Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het zevende gebod in de staatkunde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zevende gebod in de staatkunde

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

2.

Vergelijken we de vooroorlogse situatie met nu, dan zijn er geweldige verschillen te konstateren.

Uit de Neo-Malth. Bond is een florerende Ned. Ver. voor Sexuele Hervorming gegroeid, die uitstekend samenwerkt met een Protestantse Stichting ter bevordering van Verantwoorde Gezinsvorming. Beide verenigingen hebben hun bureaus waar men wordt geadviseerd betreffende de geboorteregeling en waar men de anti-konceptionalia gemakkelijk kan verkrijgen. Beide verenigingen keuren de geslachtsgemeenschap voor het huwelijk niet af. Wel dient men er voor op te passen, dat zwangerschap beslist wordt uitgesloten. Maar overigens kan men vrij zijn gang gaan.

Op een geruchtmakend kongres „Chaos rond Eros" heeft men zich bezonnen op de nieuwe sexuele moraal. Het resultaat was ontstellend. Wie nog durfde pleiten voor de oude en verouderde opvatting om samen te strijden en de gemeenschap te plaatsen binnen het huwelijk kon uitgefloten worden.

Anno 1967. Teach-ins en happenings. Ontstellende dingen zijn er over geschreven. Happenings, waarbij de ontucht vrijuit, openlijk werd bedreven. We lazen van zo'n happening, dat bij het begin een jeugdig paar elkaar beschaamd aankeek. Ze hoorden daar niet. Maar eer de avond om was, waren ze door alles heen en gaven de toon aan.

In „Tot Vrijheid Geroepen" van oktober 1967 staat een , , ontdekkend" artikel over de Kultus der Liederlijkheid. We citeren eruit: , , In het najaar 1966 gaf het gemeentebestuur van Den Haag aan de zgn. , , Bende van de Blauwe Hand" toestemming om in het gemeentemuseum een, , kunstzinnige happening" te houden. Muren en vloeren werden besmeurd, meisjes liepen rond in toekomstkleding of naakt". „Op 11 aug. 1967 werd in Amsterdam een , , love-in-partj'" gehouden in het oude Rai-gebouw en wel op aandrang van de stedelijke overheid. Plusminus 8000 jongens en meisjes, met leeftijden variërend van plm. 14 tot over de 20 jaar, vulden des avonds dit gebouw. Vele deelnemers liepen halfnaakt rond". De schrijver van dit artikel citeert dan het , , Stadsblad, weekblad voor stad en provincie Utrecht": „Het volgende schouwspel, waarvan we oor-en ooggetuige mochten zijn, was nog triester dan het voorgaande. In een hoek, achterin het gebouw, verzamelden zich op een zeker moment een 30-tal jongens en meisjes rondom een jongen en een meisje, waarvan laatstgenoemde het chiquita-bananen embleem hanteerde, en de jongeman een vel papier tot bron voor zijn spreekkunst gebruikte. De woorden en gebaren, die het tweetal maakten, waren dermate godslasterlijk en liederlijk, dat ze hier geen weergave krijgen".

Anno 1967 werd in Kunstmin te Gouda een teach-in gehouden, waar de burgemeester van Gorkum, Mi'. L. J. R. Ridder van Rappard, debateerde met de voorzitster van de Ned. Ver. voor SexueleHerv., mevr. Zeldenrust-Noordanus. Volgens de dagbladpers is het er heet naar toe gegaan. De moderne opvattingen van de N. V. S. H. als: sexuaUteit is een aspekt van het leven, ook van het leven voor het huwelijk, en dat de jeugd vrij antikonceptionalia moet kunnen krijgen, werden door Ridder van Rappard bestreden. Toen bleek, dat deze vereniging zou willen, dat de school sexuele voorlichting gaf, een voorlichting naar normen, die aUe schaamtegevoel doodt, zodat de weg voor vrije omgang wordt gebaand, vroeg Ridder van Rappard waar men het lef daartoe vEmdaan haalt om op deze wijze in de rechten (en/of plichten) der ouders te treden. Deze vraag was ad rem. Is het de taak van de school, die misschien uit een geheel andere levensbeschouwing leeft, om voorlichting te geven? Vinnig antwoordde mevr. Zeldenrust: „Waar halen de ouders het lef vandaan om geen voorlichting te geven? " Denk dit eens in. Is dat de vrijheid, die van humanistische zijde wordt geproklameerd? Betekent die vrijheid, dat als het gezin iets niet doet, de school of zo u wilt de staat het wel zal doen? Kan wat men hier voor de voorlichting laat gelden — doet u het niet, dan wij — ook niet gelden voor andere terreinen? Hoe dicht zijn we dan bij de diktatuxir van de meerderheid. We mogen wel vragen: „Waar haalt u hetlef vandaan? " Anno 1967. Op het kongres Sextant '67 in Amsterdam heeft mevr. Dr. Zeldenrust-Noordanus onderstreept, dat de tijd van een aparte sexuele moraal voorbij is. Ze betoogde, dat tot voor kort gezin en sexualiteit onverbrekelijk met elkaar verbonden geacht werden, zulks in het licht van het huwelijk, maar dat door diverse veranderingen in het sociale leven de sexualiteit werd ontdaan van het uitsluitende doel van de voortplanting. Daarbij konkludeerde zij, dat aan de sexualiteit als onderdeel en aspekt van het sociale gedrag in principe geen aparte plaats wordt ingeruimd.

De N.V.S.H.-voorzitster zei verder, dat er alle reden is te onderzoeken in hoeverre de huidige wetsartikelen een persoonlijke vertolking mogelijk maken en in hoeverre zij uitdrukking zijn van een voorbije moraal.

„Wij vermoeden, dat alle artikelen, die betrekking hebben op misdrijven tegen de zeden, moeten vervallen dan wel drastisch gewijzigd moeten worden", aldus mevr. Zeldenrust-Noordanus.

Het kongres was goed voorbereid. Niet minder dan 200 gespreksgroepen uit het hele land hadden zich in deze problematiek verdiept.

De door de overheid gesubsidieerde N. V.S.H, heeft niet tevergeefs gewerkt. Haar doelstellingen zijn aangeslagen bij de diverse gespreksgroepen. Haar voorlichting heeft blijkens de konklusies, waartoe men in grote meerderheid kwam, ingang gevonden.

1. abortus moet worden gelegaliseerd

2. het wetsartikel, dat echtscheiding nooit kan geschieden met onderlinge toestemming, moet worden afgeschaft.

3. geen afwijzing van de prostitutie zonder meer.

4. afschaffing van het diskriminerende verbod dat ontucht met minderjarigen van hetzelfde geslacht verbiedt.

5. afschaffing van de wetsbepalingen over pornografie.

6. in principe afwijzing van buitenechtelijk geslachtsverkeer en aanvaarding van het voorechtelijk geslachtsverkeer.

7. geboorteregeling is aanvaardbaar

Door een modern heidendom wordt in deze 7 konklusies de overheid de kortste weg naar de zedelijke afgrond gewezen.

R.

de R.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 1968

De Banier | 8 Pagina's

Het zevende gebod in de staatkunde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 februari 1968

De Banier | 8 Pagina's