Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het verkiezingsjaar 2

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het verkiezingsjaar 2

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. A. Hofman te Scheveningen

Verkiezende liever met het volk van God kwalijk gehandeld te worden, dan voor een tijd ae genieting der zonde te hebben.

Gods Geest is meer overtuigend dan de wijsheid der Egyptenaren en al de schatten van Egypte. Gods liefde is veel sterker dan de liefde van Farao's dochter. Mozes heeft door het geloof geweigerd een zoon van Farao's dochter genaamd te worden. Het geloof is een gave Gods. De Heilige Geest is de Werkmeester van het geloof. Er is maar één geloof dat met Christus verenigt en dat is het zaligmakend geloof. Het geloof overwint de wereld.

Het snijdt de band door met de wereld, met wereldse vrienden en wereldse vermaken. Mozes kiest door het geloof. Als Gods volk door het geloof mag kiezen, worden er niet alleen banden doorgesneden, maar er worden ook andere banden gelegd. Het geloof bindt aan God, aan de instellingen van God en aan het volk van God. Het geloof bindt ook aan Christus, de Heilige Geest maakt in het hart van de gelovige plaats voor het werk van Christus. Die Christus was niet ter verlossing aanwezig in het paleis van Farao. Hij was te vinden onder het geteisterde volk, bij de gloeiende 'ticheloven. De band des geloofs dreef Mozes tot het verdrukte volk onder het juk. O, wat was dat volk zwart van dienstbaarheid. Was dat het volk van God, dat in het bezit was van Gods toezegging? In Ex. 6 lezen we dat Mozes het in opdracht des Heeren, nog eens moest zeggen, dat hun verlossing aanstaande was. Maar zij hoorden niet naar Mozes, vanwege de benauwdheid des geestes en vanwege de harde dienstbaarheid. De geadopteerde prins aan Farao's hof heeft geko-• zen. Hij koos de zijde van het verdrukte volk. Met dat volk wilde hij liever kwalijk behandeld worden, dan voor een tijd de genieting der zonde te hebben. Denk daar niet gering over.

De toekomst lachte Mozes tegen, de wereld lag voor hem open. Mozes zei vorstelijke gunst vaarwel en deed vrijwillig afstand van al de schatten van Egypte. Al deze dingen vormden voor hem hinderpalen op de weg des geloofs. Als de Heere Zijn volk be­ keert, dan zegt dat volk tot de zonde: , , Henen uit."

Van alle plaatsen der ijdelheid gaat een verdorrende adem uit. Ge zult er Jezus niet vinden, ge zult er ook Zijn volk niet vinden. Vroeger zochten de mensen de plaatsen der ijdelheid in de grote steden, maar tegenwoordig hoeft men zelfs geen voet meer buiten de deur te zetten om de wereld te dienen. De wereld brengt de wereld bij u in huis. Kiezen is waarderen, of zo ge wilt: taxeren. Mozes heeft de weegschaal genomen, wat het zwaarste is moet het zwaarste wegen. Wat krijgt hij hier in dit leven, als hij de zijde van Gods volk kiest? Smaad!

Let er op: de smaad die Mozes krijgt, wordt door de schrijver van de Hebreen brief versmaadheid Christi genoemd. Het is vanzelfsprekend niet eender, om welke reden we worden gesmaad. De Heere Jezus zegt: , , Zalig zijt gij, als u de mensen smaden en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil."

Het was Mozes een eer, de versmaadheid Christi te mogen dragen. Van de discipelen lezen we dat ze heengingen, van het aangezicht des raads. verblijd zijnde, dat zij waardig geacht geweest waren, om Zijns Naams wil smaadheid te lijden. Want versmaadheid Christi is rijkdom: meerdere rijkdom dan al de schatten van Egypte. De grootheid van het goed dat de Heere heeft weggelegd voor degenen die Hem vrezen, is niet in woorden uit te drukken. De schatten die Christus verworven heeft voor de Zijnen, hebben eeuwigheidswaarde. Mozes heeft door het geloof geweigerd een zoon van Farao's dochter genaamd te worden. Hij heeft door het geloof gekozen en door het geloof mogen zien op de vergelding des loons.

Gods volk heeft loon te wachten. Neen, geen loon naar verdienste, maar genadeloon. Er komt een einde aan de smaad. Er komt een tijd, dat degenen die om Zijns Naams wil vervolgd zijn geweest, van smart en smaad ontheven zullen zijn. Voor de kerk gelden de woorden van de dichter:

Want Gods goedheid zal uw druk Eens verwiss'len in geluk Hoop op God, sla 't oog naar boven Want ik zal Zijn Naam nog loven.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 1977

De Banier | 8 Pagina's

Het verkiezingsjaar 2

Bekijk de hele uitgave van donderdag 24 februari 1977

De Banier | 8 Pagina's