Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

1.

O alle gij dorstigen, komt tot de wateren, en gij, die geen geld hebt, komt, koopt en eet, ja komt, koopt zonder peld en zonder prijs, wijn en melk!

Waarom weegt gijlieden geld uit voor hetgeen geen brood is, en uw arbeid voor hetgeen niet verzadigen kan? Hoort aandachtelijk naar Mij, en eet het goede, en laat uw ziel in vettigheid zich verlustigen. Neigt uw oor, en komt tot Mij, hoort en uw ziel zal leven; want Ik zal met u een eeuwig verbond maken (en u geven) de gewisse weldadigheden van David.

Jesaja 55 : 1-3

Je kunt het wel weten wanneer de uitverkoop begonneh is. Dan staan er 's morgens reeds veel meer mensen op de bus te wachten dan anders. Dan is het druk in de straten en vooral in de winkels van de stad en ook van het dorp. Er zijn voordelige aEinbiedingen en daar wil ieder van profiteren.

Kunnen ze dan gebruiken wat er wordt aangeboden? Hebben ze het hard nodig? Och, je kunt niet weten, toch maar eens gaan kijken. Zo moest ieder nu ook denken over wat de Heere aanbiedt. Ga het tenminste eens onderzoeken.

Onbekend maakt onbemind. U wilt immers op voordeel uit? Welnu, zegt de Heere, bij Mij kunt u kopen, kopen zonder geld. De Heere liet dat reeds bekend maken aan het afgetobde, dorstige volk, dat uit Babylonische ballingschap terugreisde. Daar waren veel arme mensen onder. En zonder geld kun je toch niets beginnen. In het hete Oosten moet ookvaak zelfs het water evengoed als melk bij liters gekocht worden. Bij ons in vakantietijd staat de melkboer op straat en luidt de bel en de mensen lopen toe. In het Oosten werd en wordt zo ook in de straten omgeroepen als er water te koop is. En water is het allernoodzakelijkste, daar kan een mens nog minder zonder dan zonder brood. Komt tot de wateren gij armen, koopt en ge hoeft niet te betalen. Ook wijn en melk, de meest gevraagde dranken kunt u bij Mij krijgen.

Hé, waarom zijn nu opeens de mensen zo kritisch? Dat kan nooit iets goeds zijn. Kopen zonder geld? Bij een uitverkoop zijn er vaak aanbiedingen waarvan we geneigd zijn te zeggen: dat kan niet bestaan, en toch vliegen de mensen er op af en vliegen ze er soms in.

Dan hebben ze soms dingen gekocht die of waardeloos zijn, of die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben en totaal niet kunnen gebruiken.

En dan is het altijd nog te duur. En hun geld zijn ze kwijt. Waarom doet ge toch zo, zegt de Heere. Waarom weegt gijlieden geld uit voor dingen waar u niets aan hebt. Dingen, die niet deugen voor voedsel en kleding. Dingen, die u niet verzadigen en bevredigen. In een uitverkoop gaat het om dingen kwijt te raken, die hun hoogste waarde verloren hebben. Ik bied u, zegt de Heere, wat van de allerhoogste, wat van eeuwige waardeis. Hoort toch naar Mij, dan komt u niet bedrogen uit.

Maar nu blijkt het dat we allen nazaten van Adam en Eva zijn. Zo vlot als de mens op de aanbiedingen van de satan en de wereld ingaat en zich menigmaal laat bedriegen, zozeer wantrouwt hij de Heere.

Kopen en dat zonder geld. Dat kan niet. Ach, het is ook geen kopen. De Heere in Zijn neerbuigende goedheid sluit Zich slechts aan bij de overleggingen der mensen. Of Hij ze met Ustigheid mocht vangen. De mens, die als God wil zijn en van niemand wil afhangen, heeft vóór in de mond: ik wil het niet voor niets hebben, het is eerlijk gekocht, ik heb er voor betaald. Daarom laat Hij uitroepen: Koopt. Maar het is een aanbod van vrije genade. Want het zal blijken voor wie nu waarlijk naar Gods Manken hoort en het leven bij Hem zoekt, dat de geestelijke levensmiddelen ontbreken en hij die niet betalen kan. Alleen maar groter kan maken de schuld bij God. En nu dat wonder heerlijke. Juist aan één, die alles mist en geen geld heeft, zegt de Heere: Het is Mijn welbehagen aan de armen het om niet te geven.

Gelukkig die acht geven op dat aanbod en zich laten onderrichten en gewillig worden te belijden dat ze arm zijn. Dat ze van het gegeef moeten leven. Wat is het dan een heerlijk aanbod. Voor een rijke is heteenbekrompen leer, die leer van vrije genade, maar hoe onbekrompen en ruim is het voor een arme! Er waren ook bij de terugkeer uit Babel rijke mensen. Die hadden het wonderlijk genoeg in Babel goed gehad. Slechts met tegenzin keerden ze terug en wilden ze zich weer door de Heere naar Israël laten leiden. Maar zo zijn er nog mensen, die het nog zo goed hebben in de wereld. Zij hebben ook geen zin in terugkeer en bekering, zij kunnen zelf hvin ziel nog wel in het leven houden. Brood, wijn en melk, het (avond-) maal van Gods kinderen wordt bespot. Zij hebben zelf nog (levens-) middelen genoeg. En daarom hebben ze de Middelaar niet nodig.

De Middelaar. Ja, wordt nog eens gevraagd, maar kopen om niet, hoe zit dat toch. Goedkoop is toch duurkoop. En hoe is dit nu bij de Heere? Het moet toch ergens vandaan komen, zeggen we in het natuurlijke leven, en dan zijn we bang, dat we uiteindelijk zelf voor de kosten moeten opdraaien. Weet u waar het bij de Heere vandaan komt? Het is betaald een dure prijs. De Christus Gods gaf Zijn heerlijkiieid in de hemel op, ja zijn eigen leven, om zondaren het leven en het levensbrood enlevensdranktekunnen geven. Daarom kunt u het goedkoop krijgen. En vrees maar niet dat het voor u duurkoop zal worden. Het is wel een dure koop geweest om een arm en verloren volk uit Babel, uit het diensthuis der zonde terug te kimnen krijgen. Maar het is nu alles volbracht en volkomen betaald. Ja, het kan toch bij God bestaan: zonder dat Zijn recht gekrenkt wordt, is er heil voor een zondaar, die er alles doorgebracht heeft. Dat de Heere nog weder met dat afkerige Israël een nieuw begin wilde maken! Ja, Hij opent een uitzicht op de heilstijd van de meerdere David. Eeuwig bloeit de gloriekroon op het hoofd van Zijn grote Zoon Jezus. En dan bloeit die kroon het meest als een zondaar verstaat: zalig onder die heerschappij, vrij van de zonde te verkeren. Laat ik zorgen, dat ik daar bij kom, bij dat gelukkige volk.

Sprang-Capelle

Ds. R. T. Huizinga

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 1968

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 1968

De Banier | 8 Pagina's