Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat leverde de gedachten wisseling met het kabinet-Den Uyl op ?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat leverde de gedachten wisseling met het kabinet-Den Uyl op ?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een gedachtenwisseling is geen vrijblijvende zaak. Vooral niet als de partners aan het debat het niet met elkaar eens zijn. Wanneer de opvattingen ver uit elkaar liggen dan neemt men gra^ de toevlucht tot het gezegde, dat men de zaak voor kennisgeving aanneemt.

In het parlement zijn er drie mogelijkheden. Men kan vóór of tegen stemmen of zich van stemming onthouden.

Bij het debat over troonrede en miljoenennota gaat het over de algemene lijnen van het te voeren beleid. De enige manier om daar daadwerkelijk zijn afkeuring over uit te spreken is het indienen van een motie van wantrouwen. Zover is het echter niet gekomen. Wel zijn er diverse moties ingediend die betrekking hadden op onderdelen van het te voeren beleid. Zij vormden het concrete uitvloeisel van een drie dagen durend verbale confrontatie met het nieuwe kabinet. In tegenstelling tot het debat over de regeringsverklaring, toen de beleidsvoornemens nog te kampen hadden met een dichte mist. leverde de onderhavige gedachtenwisseling aanmerkelijk meer moties op. Opvallend was dat geen enkele partij ter linkerzijde zich met deze nuttige bezigheid heeft ingelaten. Dat is wel eens anders geweest. Wel zijn de drie christen-democratische partijen, waaronder de extra-parlementaire regeringspartners KVP en ARP, met vijf moties over de brug gekomen, moties die dikwijls een nuance minder ver gingen die die welke door DS'70 en de WD werden ingediend.

Van de in totaal 13 ingediende moties werd er één ingetrokken en één aangehouden (de motie-Drees over het nemen van meer maatregelen tegen verkeersdelicten en criminaliteit om te komen tot effectieve preventie en bestrijding van misdrijven, zowel door installatie van apparatuur en door vereenvoudiging van procedures als door vergroting van de politiekorpsen), zodat er in totaal elf in stemming werden gebracht.

Slechts twee moties haalden de eindstreep. Eén van deze moties, de motie-Kruisinga, die mede werd ondertekend door de ARP en de KVP, nodigde het kabinet uit om in overleg met het betrokken bedrijfsleven een zodanig beleid voor middenstand en landbouw te voeren, dat in het kader van het totale prijs-en inkomensbeleid de belangrijke sectoren van landbouw en middenstand niet evenredig zwaar dreigen te worden getroffen. Deze motie die steun kreeg van deCHU, KVP, ARP (op de afgevaardigde Schouten na), WD, DS'70, SGP, GPV, BP en RKPN, zal blijkens een latere mededeling van Den Uyl weinig effect hebben. Hij gelooft namelijk niet in de inhoud van deze motie. Wanneer deze motie in de ijskast zal worden oj^eborgen dan zullen de christen-democratische partijen, willen zij hun gezicht niet verliezen, terzake bij de behandeling van de begrotingsstukken hun standpunt nog eens duidelijk dienen te onderstrepen.

De motie-Kruisinga stuurde nog aan op nader overleg, terwijl de motie van oppositieleider Wiegel onomwonden stelde dat de lastenverzwaring die de regering iedere burger wU opleggen te zwaar is en met name de middengroepen op onevenredige en dus onrechtvaardige wijze treft. Aangezien de SGP-fraktie bij monde van Ds. Abma reeds in eerste termijn had gesteld dat verhoging dient te leiden tot een minder sterke belastingdruk (beperking van de overheidsuitgaven) is het niet verwonderlijk dat zij voor deze motie stemde. Losgezien van het o.i. rechtvaardige pleidooi voor de middengroepen dus. De WD kreeg echter alleen steun van de SGP en de BP.

De motie van Drees, die de regering vroeg definitief af te zien van een vermindering van de aftrekbaarheid voor de inkomstenbelasting en rente en schulden en van een woonbelasting of doorstromingsheffing op de eigen wonii^, kreeg de steun van de KVP, WD, CHU, BP, SGP, GPV en RKPN. Te weinig voor een kamermeerderheid. De SGP stemde voor omdat zij het als een schot voor de boeg zag. De ARP liet verstek gaan.

De motie van Aantjes, waarin de regering werd gevraagd de verhoging van de huurwaarde te koppelen aan de fiscale aftrekbaarheid van de onderhoudskosten, werd met stemmen vóór van ARP, KVP, CHU, WD, SGP, GPV, RKPN, D'66 en DS'70 aangenomen.

De motie van de heer Wiegel, waarin iedere verhoging van de fiscale huurwaarde werd afgewezen, kreeg slechts de stemmen van de WD, BP, RKPN, SGP, DS'70 en de KVP'er Bremen. Zij werd derhalve verworpen.

Een motie van Wiegel, waarin werd gesteld dat de parallelliteit tussen loon-en prijsbeleid praktisch dient te zijn, omdat er voor moet worden gewaakt dat er geen ongunstige gevolgen uit voortvloeien voor de rentabiliteit en de inkomens van ondernemers in het midden-en kleinbedrijf en de landbouw, kreeg behalve de steun van de SGP-fraktie, de stem van de CHU, DS '70, RKPN, GPV en BP. Blijven er nog vijf moties over. Allereerst de motie - Kruisinga, waarin hij vroeg, dat het kabinet in de loop van "74 wetsontwerpen zou indienen tegen de geluidshinder en de bodemverontreiniging. Na een belofte van Den Uyl zwaaide de medeondertekenaars Andriessen (KVP) en Aantjes (ARP) om. Een reeds veel gesignaleerde tweespalt in de christen-democratische samenwerking. Vóór stemden de frakties van de CHU, SGP, GPV, RKPN, BP en DS'70. Ds. Abma vond het streven schoon. Drees had nog een motie ingediend, waarin als centrale gedachte werd uitgesproken dat het kabinetsbeleid zich niet uitsluitend dient te richten op de wensen van de vakbeweging. De kamermeerderheid koos het hazenpad. WD, SGP, GPV, BP en RKPN stemden in. Verder stemde de SGP-fraktie nog voor de motie betreffende een wettelijke regeling op het gebied van de welzijnsvoorzieningen en voor een motie waarin versluierd werd uitgesproken dat de regering de wetgeving op het gebied van de abortus dient na te leven. Slechts twee van de dertien moties werden aangenomen. De motivatie van diverse partijen was dat het nog te vroeg is om reeds een oordeel te geven. Het uur van de duidelijkheid heeft dus voor hen nog steeds niet geslagen. We wachten af.

Kwam van uitstel niet dikwijls afstel?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 1973

De Banier | 8 Pagina's

Wat leverde de gedachten wisseling met het kabinet-Den Uyl op ?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 oktober 1973

De Banier | 8 Pagina's