Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE OPENBARING VAN CHRISTUS

Hiertoe is de Zoon van God geopenbaard opdat Hij de werken des duivels verbreken zou.

1 Johannes 3:8B

Voor de wereld is Christus altijd nog een vraagstuk. Pilatus de humanist wist in zijn tijd niet wat hij met Jezus moest doen. Het zijn echter niet alleen de humanisten die dat niet weten. Wat moeten de mannen van de nieuwe theologie met Jezus doen? Zij weten het niet. Ze zijn net als Pilatus niet OM de Heere Jezus verlegen maar ze zijn MET Hem verlegen. Wat moet de vrome kerkelijke mens met Jezus doen? Hij weet het al evenmin. Al degenen die geen schuld kennen en geen smart gevoelen weten het niet.

Maar Johannes ioist het; al Gods kinderen weten het. Johannes zegt in het vijfde vers: En gij weet dat Hij geopenbaard is, OPDAT HIJ ONZE ZONDEN ZOU WEGNEMEN. Als er geen historische Adam is, is er ook geen val. Als we niet van een historische Adam kunnen spreken zullen we ook niet van een historische Jezus kunnen spreken. Jezus Christus is in de wereld gekomen om de werken des duivels te verbreken.

Velen geloven niet aan het bestaan van een duivel. Dat is koren op de molen van satan. Het kan de duivel niets schelen of ge aan zijn bestaan gelooft of niet gelooft; als ge zijn werken maar doet. Wat zijn de werken des duivels? De werken van satan kunnen we onder één noemer samen brengen e? i dat is: ZONDIGEN. Johannes zegt in hetzelfde achtste vers: Want de duivel zondigt van den beginne. Wie zijn kinderen des duivels? Dat zijn zij die de zonde doen. Wij zijn allen van nature de duivel verwant. Satan heeft zijn doel gemist en de mens heeft zijn doel geinist. De mens heeft zich door moedwillige ongehoorzaamheid en door ingeving des duivels van Gods gaven beroofd. Satan doorwandelt de aarde als die sterkgewapende die zijn hof bewaart. De mens is uit de hof van Eden verdwenen en leeft en beweegt zich nu in de tuin des duivels. Oude knechten des Heeren die de „tale Kanadns" kenden spraken van vijandelijk gebied. En inderdaad; Gods volk woont hier uit van de Heere; Satan heeft zijn troon in de wereld opgericht. Tot het zondigen behoort o.a. het liegen en bedriegen. Onze catechismus zegt in zondag 43 dat liegen en bedriegen eigen werken des duivels zijn. De mens heeft de leugen geloofd. De mensenmoorder van de beginne zei tegen Eva: Gij zult de dood niet sterven maar gij zult als God zifn, kennende het goed en het kwaad.

De duivel trekt dus om en doorwandelt de aarde om zijn werk te doen. De werken des duivels komen niet alleen openbaar in de wereld van ongeloof, van prostistutie, van diefstal, van bankroof, van moord en van liegen en bedriegen maar ook op het kerkelijk erf. Satan is er op uit om de mens tot zondigen aan te zetten. In het bijzonder dirigeert hij de mode. Wat de Heere verder als een intieme beleving tussen man en uroiiw heeft bedoeld tuordt door satan in de openbaarheid gebracht. Een intieme gebeurtenis zoals de geboorte van een kind wordt op de beeldbuis vertoond. Als hier vragen worden gesteld aan de regering dan is het antwoord dat deze dingen niet liggen op het terrein van de overheid. O, land, land, land, hoort des Heeren woord. God zelf heeft in het paradijs Zijn Zoon geopenbaard. De duivel stond erbij, hij heeft het gehoord. Wat de Heere zegt doet Hij. Zijn woorden zijn waarachtige woorden. Hij beloofd en vervuld. Christus is als een rijsje opgeschoten en als een wortel uit een dorre aarde. Hij xvas vracht en de onwaardigste onder de mensen een Man van smarten en verzocht in krankheid.

Maar Hij verbrak de werken des duivels als de Held bij Wicn hulpe is besteld. Christus deed dat opdat Hij .'slaven van het geweld des duivels verlossen zou.

Deze waarheid bevat troost voor een volk dat van zichzelf zo zwak is dat zij geen ogenblik k^inneii bestaan. Van Simson lezen we dat hij een leeuw versloeg maar de briesende leeuw was sterker dan hij. David velde de reus Goliath, maar de d.uivel-enak velde David. De aartsengel Michael twistte met de duivel over het lichaam van Moses maar het is de Heere die satan scheldt en straft. De Zoon van God is geopenbaard en gekomen om met de duivel in het strijdperk te treden. Toen de Christus Zijn ambtelijk werk begon is Hij eerst verzocht door de duivel. Adam is verzocht in de hof van Eden waar hij omringd was door alle spijsgeboomte. Christus werd verzocht in de woestijn toen Hem honaerde. Adam is gevallen en de laatste Adam is staande gebleven. Christus heeft in die geweldige kamp overwonnen voor Zijn volk.

^ Gij Heer', alleen Gij zijt Overwinnaar in de strijd En geeft Uw volk de zegen

De Zoon van God heeft getriomfeerd zoals Paulus zegt: En de overheden en de machten uitgetogen hebbende heeft Hij die in het openbaar tentoongesteld en heeft door hetzelve getriomfeerd. De strijd kan lang en zwaar zijn. Gods kinderen kunnen veel onderliggen in die strijd maar door het aeloof in Christus krachten zullen ze eindelijk ten enenmale de overhand behouden.

Scheveningen

Ds. A. Hofman

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 1972

De Banier | 8 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 november 1972

De Banier | 8 Pagina's