Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

1.

Zo laat ons dan tot Hem uitgaan, buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende; want wij hebben hier geen blijvende stad, maar wij zoeken de toekomende. Hebr. 13:13—14

Hebreen 13 begint met de ernstige vraag om de broederlijke liefde en het medeleven met Gods volk, waarschuwt vervolgens tegen ontucht en geldgierigheid, wijst verder op het zalig leven en sterven van godzalige voorgangers, en ook wordt met klem gewaarschuwd tegen het vasthouden aan de ceremoniële wetten.

Jeruzalem was eeuwenlang de stad, waeir bij wijze van spreken het hart van Israels volk klopte. Jaar op jaar was men met de grote feesten, het Paasfeest, het Pinksterfeest en het Loofhuttenfeest opgetrokken naar dé heilige stad, gelijk Jeruzalem genoemd werd. Zelfs de discipelen van de Heere Jezus waren nog lang vervuld met de gedachte aan een aards Messiasrijk. Vanwege hun gehechtheid aan het aardse Jeruzalem was er dus wel aanleiding om de Hebreen op te wekken, om toch niet uit kracht van gewoonte vast te houden aan een vormelijke godsdienst, die reeds lang geduurd had. En dat te meer, omdat kleine genade en zwakgelovigheid zo weinig weerstand konden bieden tegen het hangen aan de vorm.

De uiterlijke pracht v£ui de tempel, de veelheid dergenen, die de tempel bleven vereren en al dat ritueel, spraken zodanig tot het gemoed, dat er licht van boven nodig was, om het los te kunnen laten.

Paulus deed het uit liefde, niet op meesterachtige manier. Bemoedigend, doch gezaghebbend deed hij hun aanwijzing, hoe zij te handelen hadden. Hij deed het met insluiting van zichzelf: „Zo laat ons", alsof hij ookzichzelf daEu-toe opwekte. Hij wist goed wat hij zei, hij had voorheen zelf er zo onmatig aan gehangen. Hij sprak uit ervaring, en wat hij andere aanraadde, bracht hij zelf in praktijk. Hij droeg de smaadheid van Christus buiten de legerplaats. Hij stond evenwel niet boven de Hebreen, omdat hij telkens dacht aan zijn eertijds, en hoe hij zich verzet had tegen de smaad van het kruis. Hij had Gods volk vervolgd en een welgevallen gehad in de dood van Stefanus. Maar die tijd was reeds lang voorbij, hij had al zijn ijver voor een wettische godsdienst als schade en drek leren achten voor God.

Doch niet alleen de Hebreen ui Paulus' tijd, maar ook Gods kinderen in deze tegenwoordige tijd worden geroepen, om de smaadheid van Christus te dragen, wanneer zij omringd zijn door vijanden en er op aarde haast geen rustplaats overblijft, vEmwege verdrukking en vervolging van de zijde ener wereld, die in het boze ligt. Het gaat er echter over, of het de smaadheid van Christus is, omdat men ook gesmaad kan worden vanwege eigen zonde en dwaasheden. Christus Zelf heeft ook talloze smaadheden geleden van het Sanhedrin, van Herodes en Pontius Hiatus. Joden en heidenen beiden hebben Hem veracht en gesmaad. Waar Christus nu door Zijn eigen bloed Zijn volk heeft wUlen heiligen, behoort dat volk met Hem te lijden, en dus gemeenschap te hebben aan Zijn lijden, opdat ook de Zijnen gemeenschap mogen hebben aan Zijn heerlijkheid. Maar dan hebben zij uit te gaan buiten de legerplaats, dat is, afscheid te nemen, niet aUeen van de wereld en de zonde, maar ook van alle wettische werkheUigheid. Zij moeten als grond van hoop op de zaligheid aUe eigen offeranden los laten, ziende op het kruis van Golgotha.

Tot Hem gaan buiten de legerplaats, wU zeggen in Hem te geloven en Hem te belijden voor de mensen, op Hem te vertrouwen, en gewillig te zijn om Zijnentwil smaadheid te lijden en desnoods vervolging te verduren. Al gaat dan soms de weg Gods door de diepte, dan zou dat volk niet al te vreesachtig moeten worden, maar trachten moeten om Hem te volgen in Zijn diepe vernedering. Paulus wist er wat van, wat het is om van zichzelf af te zien en van zichzelf uit te gaan en de toevlucht te nemen tot Christus door het geloof. Tot Hem uit te gaan buiten de legerplaats wil ook dit zeggen: Gelijk de lichamen der offerdieren op de Grote Verzoendag buiten de legerplaats met vuur moesten verbrand worden, en de hogepriester op de tiende van de zevende maand met het bloed moest ingaan in het heüige der heUigen, zo heeft Christus buiten de poort van Jeruzalem geleden op Golgotha, de plaats waar misdadigers hun straf moesten ondergaan. Zo zet de Heere Zijn volk af en toe alleen, om hun te leren van alle schepselen af te zien. Dan wordt alle troost van mensen zo duidelijk soms onthouden. De Heere Zelf drijft hen soms naar buiten de legerplaats, gelijk Jeruzalem het deed met de Zoon Zijner liefde. Dat mag dan pijnlijk zijn voor het vlees, doch ondanks het smartelijke daarvan kunnen die wegen wel eens heel erg nuttig zijn, want daardoor leert de mens wat hij aan zijn God heeft. Dan blijkt het wel eens, dat de smaadheid, die men dragen moet, vam dezelfde aard en omstandigheid is als de smaadheid van Christus.

De Joden hebben het een grote smaadheid geacht, als van iemand werd gezegd dat hij slordig of nalatig was in de onderhouding van de ceremoniële wetten. Maar de Heere Jezus Christus, Die al de wetten vervuld en daardoor teniet gedaan heeft, droeg gewillig al die smaadheden. Hij heeft het kruis verdragen en de schande veracht, maar is nu gezeten aan de rechterhand Zijns Vaders in de hoogste hemelen.

WerkendEim

Ds. Chr. van Dam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 1965

De Banier | 12 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 september 1965

De Banier | 12 Pagina's