Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nu een weinig (tijds) bedroefd

'' Nu een weinig (tijds), zo het nodig is, bedroefd zijnde door menigerlei verzoekingen, opdat de beproeving uws geloofs, die veel kostelijker is dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt, bevonden worde te zijn tot lof en eer en heerlijkheid, in de openbaring van Jezus Christus. - 1 Petrus 1 : 6b en 7.

De Heere bewaart de Zijnen voor de erfenis. Hier is het beginsel der eeuwige vreugde. Hier is ook de strijd, de beproeving en daarmee de droefheid. We lezen immers: nu een weinig (tijds) — zo het nodig is — bedroefd zijnde. Dat bepaalt ons bij de werkelijkheid van het leven van Gods volk op aarde.

De strijd kan zwaar zijn, de beproevingen kunnen vele zijn. Wie zal er een opsomming van kunnen geven? Petrus wijst echter niet op de zwaarte maar op het betrekkelijke ervan. De droefheid vanwege de beproevingen kan groot zijn, maar ze duurt kort ten opzichte van de eeuwige zaligheid, die wacht, en is gering in mate ten opzichte van de toekomstige vreugde en blijdschap.

Zo het nodig is. Dat wil zeggen, dat het niet onnodig, maar juist zeer nodig is. De Heere bepaalt mate en wijze en tijd. Het is nodig tot heiligmaking. De droefheid wordt veroorzaakt door menigerlei verzoekingen. Van Gods zijde zijn het beproevingen tot loutering, van de kan van de satan zijn het verzoekingen om zo mogelijk zelfs de uitverkorenen te verleiden. Er zijn velerlei verzoekingen, maar de Heere weet er van. Hij deelt alles uit naar Zijn welbehagen.

En de Heere heeft met alles een doel, want we lezen: opdat de beproeving uws geloofs enz. Bij beproeving moeten we hier niet denken aan het beproeven zelf, maar aan de uitkomst ervan. Het geloof wordt onder de verzoekingen beproefd en het resultaat is het beproefde. Het ware geloof kan de proef doorstaan. Het is echt, zuiver. De Heere brengt de Zijnen in de smeltkroes. Hij zuivert en reinigt hen tot Hij Zijn beeld in hen ziet.

Daarom is deze beproeving veel kostelijker dan van het goud, hetwelk vergaat en door het vuur beproefd wordt. Het goud is kostbaar, maar dat komt pas openbaar, wanneer het door het vuur gelouterd, gezuiverd wordt. Het moet van alle verkeerde bestanddelen gezuiverd worden. Dan pas zal het gaan schitteren. Maar hoe kostbaar goud ook moge wezen, de waarde ervan is toch maar betrekkelijk, want het vergaat. Het slijt af, wordt minder en verdwijnt tenslotte weer.

Maar het geloof is van onschatbare waarde, want alleen door het ge­ loof wordt men Christus ingelijfd en kan men Zijn weldaden aannemen. Daardoor alleen kan men in Christus blijven en staande blijven door de kracht Gods. "Daardoor alleen kan men eens ingaan in de eeuwige vreugde. Maar dan moet het geloof ook het waarmerk dragen van echtheid, dat slechts gegeven kan worden na de beproeving. Dan schittert het geloof. Dan komt Gods werk daarin uit.

Het beproefde geloof wordt dan bevonden te zijn tot lof en eer en heerlijkheid in de openbaring van Jezus Christus.

De beproeving is dus voor de ware gelovige noodzakelijk. Door het geloof, dat beproefd wordt, mag hij aan de Heere vasthouden. We hebben daarvan een heel bekend voorbeeld in Abraham, die zijn zoon Izaak moest offeren en gehoorzaam was en geloofde, dat de Heere machtig was hem uit de dood weder te geven. Hij beproeft als de goudsmid, totdat Hij Zijn doel heeft bereikt. Verder gaat de Heere' niet. Toen de Heere de gehoorzaamheid van Abraham zag was het genoeg. Toen zorgde de Heere Zelf voor een offer.

De Heere slaat de Zijnen in hun beproevingen gade. Hij volgt hen op hun levensweg. Hij verlicht telkens hun druk. Hij neemt die geheel weg, wanneer zij aan het einde zijn en mogen ingaan in de rust, die er over blijft voor het volk van God. Voor de kerk in haar geheel zal dit zijn wanneer Jezus wederkomt. In Hem ligt de kracht en ook de waarborg, want Hij heeft alles volbracht. En in Zijn werk wordt God verheerlijkt. Daarom is ook Zijn werk in de Zijnen tot lof, eer en heerlijkheid des Heeren. Dat is dus de schittering van het geloof, Gods eigen werk. Bij lof moeten we denken aan de lof, die de Heere Zelf geeft. Evenals bij de schepping. God zag alles wat Hij geschapen had en zag het als zeer goed. Bij eer kunnen we denken aan glans, die van Gods kinderen uitgaat door het beeld Gods, dat eens geheel vernieuwd is. En bij heerlijkheid aan de erkenning en aanbidding, die de Heere van de Zijnen zal ontvangen.

Het is hier op aarde nog niet zo. Alles is nog zo verduisterd door de zonde door de oude natuur met alles wat daaruit voortkomt, de lof en eer en heerlijkheid wacht op de openbaring van Jezus Christus. Gods volk leert Hem hier bij aanvang en voortgang kennen. Hij openbaart Zich aan de Zijnen. Daardoor leren zij Hem kennen tot hun zaligheid. Dit is hier ten dele, maar volmaakt, wanneer de Heere hen thuis haalt.

Als hier sprake is van openbaring van Jezus Christus dan gaat het niet alleen om Gods volk. Want als Jezus wederkomt zal aller oog Hem zien. Dan zullen de onrechtvaardigen Hem zien als Rechter, Die hen veroordeelt. Dan zullen de Zijnen Hem zien in volle heerlijkheid. In de openbaring van Jezus Christus. Op aarde heeft Hij in diepe vernedering de zaligheid verworven. Toen is Hij beproefd tot het einde. Nu is Hij in de hemel werkzaam om de zaligheid toe te passen. Hij is de van God gezalfde Middelaar, bevoegd en bekwaam om Zijn werk te volbrengen en zondaren tot God terug te brengen, opdat de Heere weer verheerlijkt worde in het werk Zijner handen en de Zijnen weer gaan beantwoorden aan hun bestemming.

Het einde is de eeuwige zaligheid. Hebben wij gegronde verwachting daarop?

Meerkerk,

ds. G. Blom.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 1973

De Banier | 8 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 februari 1973

De Banier | 8 Pagina's