Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Meditatie

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En zij dwongen een Simon van Cjnrene, die daar voorbijging, komende van de akker, de vader van Alexander en Rufns, dat hij Zijn kruis droeg. Mark. 15:21

Zo was dan het vonnis geveld en was de begeerte van het Sanhedrin vervuld. Jezus was veroordeeld om gekruisigd te worden. Hiatus liet hun los degene, die om oproer en doodslag in de gevangenis geworpen was, welke zij geëist hadden, maar Jezus gaf hij over tot hun wil.

Was het vonnis geveld, daar moest met de ten uitvoerbrenging haast gemaakt worden. De vijandschap der Joden duldde geen tijd van draling. Daarbenevens was het Pascha nabij. Besloten was, dat Hij nog vóór de sabbat moest sterven. Daarom moet Hij zo spoedig mogelijk weggeleid buiten Jeruzalem om gekruisigd te worden.

Ach, welk een uittocht. Hoezeer verschillend met Jezus' intocht in Jeruzalem. Alstoen een grote schare, die uitriep: „Hosanna, gezegend is Hij, Die komt in de Naam des Heeren". Ook nu een grote schare, die Hem uitleidt. Maar het is geen Hosanna-geroep. Integendeel, haat en vijandschap slechts. Ach, alle oppervlakkige godsdienst, welke louter slechts zetelt in het onvernieuwde hart, is niet anders dan vijandschap tegen God en Christus. Zo wordt Jezus weggeleid, nadat zij Hem eerst bespot hadden, om alsnu heengevoerd te worden naar de heuvel Golgotha, als ware Hij de grootste der misdadigers. Alzo is Hij ingegaan in de versmading van Zijn volk om te boeten voor hun zonden en misdaden. Met niets minder kon het. Gods recht eiste volkomen genoegdoening. Wat Gods raad te voren bepaald had moest geschieden.

VrijwUlig gaf Jezus Zich over als de plaatsbekledende Borg Zijns volks. Als zodanig kenne en erkenne Gods volk Hem. Voor vleselijk medelijden is hier geen plaats. Jezus lijdt niet als martelaar. Hij is Borg voor Zijn volk. „Moest de Christus niet deze dingen lijden en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan? " Alzo heette het straks tot de Emmaüsgangers. Om de vreugde Hem voorgesteld, heeft Hij het kruis verdragen en de schande veracht.

Jezus gaat uit; wordt weggeleid, dragende Zijn kruis, als een zeer juiste voorstelling van wat Hij torst in Zijn ziel, namelijk de vloek der Zijnen. Het was de gewoonte om de misdadigers het kruis op de schouders te leggen. Alzo geschiedde het ook met Christus. Hij draagt het echter niet tot aan Golgotha toe.

Drie evangelisten hebben ons de naam bewaard van de vreemdeling te Jeru­ zalem, die gedwongen werd Jezus' kruis te dragen. Het is Simon van Cyrene. Of hij een discipel van Jezus was, wie het een blijdschap en eer was met Christus gerekend te worden, vraagt gij? Niets is er in de berichten der evangelisten, dat ons hieromtrent enige zekerheid geve. Zij dwongen hem. Dat de krijgsknechten hem namen en dwongen, getuigt niet voor zijn gewilligheid. Komende van de akker, is er geen twijfel aan, dat hij allerminst met bereidwilligheid deze last op zich heeft genomen.

Hoe werd ook hierdoor het lijden van Christus verzwaard. Dat niet één van Zijn liefhebbers tegenwoordig was om Hem de last te verlichten. Al de discipelen waren gevlucht, ook Simon Petrus, die Hem zelfs driemaal verloochend had, hoewel hij gezegd had, dat hij bereid was met Christus zelfs in de dood te gaan.

Hoe werd het lijden van Christus verzwaard, dat de hulp, die Hem werd aangebracht, een gans onwUlige, een gedwongen hulp was. Als Christus vijfduizend mensen op een wonderdadige wijze gespijzigd heeft, dan volgen velen Hem, omdat zij van de broden gegeten hadden. Doet Hij Zijn intocht in Jeruzalem, dan is het een grote schare, die het, , Hosanna" uitroept. Maar als Hij uit Jeruzalem uitgeleid wordt, als een verachte en versmade; als een door Jood en heiden uitgeworpene, een tot de kruisdood veroordeelde, dan staan Zijn beste vrienden van verre. Hij heeft de pers alleen getreden en daar was niemand van de volkeren met Hem. O, dat kruisdragen met Christus. Wie wU het? Wie begeert het? Het allerminst de gevallen natuur.

Onwülig is Simon, niet zozeer door de zwaarte van het kruis, als veel meer om de smaad en de schande. Dat hij met een veroordeelde het teken des vloeks moest dragen en dat voor het oog der schare. Hoe zullen velen hem bespotten. Hoe zal ooit het kruis van Christus de zondaar tot een lust kunnen worden in plaats van tot een last; om met Christus uit te gaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende?

Velen zijn er, die elk hun kruis dragen en toch gans onbekend, nog vervreemd zijn van het kruis van Christus. Hoevelen kunnen op een gevoelige en aandoenlijke wijze spreken over hun kruis, over hun verües en teleurstelling, over hun leed en smart, maar die van het kruis van Christus niet weten willen, hoe Hij als schuldovernemende Borg tot zonde en vloek is gemaakt en ingegaan is in de diepste versmading van Zijn volk. Die niet weten willen hoe wij van nature, krachtens onze val in Adam, onder zonde en vloek liggen, onder het oordeel der vervloeking en der verdoemenis, en dat gans billijk en rechtvaardig. Die niet weten willen, dat we alleen door een waarachtige geloofsvereniging met de Heere Jezus Christus kunnen behouden worden en de kracht van Zijn kruisverdiensten over ons komen moet. Deze zijn de ware kruisdragers niet. Zij dragen hun kruis. Het kruis van Christus is hun vreemd, is hun een aanstoot en een ergernis.

Het kruis van Christus zal ons alleen dierbaar worden, als we door het geloof Christus ingeplant, aan onszelf ontdekt, onze verloren staat voor God door genade hebben mogen innemen, onder zonde en schuld gebogen en roepen om gena. Een diep vernederde en een versmade Christus ons noodzakelijk en onmisbaar is geworden, dat, krachtens de gerechtigheid en de Waarheid Gods, niet anders voor onze zonden kon betasdd worden dan door de kruisdood var Christus. Hoe wordt dan een gekruiste Christus ons dierbaar. De ware gelovige ontvangt dan ook zijn kruis. Want de discipel is niet boven de meester, noch de dienstknecht boven zijn heer.

Maar als ware kruisdragers spreken zij niet het meest van hun kruis, maar van het kruis van Christus. Hierin was Paulus' roem en blijdschap. Door de kracht van Christus' kruis droeg hij zijn kruis.

Dit zijn de ware kruisdragers achter Jezus. Die met Hem uitgaan buiten de legerplaats, Zijn smaadheid dragende. Die het Lam volgen, waar het ook heengaat.

Wijlen Ds. J. Barth

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 maart 1968

De Banier | 8 Pagina's

Meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 maart 1968

De Banier | 8 Pagina's