Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

2.

En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Joh. 3 : 14.

O, welk een diepe vernedering is dit voor de Zoon des Vaders, Die God is, te prijzen tot in eeuwigheid!

Mocht onze ziel deze diepe vernedering eens inleven. Dan zal ze vol bewondering en aanbidding zich nederbuigen aan de voeten van de gezegende Immanuël. Deze vernedering van Christus spreekt ons van eeuwige, soevereine liefde. Wanneer we deze Goddelijke liefde bepeinzen voor ons hart, worden we klein voor Gods aangezicht. En dan lüordt Cfiristus zo groot voor ons in Zijn eeuwige vrije zondaarsliefde. Christus heeft vrijwillig de hemelse heerlijkheid verlaten om vijanden met God te verzoenen en goddelozen te redden en te zaligen. Het volk van Israël werd gebeten door vurige slangen. Deze beet was dodelijk, zodat duizenden van hen een ellendige dood stierven. Dit is een beeld van onze ellende.

We zijn allen gebeten door de oude slang, de vorst der duisternis. We moeten sterven van deze dodelijke beet als God geen wonder van almachtige genade aan onze ziel verheerlijkt.

In het paradijs zijn we door de duivel in zijn net gevangen. We zijn door eigen schuld in satans macht gekomen en kunnen onszelf niet verlossen uit deze gevangenis. Er zijn van mensenzijde geen geneesmiddelen tegen de slangenbeet van de oude draak. Boetedoeningen kunnen ons niet met God verzoenen. Tranen maken ons niet zalig. Er is maar één middel om gered te worden uit de gevangenis van satan en om genezen te worden van de slangenbeet. We moeten tot God bekeerd worden.

Het is voor ons allen zo noodzakelijk dat we zondaar voor God worden. Wanneer dit beleefd wordt, zien we het gevaar waarin we leiden en onze schuld, die we gemaakt hebben. We moeten onze zonde belijden en bewenen en onze Rechter om genade smeken.

Voor arme boetvaardige zondaren heeft God een weg uitgedacht tot zaligheid. Hij heeft uit eeuwiqe onbegrijpelijke zondaarsliefde het middel tot redding gegeven. Wie kan de zonde verzoenen? Wie kan onze schuld wegnemen? Wie kan de verbroken gemeenschap met God herstellen?

Dat is Christus, de Zoon van God. Hij is het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt. Hij heeft Zijn ziel uitgestort in de dood om zondaren te zaligen. Hij heeft de beker van Gods gramschap gedronken.

Laten we veel het lijden van Christus overdenken in ons hart. Gods Geest moge Christus' verdiensten aan onze ziel toepassen.

Mozes moest voor het volk, dat door de slangen gebeten was, een koperen slang oprichten. Dit teken was een bewijs van Gods goedheid, het was een middel tot hun genezing.

eeuwi­ Christus is verhoogd aan het kruis. Dit is een bewijs van Gods ge soevereine liefde voor arme doodschuldige zondaren.

God heeft Zijn Zoon niet gespaard, maar Hem overgegeven aan smaad en schande. Wie kan deze liefde peilen en 'dit wonder doorgronden?

Hier leert Gods oprechte volk aanbidden en bewonderen.

In Christus zijn al Gods deugden opgeluisterd. God handhaaft Zijn rechtvaardigheid en heiligheid. Christus moest lijden en sterven voor de zonde van Zijn volk. God bewijst Zijn liefde en barmhartigheid in het schenken van Zijn Zoon. God heeft Christus voorgesteld tot een verzoening door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid. In Christus schitteren Gods heilige deugden in eeuwige glans.

Christus heeft Zich vrijwillig gegeven om zondaren te redden van hel en oordeel. Hij is de grote Gave Gods. Hij is blank en rood. Hij draagt de banier boven tienduizend.

De opgerichte koperen slang kon door Gods kracht, die de Heere Zelf aan dit teken verbonden had, de gifbeet van de slangen genezen. Doch dit teken kon de zonde niet wegnemen, dat kan Christus wél. Door Christus is er redding en behoudenis. Hij kan vijanden met God verzoenen. Al zijn we zwart van zonde en ongerechtigheid, het bloed van Christus reinigt ons van alle zonden. Is Christus onze vrede?

Middelburg Ds G. A. Zijderveld

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1971

De Banier | 12 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 maart 1971

De Banier | 12 Pagina's