Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE STAAT DES LANDS OMGEKEERD

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE STAAT DES LANDS OMGEKEERD

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

door H.G. Abma, Gouda

Alzo hoorde de koning naar het volk niet; want de omwending was van den HEERE, opdat Hij Zijn woord bevestigde 12:15. I Kon.

Vrije genade is beter dan vrije wil, zei iemand jaren geleden tegen mij.

Het is mij altijd bijgebleven. Het woord verdient sterke vleugels te krijgen. Houd dit woord in uw gedachten, want als zachte muziek op de achtergrond klinkt het door deze overdenking heen om aan het eind los te jubelen.

De geschiedenis van de scheuring van het twaalfstammenrijk is bekend genoeg. Rehabeam kreeg bij de formatie van zijn bewind het verzoek om met de belastingen kalmer aan te doen dan zijn vader had gedaan. Voorshands deed Rehabeam vijs. Hij nam drie dagen bedenktijd.

Verstandig was het ook om adviezen in te winnen. In de veelheid van raadslieden is behoudenis. Twee groepen adviseerden de jonge Rehabeam. De jongeren en de oudgedienden. De jongeren waren radicaal. Zij zeiden: Niks geen gesoebat, de zware knoet erover. Gezag is gezag. De ouderen waren tactischer.

Zij adviseerden: Zachtjes het lijntje aanhalen. Op den duur hebt u er geen kinderen aan. Dan zullen zij uit uw hand eten.

Wij moeten oppassen niet op de klank af de Schrift toe te passen. Ik wil u duidelijk maken hoe. De raad van de jongeren werd opgevolgd en bleek funest. Slotsom: De jongeren hebben het altijd bij het verkeerde eind; naar hen moet nooit geluisterd.

De ouderen hebben het altijd bij het rechte eind. Als de jongeren het voor het zeggen krijgen loopt het per se verkeerd af, de ouderen moeten de baas zijn. Het kan echter zeer wel anders wezen. Prediker zegt: Beter is een arm en wijs jongeling, dan een oud en zot koning, die niet weet van meer vermaand te worden. Jeugd of ouderdom is zonder méér absoluut geen criterium. Soms kunnen jongeren tegenover ouderen en in andere gevallen ouderen tegenover jongeren meer het gelijk aan hun zijde hebben. Het is geen zaak van per definitie. Het inhoudelijke van de raadslag is van meer doorslaggevend gewicht, ofschoon ook dat niet zonder meer beslissend is. In sommige situaties moet wat krachtiger aangepakt en in andere gevallen moet de kwestie inderdaad met tact en voorzichtigheid worden aangevat. Ik heb wel eens de indruk dat af en toe de ouderen de jongeren te lijf willen met de raad der jongeren namelijk dat zij vinden dat de jongeren met schorpioenen behoren gekastijd te worden.

Zonder meer is duidelijk de wijsheid, dat de rechtvaardige tijd en wijze kent. Er is voor mijn besef evenwel hier heel wat anders belangrijk. Daarover praat jong noch oud en oud noch jong. Er lag, of er hing, of hoe u het zeggen wilt, een woord. Het woord gesproken door Ahia, de Siloniet gericht tot Jerobeam. Trouwens God had het zelf ook gesproken tot Salomo (I Kon. 11:11). Dit was in geen hoek gesproken. Niemand hield er rekening mee. Ieder deed of hij zelf het voor het zeggen had. Dat in de adviezen van beide groepen met geen enkel woord hiermee rekening werd gehouden is een veeg teken. Indien men had willen bukken en buigen. Misschien mocht de HEERE het keren. Wie weet? Wij lezen deze uitspraken en gevoelens vaak in de Bijbel. Ieder echter deed of er geen vuiltje aan de lucht was.

In dit geval was de raad van de ouderen het meest verstandig geweest. Die bewind voeren moeten soms tactisch zijn, maar niet altijd en niet te zeer, alsof de tactiek te allen tijde de hoogste wijsheid is. Soms moet de Overheid ook krachtig zich laten gelden, maar dan nog altijd beheerst, en niet overmatig, al naar gelang de omstandigheden. De koning volgde het advies echter niet. Het was alsof hij gedreven werd te handelen als hij deed. Ogen had hij, zien deed hij, en toch deed hij alsof hij stekeblind was. Oren had hij en horen deed hij en toch trad hij op als een stokdove. In deze dwaze manier van optreden werkte het gesproken woord Gods zich uit.

De tekst schijnt ons bij te willen brengen dat het allemaal beslist zo moest verlopen. Er was geen helpen aan. Het oordeel Gods moest in vervulling gaan. Gods Woord gaat in vervulling en de mensen zijn slechts stokken en blokken, pionnetjes, die het ook niet kunnen helpen. Ik veronderstel dat het is als in Lukas 20:16. De Heere Jezus voorzei, dat de Joden Hem zouden ombrengen. De Joden zeiden: at zij verre; namelijk dat wij de Zoon Gods zouden doden en dat ons de rampen zouden overkomen die de Heere Jezus heeft voorzegd. Rehabeam en allen in die dagen zeiden: et zij verre dat het Rijk zou gescheurd worden! Dat zullen wij voorkomen. Tenslotte zijn wij er ook nog. Ondanks hun wijsheid en mee juist vanwege hun ongeloof ging het oordeel Gods in vervulling. Het rijk werd gescheurd.

Gods raad werd in het kader van de machtige Voorzienigheid volbracht, doch — en dat is belangrijk — „zonder nochtans dat God van der mensen doen enige besmetting heeft gekregen". De belijdenis zegt op niet te verbeteren wijze in artikel 13, als het gaat over de Voorzienigheid Gods: „dat God de wereld alzo stiert en regeert naar Zijn heilige Wil, dat in deze wereld niets geschiedt zonder Zijn ordinatie; hoewel nochtans God noch auteur' is, noch schuld heeft van de zonde, die daar geschiedt. Want Zijn macht en goedheid is zo groot en onbegrijpelijk, dat Hij zeer wel en rechtvaardig Zijn werk beschikt en doet, ook wanneer de duivelen en de goddelozen onrechtvaardig handelen". Dit valt niet te begrijpen, slechts te geloven en te aanbidden. Men zegt van een beschouwing en van een „leer", dat die volkomen logisch is, sluit als een bus. Als een leer logisch is, sluit als een bus, voor de verstandige en wijze begrijpelijk en toegankelijk is dan is zulk een leer niet die naar de godzaligheid is, niet die van Gods Woord. Wees op uw hoede voor elke beschouwing en stelling, waar mensen die zelf zeggen, dat ze onbekeerd zijn en ongelovig, het hardste mee weglopen, omdat ze het er verstandelijk, puur verstandelijk, mee eens zijn.

De omwending was van de HEERE.

Door Hem, door Hem alleen om het eeuwig welbehagen. Dat geeft troost. Niets gebeurt buiten God, zelfs niet het kwaad in de stad. Nochtans blijft van begin tot het eind de verantwoordelijkheid van de mens. Rehabeam kan er niet achter wegkruipen, de jongeren kunnen er zich met hun schorpioenenraad niet achter verschuilen en de ouderen kunnen met al hun tactisch optreden zich daarmee niet vrijpleiten.

Hangt alles tenslotte af van de vrije genade of is de vrije wil van de mens een factor? Er zijn die alles aan de souvereiniteit Gods toeschrijven en die wel met de lippen de verantwoordelijkheid belijden, doch uiteindelijk wezenlijk in de praktijk de verantwoordelijkheid loochenen. Er zijn er die wel hoog opgeven van de verkiezing Gods en Zijn doen van alle dingen, en die dit alles op hun beurt met de lippen belijden, doch die in wezen het toch laten afhangen van de vrije wil en van verkiezing van de mens zelf. Beide partijen zijn zeer groot en zij hebben een aanhang, waaronder vele achtenswaardige mensen zijn. Beide partijen zijn zeer groot, omdat een puur verstandelijke redenering, ongeacht mogelijk veelvuldig gebruik van bijbelteksten, toegang geeft. Klein is de partij, die zowel de souvereiniteit als de verantwoordelijkheid, zonder het ene ook maar voor het minste op het andere in mindering brengt, belijdt en beleeft. Verstandelijk kunnen zij hun gevoelen en leer niet klaar maken. Slechts wedergeboorte, bekering en geloof verleent toegang tot deze reine leer.

De Zoon des mensen gaat wel heen gelijk van Hem geschreven is, maar wee die mens, door welke de Zoon des mensen verraden wordt. Hier vallen de accenten gelijkelijk zwaar. Vrije genade verheerlijkt vrije wil en vrije wil vrije genade. Deze leer geeft onuitsprekelijke troost temidden van alle omwendingen en omkeringen op kerkelijk, maatschappelijk en staatkundig terrein.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 1973

De Banier | 8 Pagina's

DE STAAT DES LANDS OMGEKEERD

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 1973

De Banier | 8 Pagina's