Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sterkte in God

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sterkte in God

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. P. Beekhuis te Noordeloos

„doch David sterkte zich in den HEERE, zijn God" 1 Samuel 30 : 6c.

Hier slaan we een bladzijde op uit het levensboek van David. Een zwarte bladzij de, maar die de Heere blanco maakt.

David te Ziklag. Het is een hel voor hem, maar de Heere verandert die in een hemel.

De geschiedenis is bekend. David vreest Saul. Hij is gezalfd tot koning door Samuel. Saul ziet in David zijn tegenstander. David krijgt meer eer dan hij. De vrouwen zingen van Saul, die z'n duizenden, maar van David, die zijn tienduizenden heeft verslagen David moet gedood worden. Dat zal echter nooit gelukken. Want het leven van David is in Gods Hand en niet in dat van Saul. De belofte van het koningschap ligt er en deze belofte zal zeker worden vervuld. Daar staat God Zelf voor in. De ere Gods is er zelfs mee gemoeid.

Maar dat kan David niet meer bekijken. Saul heeft al veel pogingen gedaan, om hem te doden. Maar ze zijn steeds mislukt. Bij David is de vrees dat hij nog eerstdaags zal omkomen door de handen van Saul. Waar vrees is, is geen geloof. Althans niet in beoefening. En waar de vrees mij leidt, daar ben ik overal toe in staat. David ziet naar bene-, den. Niet naar boven. Hij slaat geen acht op de vroegere uitreddingen door de Heere. David gaat een weg zonder God. En dat loopt altijd verkeerd af.

Hij vestigt zich in Ziklag, het gebied van de filistijnen! Daar waant hij zich veilig voor Saul. Achis, de koning van Gath, geeft toestemming, op voorwaarde dat hij belooft hem te helpen in geval van oorlog. En die oorlog komt. David moet mee. Als de Heere Zelf, zo mogen we het toch wel zeggen, het niet verhoed had, dan zou hij gestreden hebben tegen zijn eigen volk! De andere fi-Hstijnse vorsten vertrouwen het niet. En David moet terug.

Reeds in de verte ziet hij de rookwolken opstijgen in Ziklag. De schrik slaat hem en zijn 600 mannen om het hart. De Amelekieten hebben de afwezigheid van David c.s. gebruik gemaakt om wraak te nemen.

Want David heeft tijdens zijn verblijf te Ziklag telkens Amelekieten bevochten en wilde zelfs hun vrouwen en kinderen doden.

Als David terugkomt in Ziklag is hij ten einde raad. Alle bezittingen zijn in rook opgegaan. Zijn beide vrouwen Ahinoam en Abigail weg en de vrouwen en kinderen van zijn 600 mannen. Zijn ze nog in leven? Die bij hem zijn betichten hem van verkeerde leiding. Ze willen hem stenigenn De moeilijkheden stapelen zich op in zijn leven. Het allerergst is dat hij niemand de schuld kan geven dan zichzelf. David heeft alles aan zichzelf te wijten!

Hier zien we wie David is in zichzelf! Leugenachtig en wreed en bijna een landverrader. Is dat nu de man naar Gods hart? David kan geen enkele kant meer uit. Hoe zal dat aflopen?

„Doch David sterkte zich in den HEERE, zijn God". Wat een wonder van Gods goedheid! De Heere is overgekomen. En als de Heere overkomt dan brengt Hij alles mee. Ook een geheiligd schuldbesef! De Heere werkt niet over de zonden heen. Die moeten beleden en beweend worden. En ook dat is Gods werk. Dan val ik God toe in Zijn heilig recht. Dan leer ik inleven dat naar recht de Heere mij zou moeten verwijzen naar de rampzaligheid! „Doch David sterkte zich in den HEERE, zijn God". David heeft de Heere vergeten, maar de Heere David niet. Hij is de HEERE, met allemaal hoofdletters, dat is de God des Verbonds. De Heere blijft de Getrouwe. Onze ontrouw kan Zijn trouw niet te niet doen. Hier zien we het eenzijdige werk Gods. hi het plaatsen op de weg des levens, maar ook in het houden op de weg der zaligheid. In die weg worde eigengerechtigheid in mijn leven afgebroken!

„Doch David sterkte zich in den HEERE, zijn God". Hier staat dus niet dat de Heere David sterkte, maar dat David zich sterkte. Hier hebben we het aktieve element in het geloof! David heeft dat geloof natuurlijk niet van zichzelf. Van zichzelf zit hij vol ongeloof. Maar de Heere geeft geloof om te geloven! Het geloof is een gave Gods. David heeft geworsteld. Hij heeft geroepen en gesmeekt tot den Heere. Wat een benauwde tijd heeft hij gehad. Niets kon hij meer bekijken. Alles eigen schuld. Daarbij nog de aanvechtigen van de duivel. Want die zit vanzelf ook niet stil.

„Doch David sterkte zich in den HEERE, zijn God." Op 's Heeren tijd is de hemel voor David opengegaan. De Heere heeft de zielvan David als het ware vleugelen gegeven, zodat hij mag vertoeven in het voorportaal van de hemel. David moet alles missen toch heeft hij alles! Waar de Heere is daar is het goed. Daar is de hemel. Ook al is het op aarde een hel!

De Heere kan dat alleen doen om de meerdere David: ezus Christus. De Zoon van God heeft op Golgotha de strijd alleen moeten strijden. Hij kreeg geen antwoord! Hij kreeg de rekening gepresenteerd van de zonde en schuld van David. „De straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem". Jes. 53 : 5c.

Hier zien we wie God in Christus is voor een arme zondaar. Hier zien we dat Gods kinderen wel kunnen afdwalen, maar niet kunnen terugkeren. Als de Heere er bij vernieuwing niet aan te pas was gekomen bij David, dan was hij omgekomen in zijn ongeloof, zonden en dwaasheden! Wat is de Heere onuitsprekelijk goed!

Weet u dat ook dat de Heere goed is? Van nature niet. Dan vinden wij onszelf goed en gaan we de Heere bekritiseren als Hij niet doet wat ik graag wil. We denken dat we rechten hebben. Door ontdekkende genade moet ik leren geen rechten te hebben. Door de ontdekking dat ik slecht ben, kom ik er achter de de Heere goed is!

Saul ging naar de tovenares te Endor toen hij het moeilijk had. Wat verschrikkelijk! Wat is de mens die zonder God leeft toch arm. Want ook zij moeten dikwijls veel rneeinaken. En dan geen toevlucht hebben! Maar die enige Toevlucht mag u nog worden voorgehouden. Vraag als u onbekeerd bent of de Heere u bekend wil maken met uzelf en Zijn genade ook in uw leven wil verheerlijken!

Sterkte in God! Al Gods kinderen weten wat dit is! De Heere gaat vaak moeilijke wegen met hen, opdat ze Hem veel nodig zullen hebben! „Doch David sterkte zich in den HEERE, zijn God".

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 1980

De Banier | 8 Pagina's

Sterkte in God

Bekijk de hele uitgave van donderdag 17 januari 1980

De Banier | 8 Pagina's