Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In de kracht Gods bewaard

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In de kracht Gods bewaard

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. G. Blom te Moerkerk

Die in de kracht Gods bewaard wordt door het geloof tot de zaligheid, die bereid is, om geopenbaard te worden in de laatste tijd, in welke gij u verheugt.

1 Petrus 1:5 en 6a

De Heere laat in Zijn woord zien, wie Hij is voor zondaren, in het bijzonder, wie Hij is voor Zijn volk. Door middel van Zijn Woord en Geest bearbeidt Hij hen tot het eeuwige leven.

Hij bewaart in de hemel voor hen een onverderfelijke en onbevlekkelijke erfenis. Alles, wat Christus voor hen verworven heeft en wat voor hen weggelegd is, het wordt in de hemel veilig bewaard.

Bij de erfenis horen erfgenamen. Dat zijn de uitverkorenen naar de voorkennis van God de Vader, in de heiligmaking des Geestes, tot gehoorzaamheid en besprenging des bloeds van Jezus Christus. Dat zijn zij, die naar Gods grote barmhartigheid zijn wedergeboren tot een levende hoop door de opstanding van Jezus Christus uit de doden. Het zijn de ware gelovigen.

De Heere kent hen. Hij bewaart hen. Het zijn mensen, die bewaard worden.

Dat is van rijke betekenis. Ze kunnen zichzelf niet bewaren. Dat heeft Petrus ervaren. Hij verloochent Christus driemaal, maar Jezus had gezegd: Ik heb voor u gebeden, dat uw gefoof niet ophoude.

De Heere bewaart hen, waakt over hen. Hij beveiligt voor gevaren van buiten en van binnen. Hij bewaart onder alle omstandigheden. Hij bewaart hen altijd. Hij begeeft hen niet en verlaat hen niet. Zij worden in de kracht Gods bewaard..

De Heere is een Burcht, waarin zij verberging mogen zoeken en vinden. Zij mogen schuiling zoeken achter Hem als achter een muur. Dan hebben ze niets te vrezen, want die Burcht en die Muur zijn de kracht Gods. Daardoor kan geen vijand hen enig kwaad berokkenen, daardoor kunnen zij niet omkomen.

Dat wordt ervaren en ootmoedig erkend. Ze hebben alles te danken aan Gods kracht, aan Zijn trouw. Anders zouden ze omkomen.

De Heere bewaart door het geloof. Dat is duidelijk. Alleen, wanneer zij zich van eigen zwakheid bewust zijn, nemen zij toevlucht tot deze Burcht, achter die Muur. Petrus deed het niet en viel. En zijn al Gods kinderen niet steeds tot hinken en zinken gereed? Christus kwam om Zijn werk te volbrengen op aarde en Hij bleef staande ondanks alle verzoekingen en de zwaarte van Zijn lijden. En Hij is en blijft werkzaam aan Gods rechterhand. Door en in Hem is de Heere een verberging, een veilige schuilplaats. Daarom moeten de Zijnen in Hem zijn en blijven door het geloof.

Gods kinderen worden bewaard tot de zaligheid, die bereid is om geopenbaard te worden in de laatste tijd. De bewaring duurt tot de zaligheid verkregen is. Die zaligheid wordt hier in beginsel ervaren. IDat is de rente van de erfenis. Dat zijn de voorsmaken. De volle zaligheid is er pas, wanneer Gods kind verlost is van alle zonden, de strijd te boven is en delen mag in de volle gemeenschap met God.

Die zaligheid is bereid om geopenbaard te worden in de laatste tijd. Dat spreekt van het wegnemen van een bedekking, een sluier. Dat wil hier zeggen, dat de volle zaligheid ontdekt zal worden en ook dat die zaligheid werkelijk waargenomen zal worden, wanneer men vernieuwd zal zijn naar 's Heeren beeld.

Dit zal zijn in de laatste tijd, namelijk wanneer Christus weder zal komen op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden. Dit is ook het geval, wanneer Gods kinderen door de doodsjordaan mogen ingaan in het Kanaan der eeuwige rust.

In welke gij u verheugt. Dat ziet terug op het voorgaande, namelijk op de zaligheid, die verwacht wordt of op God en Christus. Die de oorzaak van de zaligheid zijn en ook de inhoud. Dit maakt geen verschil, want de Heere Zelf is de erfenis en Christus ook. God van alle zaligheid.

Men mag zich dus al in de Heere verheugen. Het hart van de ware gelovigen is niet op de wereld en op de zonde gericht, maar op de zaligheid. Zij hebben daar door genade weer oog voor gekregen. Die zaligheid heeft hun hart in beslag genomen. Daar krijgen ze uitzicht op. Daar verlangen ze naar. Die zal eens hun deel zijn. Ze hebben het hier niet verkregen. Ze leven onder het onvolkomene. Ze moeten nog bewaard worden. Ze zien daarom uit naar de volle verlossing.

Maar hoewel zij nog niet verkregen hebben, kennen ze toch de innerlijke vreugde in God en verstaan ze er iets van wat ze eens zullen verkrijgen en dat geeft een stille blijdschap in God door de werking van de Heilige Geest in het hart.

Daarin ligt ook de kracht om de weg te vervolgen en de roeping op aarde te vervullen.

Die God bewaart is wel bewaard. Geldt dat ook ons?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 1973

De Banier | 8 Pagina's

In de kracht Gods bewaard

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 mei 1973

De Banier | 8 Pagina's