Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

meditatie

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

meditatie

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wee de genisten te Zion en de zekeren op de berg van Samaria. Amos 6: la.

De profeet Amos heeft het volk van Israël onderwezen in de waarheid en zeer ernstig gewaarschuwd voor Gods oordelen. In oprechtheid en liefde heeft hij gepredikt en het volk teruggeroepen tot de dienst des Heeren. God had het volk van Israël rijk gezegend, ze woonden in een prachtig land en genoten welvaart en voorspoed. Helaas, ze vergaten de God hum levens en dienden de afgoden der volkeren. Amos wordt door God geroepen om te profeteren tegen afval; de Heere alleen moet gediend en geëerd worden Hij neemt de boetbazuin aan de mond en roept het volk tot bekering. Het klinkt van Amos' lippen: , , Wee de genisten te Zion ". Het volk van Israël en de inwoners van Samaria leefden in rust en vrede. Deze rust was geen zoete, zalige en heilige rust, neen, het was een valse en gevaarlijke rust Het was niet de rust van de ziel die door God vertroost wordt, neen, het was de rust van de man die zijn huis op een zandgrond bouwt.

Duizende spreken over rust en vrede, terwijl ze in oorlog met God leven. Ziedaar de zondaar, hij wandelt langs de rand van de afgrond en toch spreekt hij over rust. Wanneer God de rustlievende zondaar niet wakker schudt, zal hij zijn woonplaats in de hel vinden. Er zijn vele genisten in de wereld, ze storten straks neder in de rampzaligheid. Er zijn genisten in Zion, in de kerk, ze zijn op weg naar de hel Amos ontving de Goddelijke roeping om de gerusten wakker te roepen. Daarom zet hij de bazuin aan de mond en roept: „Wee u, wee u. gij zondaar, luistert eens gij genisten, uw leven is in gevaar, de eeuwigheid komt! "

De zondaar slaapt gelijk iemand die na grote vermoeidheid een goede nachtrust heeft Wie zijn de gerusten te Zion? Dat zijn de trotse eigengerechtigde zondaren. Uw beste werken, o mens, uw gerechtigheden, o nietig sterveling, zijn in Gods ogen een wegwerpelijk kleed, dat met zonden bevlekt en bezoedeld is. Ieder die op zijn gerechtigheid vertrouwt, leunt op een 'rietstaf, die de hand doorboort Al uw aalmoezen en gebeden, al uw kerkgaan en godsdienstigheid hebben op zichzelf geen waarde voor God. Alleen Christus' gerechtigheid heeft eeuwigheidswaarde. Al zit ge, o mens, dag en nacht aan het weefgetouw om uw werk van eigen gerechtigheid te voltooien, het is slechts een spinneweb, dat door de kleinste windvlaag vernietigd wordt. Wee u, o eigengerechtige zondaar, gij zijt zonder God in de wereld! Gerusten in Zion zijn mensen die hun bekering uitstellen. Hoe groot is het getal van hen die goede voornemens hebben, doch het zoeken naar God uitstellen. De profeet zegt tot deze uitstellers: „Gij die de boze dag verre stelt".

Jeugd van onze tijd, ge zegt in uw hart: , , Ik wil eerst wat van het leven genieten en dan zal ik God zoeken. Natuurlijk moet ik denken aan de eeuwigheid en het heil van mijn ziel". Weet u hoede uitsteller van de bekering des harten redeneert? „Ik zal eerst scholen bezoeken om wetenschap te verzamelen voor mijzelf Ik wens mijn bedrijf op te bouwen en winst te maken, om later rustig te kunnen leven in de mooiste omgeving van het land. Ik moet voor mijn vrouw en kinderen zorgen, opdat ze goed door het leven kunnen ". O geruste in Zion, uitsteller van uw bekering, zo er geen wonder van God gebeurt zult ge op de laatste dag van uw leven nog dezelfde zijn die ge nu zijt. Onbekeerd, zonder God in de wereld, zonder hoop voor de eeuwigheid, zonder Borg voor uw schuld, zonder verzoening voor uw zonden!

O dat uitstellen, dat uitstellen van bekering, het is zo vreselijk gevaarlijk! De duivel zegt tot deze gerusten in Zion: , , Nu nog niet, nog tijd genoeg, eet, drinkt, weest vrolijk". De vader der leugen roept: „Nu niet, nu niet", . totdat de kille hand van de dood u aangrijpt, en het vreselijke woord „te laat, te laat" van uw lippen klinkt. Ó mens, bedenk wat tot uw vrede dient en smeek uw Rechter om genade. Velen stellen de dag der bekering verre, ze denken dat ze eeuwig zullen leven en dat de dag des gerichts nooit zal aanbreken. O, hoe ontzettend zal het zijn om uit de mond van de Heilige Israels te horen: „Gaat weg van Mij, gij vervloekten, verzekerden op de berg van Samaria, in het eeuwige vuur". Gerusten in Zion, dat zijn de liefhebbers van de zonde. De profeet Amos zegt van hen, dat zij de stoel des gewelds nabij brengen. Deze mensen dienen God en de wereld samen, ze zijn godsdienstig en leven in de zonde. Ze belijden de Naam des Heeren en dienen ook de Baal Ze bezoeken de synagoge des satans en de heiligdommen Gods. De genietingen der zonden zijn zoet voor hen, maar ze bemerken niet, dat de helse slang zijn dodelijke vergif in hun aderen uitstort Menigeen wil een christen zijn, maar het pad is zo smal en de poort zo eng, de verleiding der zonde zo sterk, en zie, ze bezwijken voor de verzoekingen Liefhebbers der zonde, de dag zal komen, waarop uw schuld u in het aangezicht zal vliegen, want God straft de zonde. * * * ** *

Middelburg

G. A. Zijderveld

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 augustus 1970

De Banier | 12 Pagina's

meditatie

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 augustus 1970

De Banier | 12 Pagina's