Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE KAMER,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE KAMER,

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

- hervatte de vergaderingen na het Kerstreces op dinsdag 27 januari niet de werkzaamheden, want kommissies hadden hun ekskursies etc, zoals de kommissie voor militaire oefenterreinen, die op hun reizen met een rookbom kennis maakten;

— besprak met de Premier de M«Kfenv/sseling, die volgens zijn woorden geen breuk betekende in het ekonomisch beleid van het kabinet. De oppositie verklaarde de wisseling als één van de ondergangstekenen van het kabinet en als een ontbindingsverschijnsel in de „herfsttij van de konfessionele oudliberale samenwerking". Heftig bestreed minister De Jong de opvatting van de communist, dat minister De Block om de kwestie-Verolme was heengegaan, weliswaar lag er bij de terugkeer van minister De Block het rapport-Verolme, maar er lag ook sneeuw, en zo zijn er zoveel koïncidenten. Wat de oppositie haarfijn wilde weten, zei de ministerpresident niet, want hij was niet voornemens het formateurs in de toekomst moeiUjk te maken. Bij een regeringsverklaring aan het begin van een kabinetsrit blijft er dan ook per traditie veel in de schemer. Wel was er grote interesse voor een inval van de liberale fraktie-voorzitter, de heer Geertsema, om vervroegde verkiezingen te houden voor de Tweede Kamer, wanneer bij de Staten-verkiezingen de meerderheid van de huidige regeringskombinatie niet duidelijk meer uit de stembus zou komen. De rede, die de heer Ir. Van Dis hield, vindt u elders in dit nummer.

behandelde een spoed-interpellatie van de Koekoeks-Boer Verlaan over het niet vlaggen ter gelegenheid van de geboorte van de zoon of dochter van Prinses Irene. Men kan van alles spoed maken, spoed-kursus, spoed-operatie etc. Er bestaat ook de mogelijkheid van een spoed-interpellatie. De minister-president, die toch aanwezig was, kon het snel voor de heer Verlaan uit de doeken doen. Prinses Irene had door geen goedkeuring te vragen voor haar huwelijk geen recht van opvolging op de troon, zodat haar staatsrechtelijke positie zodanig is, dat er geen aanleiding bestaat om te vlaggen van rijksgebouwen. Zelfs diende de heer Verlaan een motie in om wel te vlaggen; deze motie werd echter niet voldoende ondersteund, alleen door de heer Kronenburg, die het nietvlaggen kleingeestig vond, terwijl de heer Verlaan overigens als enige van zijn eigen fraktie aanwezig was. Een beroep van de heer Verlaan op de fraktie van D'66, wel eens de knappe broers van de Boeren genoemd, bleef ditmaal onbeantwoord.

-maakte een begin met de behandeling van de begroting van Sociale Zaken met name van het gedeelte, dat niet tot Volksgezondheid behoort. Elders leest u de rede, die Ir. Van Dis namens de fraktie van de S.G.P. uitsprak. De Minister van Sociale Zaken kondigde aan in '70 een verhoging van 3 pet. voor A.O.W. en A.W.W. en nog één van 3 pet. als vakantietoeslag en een derde eveneens van 3 pet. in 1971, eveneens als vakantietoeslag, die derhalve dan vanaf '71 6 pet. bedraagt. Totaal dus 3x3 pet. in twee jaren. Uitgelokt ertoe wilde de Minister nog wel eens graag uitdrukkelijk verklaren, dat hij van de bevoegdheid in art. 8 van de beroemde loon-(knevel-)wet om in afzonderlijke CAO's in te grijpen slechts in zeer uitzonderlijke gevallen gebruik zou maken. De Regering kon echter deze bevoegdheid niet missen. Van AR kant werd beweerd dat het gehele gedoe rondom de knevelwet een overtrokken konfrontatiepoging is van twee vakbonden, die het artikel het „grote beest van Openbaring" vinden. Deze uitdrukking „het beest uit de Openbaring" lijkt mij weer overtrokken, want daar moeten we niet zo makkelijk over denken. Minister Roolvink staat niet afwijzend tegenover spaarloon, winstdeling en vermogensaanwasdeling, eventueel beide delingen in kombinatie, maar het is primair een zaak van het bedrijfsleven. Ook voelde hij voor een indexeringsklausule. Omdat de arbeidende bevolking bepaalde betrekkingen niet ambieert en omdat werknemers veraf wonen van streken waar de werkgelegenheid nijpt, is er niet aan te ontkomen om buitenlandse werknemers aan te trekken. Dit als antwoord op een vraag. 1

-behandelde de interpellatie Van den Doel (P.v.d.A.) - die in jeugdige overmoed het politieke hoofd van Minister Schut eiste, omdat deze in het afgelopenjaar met 4200 woningen onder de norm van de 125.000 bleef. Woordvoerders van de Regeringspartijen betoogden om strijd, dat het program over de laatste drie jaren nauwelijks een half procent onder de verwachting is gebleven. De S.G.P.-fraktie heeft vaak genoeg haar standpunt vertolkt over het bouwbeleid sedert de oorlog. We waren dan ook niet geroepen om als eersten het bouwbeleid te verdedigen en evenmin om in het zog te varen van de socialisten, die het er voorheen in de bouwerij niet best hebben afgebracht. We hebben nu eenmaal meer vertrouwen in een geheide dan in een geleide ekonomie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 1970

De Banier | 8 Pagina's

DE KAMER,

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 februari 1970

De Banier | 8 Pagina's