Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

DE KASTIJDING GODS

Zie, gelukzalig is de mens die God straft. Daarom verwerp de kastijding des Almachtigeyi niet. Job. 5 : 17.

Het boek Job is leerstellig en een merkwaardig boek over een godzalig mens in een zware verzoeking. Een herdersvorst, groter dan allen uit het Oosten, wiens naam een plaats gekregen onder de bijbelheiligen, vanwege zijn lijden en verdraagzaamheid, imn strijd tot zegepraal, van kruis tot kroon door de Heere geleid.

Het is een ware geschiedenis, geen verdicht verhaal, het is een beschrijving van de strijd tussen Christus en satan, tus.^en Licht en duisternis. Het is ook waardevol bewijsmatei-iaal van de liefhebbers der bijbelse waarheid tegenover hen, die zeggen dat er een afval der heiligen is. Het boek Job is ook zeer leerzaam voor onze tijd, waar de satan zulk een angstwekkende macht ontwikkelt. Maar het is troostvol voor beproefde, aangevochten en lijdende kinderen des Heeren. De man Job was een mens, van gelijke beweging als wij, maar hij was een begenadigd mens, en een voorbeeld van lijdzaamheid, wonende in Uz, dicht bij Ur der Chaldeeën, de stad waar Abraham gewoond heeft, voordat de Heere hem riep. Hij was oprecht en vroom en godvrezend volgens Gods getuigenis, dat eeuwig zeker is een slechten wijsheid leert. Hij was rijk in kinderen en in vee; had een groot aantal mensen in zijn dienst. Maar hij was een mikpunt van de vorst der duisternis, omdat hij een gunsteling van God was. En dat is alle eeuwen door zo geweest, dat de gunstelingen Gods de didvelse woede van de hel hebben ervaren en dat zal voortgaan tot aan het einde der eeuwen. Job was uitverkoren van voor de grondlegging der wereld, en in de tijd overgezet, van de eerste Adam in de 2de Adam, Dat is Christus Jezus de Zaligmaker. Satan brak eerst de rust des hemels, en ook daarna verbrak'hij in en door Adam de rust in het paradijs en het werkverbond. En in de persoon van Job waagt hij het om een aanval te doen op het genadeverbod, maar hij zal het aan de weet komen, dat hij dat niet breken kan. De Heere kan om wijze redenen zijn woeste aanvallen op Gods kinderen voor een tijd toelaten, maar hij zal er niet een kunnen rukken iiit de genadige giinst en. liefde van de Drieënige Verbondsgod. Dat wordt ons in het boek Job duidelijk geleerd tot steun en troost van het volk Gods.

De kastijdingen van Job hebben een ongekende vorm en omvang aangenomen. Het begon met een inval van de Sabeeërs, tot verlies van mensen, runderen en ezelinnen. Slechts één ontkwam aan de scherpte des zivaards om hef Job aan te zeggen. Terstond daarop viel het vuur van de hemel en verteerde de schapen en de jongeren, ook weer maar één bleef gespaard om het hem mee te delen. Maar het werd de ene ontsteltenis na de andere, want een derde bode kwam met een treur-mare, dat de Chaldeeën drie hopen stelden en vielen op de kemelen; dat zij al de manschappen hadden gedood op één na, die het Job kwam vertellen. En dat is wat geweest, want een mens kan meestal niets missen. Een kleinigheid maakt de arme mens soms al geheel van streek. Maar het zou nog veel erger worden, want al zijn kinderen verloor Job in één ogenblik. En wat deed die arme vader? Was hij niet de wanhoop nabij, niet opstand legen de slaande hand Gods?

Neen, hij viel ter aarde van de smart en zeide: „Naakt ben ik gebore7i, en naakt zal ik sterven. De Heere heeft gegeven en de Heere heeft genomen, de Naam des Heeren zij geloofd". Want hij bleef bewaard voor doffe wanhoop. Maar toen kwam de satan om Job te slaan met boze zweren van de voeten tot de schedel toe. Zijn vrouw kwam. als een instrument van de satan om zijn geloof op God te bespotten, en nog sprak hij woorden van grote xvijsheid, maar het werd zeer benauwd in zijn binnenste. En zijn vrienden, die kwatnen om hem te troosten kenden hein niet, begoniien te wenen bij het zien van zoveel ellende. Toen vervloekte Job wel zijn geboortedag, maar niet God Zelf en Zijn werk, zoals de satan gewild had. zodat hij ook déze veldslag tegen de Heere verloor. Maar wel zag Job bij zijn vrienden een wantrouwen opkomen en bitterheid greep hen aan, er ontstonden nare, benauwde twistgesprekken, die als dolksteken de zeer zieke man troffen. Bijna was het niet te dragen, het ware te wensen dat zulke Jobsvrienden uitgestorven waren, maar ze zijn er nog, die bij ernstige zieken harde woorden spreken, al is de zieke zelfs begiftigd met de beginselen van een nieuw leven. Het zwakke kleingeloof kan ziilke harde, slagen niet eens dragen. Daarom zijn de kastijdingen bij Gods volk niet zo zwaar als die van Job. Wel krijgen meestal de hoogst begenadigdeii de zwaarste beproevingen, omdat ze sterker staan in hel geloof. Ook is het zo, dat hoe meer genade men mag-hebben, hoe geweldiger de aam-allen van de satan zijn. Verlies van goed, of van goed en van gezondheid is erg, een vloekende echtgenote is hoogsternstig, maar vrienden, die werken met scherpe priemen, zijn het ergste nog, ook al zeggen zij de waarheid, gelijk Elifaz de Themaniet in de woorden van onze tekst: , , Gelukzalig is de mens, die God straft", want de Heere wil hem doen sterven aan de zichtbare wereld, en wel hem tonen zijn nietigheid, ijdelheid, zijn ongeduldheid en zondige opstandigheid. Maar ook wil de Heere dat Zijn trouw onwankelbaar is jegens Zijn gunstgenoten. En dat Hij hem wil reinigen en heiligen en zuiveren, om ze te brengen tot gelukzaligheid, en dat is de bedoeling Gods met Zijn beproevingen. Het schijnt wel anders, zij hebben de schijn wel tegen, het kan soms zelfs schijnen, alsof de Heere op onze ondergang aan werkt. Het schijnt of God zijn kind aan de satan en aan zichzelf overgeeft. In waarheid komt God echter Zijn verbond bevestigen, gelijk de geschiedenis van Job zelfs heel duidelijk leert. In waarheid wordt door de Heere doorgaans de satan de macht ontnomen om de mens tot volslagen wanhoop te drijven, indien er althans enige genade is.

Werkendam

Ds. Ch. Van Dam

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 1972

De Banier | 8 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 7 december 1972

De Banier | 8 Pagina's