Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De wandel van Gods volk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De wandel van Gods volk

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. Chr. van Dam

Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook Zaligmaker verwachten namelijk den Heere Jezus Christus, Die ons vernederd lichaam veranderen zal opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking waar door Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen. Filipp. 3:20/21.

Het verband van de tekstwoorden houdt in een grote tegenstelling tussen de wandel van de vijanden van het kruis van Christus, en de wdndel van Gods gunstgenoten, gelijk de tekst begint met een veelzeggend woordje maar. Verweg de meeste mensen zijn aardsgezind en wandelen naar de zee van Gods toorn, heerlijkheid hebbende in hun schande, welker einde is het verderf. Sommigen hebben zelfs een zuivere belijdenis en toch een wereldse en zondige wandel buiten God en Christus. Maar onze wandel is in de hemelen, dat is daar hebben wij ons domicilie. De wandel vlocht een inwendige gezindheid des harten. Wij hebben, zo getuigt de Apostel Paulus burgerrecht in de hemelen door de dure prijs van Christus dierbaar bloed.

De hemelen zij het nieuwe hemelse Jeruzalem. Wij bedenken hemelse dingen en daar reizen wij heen met blijdschap en ontspanning, met het hart naar boven gericht. Wij wandelen weg van deze wereld en naar het eeuwig leven in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten. Dezelfde die eens leed en stierf op Golgotha, en dan niet meer als de Man der smarten, maar gekroond met eer en heerlijkheid. Hem verwachten wij met gegronde verwachting en levendige hoop, na afloop van de strijd, ontbering, moeite en kruis, namelijk den Heere Jezus Christus. Dat zal een dag zijn van schrik en ontzetting voor alle goddelozen en zondaren, maar voor de liefhebbers Zijns groten Naams zal het een dag zijn van verheven en onvoorstelbare blijdschap en zaligheid. Die ons vernederd lichaam veranderen zal. Ons lichaam dat uit de aarde is en tot de aarde wederkeert, vernederd door krankheid en dood, of door arbeid, al werktuig van de zonde, vernederd ook door de goddelozen zal Hij veranderen. O dag van heerlijkheid, want grote heerlijkheid is door Christus verworven, en niet alleen van het geestelijke, ook van het lichamelijke. Dan zal Christus ten volle Overwinnaar zijn over de dood, opdat het gelijkvormig worde aan zijn heerlijke lichaam. Het zullen wel dezelfde lichamen zijn, maar met de andere hoedanigheden. In de opstanding des vlees aan Christus en aan elkaar verbonden, Jakob, Job, David, Jezaja, Hosea hebben er allemaal getuigd van die heerlijke geloofsverwachting omtrent de wederkomst van Christus op de wolken des hemels. Wij geloven naar het Woord des Heeren dat als de tijd van den Heere verordend, die allen schepselen onbekend is gekomen en het getal der uitverkorenen vervuld zijn zal onze Heere Jezus Christus uit den hemel zal komen, lichamelijk en zienlijk, gelijk hij opgevaren is, met een gi'ote heerlijkheid en majesteit, om Zich te verklaren een Rechter te zijn over levenden en doden, deze o'."ie wereld in vuur en vlam stellende om dezelve te zuiveren. En als dan zullen persoonlijk voor dezen grote Rechter verschijnen alle mensen, zowel minnen, als vrouwen en kinderen, die van het begin der wereld af tot het einde toe geweest zullen zijn. Want al degenen, die gestorven zullen zijn, zullen uit de aardverrijzen.

Als dan zullen de boeken geopend worden, dat zijn de consciëntiën en de doden geoordeeld worden, naar hetgeen zij gedaan zullen hebben, hetzij goed, hetzij kwaad. In weerwil van de Sadducen, die er niet in geloofden, Himinus en Feletus, ja alle openbare en verborgen ongelovigen en godloochenaars zoals er ook in onze dagen millioenen. Maar Gods recht eist het en ook Christus, Die de Zijnen heeft gekocht met de dure prijs van zijn dierbaar bloed, opdat zij Zijn heerlijk lichaam zullen gelijkvormig worden, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen. Door de uitnemende grootheid Zijner kracht Welk een rijke troost voor het volk des Heeren, dan hun vernederd lichaam gelijkvormig gemaakt aan het verheerlijkt lichaam van hun dierbare Borg en zaligmaker, het heerlijk Voorwerp des geloofs. Die hen heeft liefgehad met eeuwige liefde tot in den bittere dood des kruises toen en hun schuld betaald heeft en een eeuwige gerechtigheid verworven heeft, welke Hij niet alleen verworven heeft door de dood en opstanding, maar ook aan hun ziel toegepast door Zijn Woord en Geest. En al wordt het soms fel bestreden door de vorst der duisternis, em soms ook zo betwijfeld door het zien op zichzelf, op de overblijfselen des zonde in de verdorven oude mens het ligt vast buiten hen in een Drieënige Verbonds God. Bergen mogen wijken, en hemelen mogen wankelen maar Zijne goedertierenheid zal van niet wijken. Dat dan onze wandel en de hemelen mocht zijn waaruit zij den Zaligmaker verwachten, namelijk de Heere Jezus Christus, Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, maar de werking waardoor Hij ook alle dingen zichzelven kan onderwerpen. O welk een toekomstverwachting heeft dat inzichzelf zo arme en behoeftige volk des Heeren uit loutere vrije genade gekregen.

En wat is nu uw verwachting, mijn onbekeerde medereiziger naar de eeuwigheid, die het wellicht van dit leven en tegenwoordige wereld verwacht, waar u vreselijk teleurgesteld mee uitkomt. Óf verwacht het van uw deugden en plichten, van een mogelijk rechtzinnige belijdenis en een ingetogen levenswijze, dan is dat niet anders dan een vorm van eigengerechtigheid, gelijk de Joden hadden die de Heere Jezus aan het kruis geslagen hebben of als de Farizeeër die opging naar de tempel, die zo goed was in zijn ogen, dat hij had te danken en behoefte had om te bidden, gelijk de tollenaar die van verre stond en zich slaande op de borst uit­ riep: "O God, wees mij zondaar genadig". Wij hebben zo nodig ontdekt te worden aan onze schuld en zonden aan onze verloren staat en toestand. Zolang dat ontbreekt is er geen plaats in ons hart voor de vrije genade Gods in Christus Jezus. En toch lopen er zo vele duizenden met een ingebeelde hemel naar het eeuwig verderf. Wij schrijven dat niet uit de hoogte of uit hardvochtigheid, maar met zielsmedelijden, want de eeuwigheid, die zal openbaren, hoevelen zich jammerlijk bedrogen hebben, al hebben ze geleefd onder de zuivere verkondiging van Gods Woord. Vraagt toch de Heere om de werking van Zijn Woord en Geest en om waarachtige genade en om voor zelfbedrog te mogen bewaard blijven en laat u niets op de mouw stellen door hele of halve Remonstranten, die de mens een vrije wil toeschrijven om te geloven ja of neen en die pleisteren met loze kalk. Maar houdt u bij de Godsgezinden, wie weet gij mocht er Jezus vinden. Maar zorgeloze en goddeloze zondaars, als u zo voortgaat tot de dood u overvalt, dan is u zeer diep te beklagen, want u krijgt met een heilig en rechtvaardig God te doen, die den schuldige geenszins onschuldig houden zal.

Het wil wat zeggen een mens te zijn, geschapen naar Gods Beeld, van Hem achterna gelopen met Zijn algemene genade en toch de zonde gediend te hebben, ondanks de aanklachten van consciëntie en dan straks te moeten horen: "Gaat weg van Mij gij vervloekten en het eeuwige vuur dat de duivel en zijn engelen bereidt is!" Wat wij u willen aanraden is, zoekt den heere, terwijl Hij te vinden is, roept Hem terwijl Hij nabij is. Lees et Woord biddend, begin met het nieuwe Testament denkt er diep over na werkt niet over uw consiëntie heen, breek uw zonden af, o medemensen. De tijd is zo kort en de eeuwigheid is zo lang, waarom zoudt gij sterven en verloren gaan, terwijl de Heere staat te roepen: "Geef Mij uw hart, gelooft in Mij" u kunt nog zalig worden uit vrije genade.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 1975

De Banier | 8 Pagina's

De wandel van Gods volk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 januari 1975

De Banier | 8 Pagina's