeningen, die de Heere hem beloofd had te zullen geven in Kanaan. 's Heeren kerk op aarde mag wel eens proeven van de vruchten van het hemels Kanaan, opdat ze meer losgemaakt worden van de wereld hier beneden; ja, om uit te zien naar de dag der eeuwige verlossing. Om daar ten volle te genieten van hetgeen hun Zaligmaker voor hen heeft verworven. Och, hier is het maar ten dele. De kerk krijgt hierweleens verkwikking. Maar hier in de woestijn is het land der ruste niet.

Zalig dan die door hartvernieuwende genade mag leren dat Kanaan alleen maar is voor hen, die hier onderdaan worden van Koning Jezus. Arm, als we nooit tot God bekeerd worden. We kunnen de wonderen gezien hebben, zoals de verspieders, en toch in het ongeloof sterven. Een waarschuwing voor een elk om toch te zoeken de dingen die Boven zijn, daar waar Christus is, en niet die op de aarde zijn. Dat we dan leerden: Egypte moeten we uit, geheel, van ganser harte. Dan komen we wel in de woestijn, met al zijn raadselen, al zijn vijandige volken, al zijn tegenstanders en alles wat zich tegen God verheft. Ja, de strij d zal menigmaal hoog gaan, want de drie doodsvijanden: duivel, wereld en vooral eigen vlees zullen nooit ophouden het Godswerk aan te vechten. Maar eenmaal is voor Kaleb de woestijnreis geëindigd en heeft hij verkregen de wens zijns harten. Niet omdat er enige waardigheid in hem was, maar omdat God van eeuwigheid gedachten des vredes over hem had, en Christus Zijn dierbaar bloed voor hem heeft gestort, en hij de toepassing verkregen heeft in zijn hart en leven. De zwerftocht is eenmaal voor hem geëindigd. Volk des Heeren, uw zwerftocht eindigt ook eenmaal. Dat we maar jaloers mochten worden op hetgeen de Heere geeft. Let op de vrome en ziet naar de oprechte, want het einde van die man zal vrede zijn. Het hemels Kanaan kent geen vijanden meer, daar rust de kerk eeuwig uit en zal God Drieënig eeuwig de eer mogen toebrengen voor het wonder dat Hij ze haalde uit Egypte en bracht in de eeuwige tempelzalen hierboven. Voor Kaleb is waar geworden:

Daar zullen zij, Gods knechten met hun zaad. Zij, die Zijn Naam beminnen, erfelijk wonen. Een weinig dan nog door de verdrukking, nog enkele stappen en de kerk is eeuwig uit de woestijn. Zal in Kanaan Hem loven Die zoveel voor hen heeft overgehad. Dan zuUen ze in volmaaktheid zingen: Gij, Gij zijt al mijn liefde waardig. Mijn lezer en lezeres, wat is uw deel? Het deel van Ksdeb? Dat is vrije gunst. Het deel van de tien verspieders? Dat is eigen schuld. Amen.

Barneveld

Ds. A. W. Verhoef.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1964

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 oktober 1964

De Banier | 8 Pagina's