Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zacheus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zacheus

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. Abma

Zie, de helft van mijne goederen, Heere, geef ik de armen; en indien ik iemand iets door bedrog ontvreemd heb, dat geef ik vierdubbel weder. Lukas 19:8.

Het is hartelijk aanbevolen uit het evangelie vol aandacht, belangstelling en concentratie te lezen de geschiedenis van de overste der tollenaren van Jericho. Wij praten en redeneren; wij bedillen en bedisselen vaak veel te veel. Er is een tijd van eenvoudig luisteren en van op ons laten inwerken. O, die bedrijvigheid en werkzaamheid, waar zelfs de dode lijdelijkheid berstensvol van is. Voor het Evangelie geldt: Kom en zie! Kom en zie en verwonder u. Verwonder u en verdwijn. Verdwijn dat wil zeggen: U eruit en Christus op Zijn plaats in uw hart. Wanneer iemand vol aandacht en overgave kennis neemt, ziet hij het ongelofelijke. Overweeg zolang tot u het ziet gebeuren en dat het tegelijk ook in eigen leven zich voltrekt. Want het is niet gering wat in deze Evangelie geschiedenis te beleven valt. U ziet vol verwondering uw kameel gaan door het oog van een naald. Wie heeft ooit zoiets aanschouwd?

Immers Zacheus was rijk. Welnu, het is bezwaarlijk dat een rijke ingaat in het koninkrijk der hemelen. Daaraiboven was hij een tollenaar, een overste der tollenaren nog wel. Dus een uitgestotene uit de samenleving. Hij had redenen genoeg uit reaktie zich af te zetten tegen alle godsdienst. Maar mogelijk had hij bij geruchte iets vernomen van de onpartijdigheid van de Heere Jezus, Die zelfs Farizeeërs en hun Schriftgeleerden geen uur naar de ogen zag. Zodoende wilde Zacheus Jezus wel eens zien. Wie maakt uit of het min of meer nieuwsgierigheid was of heilbegerigheid? Alleen Die de harten kent.

Ons is dit niet geopenbaar. We lezen van een handicap en hoe Zacheus, die op weinig inschikkelijkheid kon rekenen, de moeilijkheid overwon. Wat een mens mist aan lichaamslengte heeft hij dikwijls gecompenseerd aan kordaatheid.

De Heere Jezus nodigde Zichzelf uit. Daarin ligt het grote keerpunt. Eer er iets in of bij Zacheus leefde, bewoog of streefde. Zelfs indien er opmerkelijke roerselen in Zacheus omgingen, waren die uit de hemel en niet uit Zacheus zelf. De Heere is altijd, hoe dan ook, en waar dan ook, de Eerste. Laten wij dat terdege noteren, want wij zijn druk in de weer om vast te stellen wat er alles eerst moet zijn. Kennis van dit en verbrokenheid des harten en zoveel meer.

Dit gaat vooraf en dat gaat nog weer daaraan vooraf. Het „eer" is belangrijker dan het „eerst". Eer ik het wist, eer u Filippus riep, eer iets in mij begon te leven, eer zij roepen. Eer is belangrijker dan eerst. Want met al die preüminairen zijn wij op en top wettisch aan de gang. Al stiet men een wettisch man in een mortier met een stamper in het midden van het gestoten graan, zijn wettischheid zou van hem niet afwijken. Wat dunkt u, mag ik het op die manier uitdrukken?

De Heere Jezus nodigt Zichzelf uit. Hij springt als het ware verrassend middenin de ellende en vervreemding. Alzo hef had Hij. Dat werkt explosief. Zacheus is overrompeld verrast en blij. De vijanden zaten er niet ver naast. De Heere is ingegaan tot een zondige man, maar wanneer Hij ingaat met alle warme liefde krijgt die zondige man daarbinnen het te heet onder de voeten. Dan gaat de zondige man eruit, wanneer de Heere ingaat. De liefde legt dynamiet onder het voormalige zondige leven. De liefde wekt een nieuw rechtvaardig naaste-lievend leven OD.

Daar gaat de helft van alle bezit prompt en zonder pijn naar de armen en daar is viervoudige vergelding voor begaan onrecht. Het is als bij een geboorte. Zo ineens tenslotte wordt het geborenen alles is aanwezig. Daarom spreekt het Evangelie van wedergeboorte. Het zal je maar gebeuren. Dit is een geboorte uit de Geest. Wanneer de wind van de Geest opsteekt, wie zal dan keren? Daar is geen houden aan. Wat is er een eindeloos delibereren op het randje van bekering en wedergeboorte. Eindeloos. Ogenschijnlijk wensen we niets liever. Te oordelen naar onze uitlatingen Wij kijken echter wel uit dat wij net niet over het randje heengaan opdat wij niet in het bad des waters door het woord of wel in het bad der wedergeboorte en vernieuwing van de Heilige Geest terecht komen. Zo wijs zijn wij best. Of liever: zo gereformeerd zijn wij dan ook nog eens een keer. Geen dynamiet van het Evangelie onder ons braaf-zondig leven. Alstublieft niet. Maar Zacheus gaat toch maar heerlijk als een kameel door het oog van een naald. Zou je niet hevig jaloers worden tenslotte? Gelukkig hebben wij niets in te brengen, wanneer de Heere ingaat tot een zondig mens.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1978

De Banier | 8 Pagina's

Zacheus

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 februari 1978

De Banier | 8 Pagina's