Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bede ter gelegenheid van de troonsbestijging (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bede ter gelegenheid van de troonsbestijging (II)

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

door H. G. Abma

o God, geef de koning Uwe rechten, en Uw gerechtigheid de zoon des konings. Psalm 72:1.

Is de bede niet boven denken verhoord voorzover Salomo aangaat? Heeft een Koning recht gesproken als deze zoon van David? Wij hebben het vaak over een Salomo's oordeel. Maar het is door de Geest des Heeren Die opSalomo rustte een Gods oordeel.

Geef de Koning uw rechten en uw gerechtigheid de zoon des konings. Salomo was wettig erfgenaam en via hem wilde de Heere de lijn voortzetten vaa Koningen uit het Huis van David, totdat Silo kwam, Davids Grote Zoon. Het Koningsschap is een erfelijke aangelegenheid. Op die wijze wil de Heere eens te meer tot rijke troost openbaren dat Hij is een God van het verbond. Wil Heere, Die Zelf Koning der Koningen en Rechter van hemel en aarde zijt, het verbond met David Uw vriend en gunstgenoot bevestigen van kind tot kind.

Laat, wat wij U smeken, de koning recht doen in het gericht en verleer genadig en goedgunstig de ambtsgenade van de gerechtigheid. Gerechtigheid in Schrift en Openbaring is meer en is anders dan wat wij algemeen, abstract en idealiter onder rechtvaardigheid verstaan. Misschien zullen wij vanuit theoreti-sche en algemeen menselijke opvattingen en overtuigingen wel eens tot de slotsom komen dat Gods Gerechtigheid in conflict komt met wat wij onder rechtvaardigheid verstaan. Gerechtigheid is verbondstrouw aan Zijn volk, is rechtshulp wanneer zij verdrukt en verbrijzeld worden. Is het voor ons rechtvaardig en acceptabel, wanneer Gods Gerechtigheid Zijn volk een bezitting bereidt en wanneer Hij andere volken verdrijft? Misschien om deze reden dat die volken de maat der ongerechtigheid deden overvloeien. Maar wanneer Gods volk dan op hun beurt zonden en ongerechtigheid bedreven als niet gekend en dat in weerwil van alles wat zij mochten weten, kennen en beleven en dat in strijd met een wet, die zij mochten hebben en die aan geen andere volken zo rijk en zo vergezeld van te schenken krachten om die wet te vervullen? Ook daarin schittert Gods Gerechtigheid dat Hij aan Zijn volk, schoon diep heel diep in schuld, met berouw gedenken wilde.

Het is onze grote Koning Christus, geweest Die deze Gerechtigheid voluit gestalte gaf en Die deze gerechtigheid handen en voeten gaf. Hij Die rechtvaardig voor goddelozen leed en stierf en voor hun gerechtigheid verrees en opvoer hemelhoog. In vroeger jaren hechtten vorsten zeer aan de titel Christelijke Koning. Mocht dat nog het geval zijn. Een wereld diep weggezonken in schuld en ellende zou er goed mee af zijn. Om Gerechtigheid bidden is de Heere om de Heere bidden. Immers Jehovah, Jezus Christus onze Gerechtigheid. Gods aangezicht moet meetrekken.

Jammer dat gebeden moet worden, immers alle gerechtigheid en heiligheid behoort ieders deel te zijn. Gelukkig dat gebeden mag worden. Christus legde daarvoor de hechte rechtsgrond. Heerlijk dat gebeden kan worden. De Heilige Geest bidt in ons, met ons en voor ons. Alles overtreffend dat gebeden zal worden, want 's Heeren kinderen kunnen, willen en doen niet anders. Minstens is het de Geest Die in hen bidt met onuitsprekelijke zuchten. Op dat punt zijn ze niet onkundig en daarom is het hun ook onmogelijk die werkelijkheid te ontkennen.

Geef de Koning Uwe rechten en Uw gerechtigheid de zoon des Konings. Zo bidt elk met diep ontzag. Die rechten en deze gerechtigheid is meer dan het goud van Scheba. Dat alles is goud van de hemel. Met die hemelse Kroon van fijn doorlouterd goud zal Hij heersen. Heersen temidden van de vijanden, want het blijft bezet gebied, maar Hij regeert. Prijken zal Hij en bloeien als een lelie tussen de doornen.

Pinksteren manifesteert de troonsbestijging en ambtsheerlijkheid van de Koning der Kerk. Zo wete dan zeker het huis van Israƫl dat God Hem tot een Heere en Christus gesteld heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruisigd hebt. Op die wijze doet de Verhoogde delen in Zijn koninklijke zalving. Een vertederende zalving die al wat hard is vermurft. Krachtens de werking van de vernieuwende Geest maakt Christus van vijanden vrienden. Pinksteren is het feest van gewillige dienaren en eerbiedige onderzaten. De Geest bracht allen bijeen en bewerkte dat zij alle dingen gemeen hadden. De Geest is een woord die de hof doorwaait en maakt dat specerijen met lieflijke geuren uitvloeien. De lieflijke reuk van de vruchten van de Heilige Geest. Belangrijk is niet alleen waar wij tegen zijn en waar wij ons tegen verzetten. Veel meer van gewicht is het waar wij ons toegewijd en liefdevol voor inzetten. Het positieve overwint de wereld. Want dat is uit God.

'n Belangrijke vrucht van de Geest is het gebed. Het gebed door de Geest om de Geest. Want wanneer de Geest op de Koning rust zijn er ook Gods rechten en gerechtigheid. Daarom spreekt de opperste Wijsheid, die van de Geest is: door Mij regeren de Koningen en stellen de vorsten gerechtigheid.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 mei 1980

De Banier | 8 Pagina's

Bede ter gelegenheid van de troonsbestijging (II)

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 mei 1980

De Banier | 8 Pagina's