Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Met macht bedeeld (1)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met macht bedeeld (1)

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

door A. de Redelijkheid te Nieuw-Leusen

Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Zion, de berg mijner heiligheid Ik zal van het besluit verhalen. Psalm 2:6 en 7a.

In deze tekst spreekt de Vader van Zijn Zoon Jezus Christus, dat Hij Hem gezalfd heeft door de HeiUge Geest tot Koning over zijn Kerk. Deze Koning is dus een geestelijke Koning. In onze psalmberijming zingen wij: En Ik, die Vorst, met zoveel macht bedeeld. Uit deze regel trokken wij het opschrift dat boven deze meditatie staat.

Wij blijven bij de Bijbelse verklaring, dat Jezus geen aards, maar een geestelijk Koning is. In tegenstelling met de verwachting der joden, dat zij hun verlossende Messias verwachtende waren als een werelds vorst op Davids troon. Toen zij in deze verwachting werden teleurgesteld, verwierpen zij hem. Kruis Hem!! Pilatus zegt: Zal ik uw Koning kruisigen? ! Antwoord: Neem weg, neem weg, wij hebben geen koning, dan de keizer!!

En toch zal blijken, toen deze geestelijke Koning tijdens Zijn hemelvaart ten troon verheven is door Zijn Vader, dat alle vorsten op aarde met Hem te maken zullen krijgen. En dat de koningen der aarde zich met Hem zullen inlaten. Om zich tegen Hem te verzetten. De koningen der aarde stellen zich op en de vorsten beraadslagen tezamen tegen de HEERE, en tegen Zijn Gezalfde. Ook hebben in de loop der eeuwen sommige keizers en koningen en prinsen zich aan Zijn macht onderworpen. In de weg der inwendige onderwerping werden zij Zijn geestelijke onderdanen.

Onze bedoeling in de verklaring van Psalm 2 is deze Koning allereerst voor te stellen als machthebbende in Zijn bijzonder gebied, dat is in Zijn Koninkrijk. En Hem ook te zien als Koning in de ruime zin van het woord op het algemene levensterrein.

De verklaring van Zijn geestelijk Koningschap mocht leiden, dat wij ons voor het eerst in ons leven leerden buigen onder Zijn Woord door Zijn Geest. En dat Hij van Zijn Vader de teugels in handen heeft gekregen over de ganse wereld. Om te verstaan, dat daardoor Gods raadsbesluit wordt uitgevoerd. Om Gods Rijk te schutten tegen de aanslagen der wereldse vorsten. En om Zijn volk te louteren wanneer de woede der vorsten tegen de Gezalfde Koning is en tegen die onderdanen van Zijn koninkrijk.

Hieruit kan een les getrokken worden, dat de uitroep vals is, dat wij ons als christenen niet met politiek moeten bemoeien. Dewijl onze Koning dat wel van Zijn Vader te doen gekregen heeft. Het is een verloochening van het Koningschap van Christus, wanneer wij zeggen, dat het ons hetzelfde is, wie de volkeren regeert en wie ons land bestuurt. Dan is het geregeerd worden. Want als zij het niet volgens het regeerbeleid van Christus doen, is ook niet hetzelfde, of wij geregeerd worden door mannen, die het zonder Gods Woord doen, of het volgens Gods Woord doen. En dan is het ook niet voldoende, als wij maar rechts geregeerd worden. Want als zij het niet volgens het regeerbeleid van Christus doen, is rechts op zichzelf geen waarborg, dat wij daar achter kunnen staan.

Ik toch heb Mijn Koning gezalfd over Zion, de berg mijner heiligheid. Deze Psalm is een messiaanscheprofetische Psalm. En wordt enkele malen in het nieuwe Testament door de apostelen aangehaald en overgenomen. In Handelingen 4:25 wordt door Petrus zelfs vermeld, dat de dichter van Psalm 2 David is. Hoewel aan het hoofd van Psalm 2 de naam van de schrijver ontbreekt. Die door de mond van David uwe knecht gezegd heeft: Waarom woeden de heidenen en hebben de volken ijdele dingen bedacht? Hand. 4:25. En in Hand. 13:33 staat: Gelijk ook in de tweede Psalm geschreven staat: Gij zijt Mijn Zoon heden heb Ik U gegenereerd. Zie verder Hebreen 1:5 en 5:5.

Van Zion zal de wet uitgaan. Dat is een profetie van de oprichting van het geestelijk Koninkrijk onzes Heeren. Zijn onderdanen worden door vernieuwing des harten in dit Rijk binnen gebracht. Uit Zion zal de wet uitgaan en des Heeren Woord uit Jeruzalem. Dat Woord van de Gezalfde wederbaart. Waardoor onderdanen van de vorst der duisternis worden over gezet in het Koninkrijk van Zions Vorst en Heere.

Wat wij verstaan onder de wet van Zion. Dit is niet de wet van Sinaï. De wet van Zion is de leer van het Heilig Evangelie. Bijzonder in het boek der Psalmen wordt deze benaming gebruikt. In Psalm 1-2 komt u dat al tegen. Maar zijn lust is in des HEB­ REN wet, en hij overdenkt Zijn wet dag en nacht. Hier wordt onder verstaan de leer der H. Schrift. Waardoor ons innerlijk en uitwendig leven naar gereguleerd wordt. Om in alle gangen van ons geestelijk en huiselijk leven orde op zaken te stellen.

De 119e Psalm is in het bijzonder vol van lof over de wetten en ordeningen Gods. Waar deze wet Gods werd ingevoerd door alle tijden in de landen der heidenen, werden die volken tot bekering en beschaving gebracht. In Psalm 2 wordt ook van de onderwerping van de heidenen aan deze Koning gesproken. Zij zullen tot des Konings gebied behoren. Hoewel andere heidenen raasden tegen het gebruik van deze Koninklijke wetten. In de Praktijk is gebleken, dat die landen welke door de wetten van deze Koning werden bestuurd, de welvarendste landen zijn geweest. Ook ons Nederland heeft daar een grote zegen uit ontvangen. Het Woord Gods kweekte nieuw leven. Overal heerst opleving .in geestelijk leven. Dat er tegen geraasd is en verzet is aangetekend, is wel duidelijk, waarom. Het rijk van de tegenstander tiert en houdt stand, waar het ongediert in de wildernis wonen kan. De satan houdt van geen orde en regel.

Waar uit Zion de wet uitgaat en des HEEREN Woord uit Jeruzalem, daar regeert God in en door Christus en deze Koning heeft Zijn vaste regels in Zijn eigen Woord. Het geestelijk welvaren des mensen vloeit daar uit voort. Vrede en rust zijn van goede sfeer. Des Konings tegenstander ziet het zo niet liggen. Deze spint meer wol en vlas als er rumoer is. Dat maakt men wel door in alle eeuwen. Ook onze jaren hebben een versneld tempo naar de verwildering der zeden. Daardoor ontduikt men alle gezagsverhoudingen. Wij denken soms, dat het niet meer te keren is. Tenzij er een inkeer en bezinning komt onder ons. Om terug te keren tot de onderwerping aan de wet, die uit Zion uitgaat. En wij ons buigen onder des Heeren Woord en wij nog eens geregeerd mochten worden onder het gezag van Gods Woord.

Al willen sommigen kerk en politiek streng gescheiden houden, toch vind ik die twee dicht bij elkander. Die het welzijn van Gods Kerk en Christus Koninkrijk beminnen, staan achter de beginselen van zulk een politieke partij, welke de natie met haar overheid en onderdanen wil richten naar de wet, die van Zion uitgaat. Wie deze leer van God als wet uit Zion in zijn hart heeft, stemt altijd vrijmoedig op de afgevaardigden van deze politieke partij. Het is een goede zaak, in ons partijleven en streven, en in onze regering, die mensen aan onze kant te hebben, die het goede voor Jerusalem zoeken en de vrede onder des Konings regeerbeleid beminnen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 mei 1975

De Banier | 8 Pagina's

Met macht bedeeld (1)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 mei 1975

De Banier | 8 Pagina's