Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon Gods

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon Gods

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door Ds. H. G. Abma, Putten.

Ds. H. G. Abma, Putten.

En er was in hun synagoge een mens met een onreine geest, en hij riep uit, en zeide: Laat af, wat hebben wij met U te doen. Gij Jezus Nazarener? Zijt Gij gekomen om ons te verderven? Ik ken U, wie Gij zijt, namelijk de Heilige Gods. En Jezus bestrafte hem en zeide: Zwijg stil en ga uit van hem. Markus 1 : 23-25.

EEN VREEMDE KERKGANGER

In hun synagoge, waar zij wellicht hoog tegen op zagen en die ze de beste van allen achtten, kwam toch maar een man die in de greep van een onreine geest verkeerde. Een bezetene. In de werkplaats van de Heilige Gods en van de Heilige Geest een onreine geest. Wie en wat je al niet in de kerk kunt aantreffen. Wanneer de duivel met zijn divisies onreine geesten de kans krijgt maakt hij van onze synagoge een synagoge des satans. Bij al dit ongeluk een groot geluk en daar mogen we echt wel eens aandacht aan schenken. De onreine geest in de synagoge verhindert Jezus niet om de eerste de beste sabbat in KapernaĆ¼m in die synagoge te komen. Die Heere Die zo graag tempels, synagogen en harten reinigt.

EEN AFWERENDE HOUDING

De onreine geest heeft een fijne radar om de Heilige te ontdekken. Daarin maken onreine duivels men-sen schaamrood. Duivelen geloven en sidderen, terwijl mensen nog niet eens bevroeden met Wie zij te doen hebben. Het machthebbende Woord van de reine leer legt beslag. Het is niet vrijblijvend als het overigens wettische gedwing van de leer van Schriftgeleerden. Geen woord is zo indringend en in beslag nemend als het bescheiden zachte woord van het Evangelie. De onreine geest die de leiding heeft van het onzalig verbond, waarin de ongelukkige betrokkene niets heeft te vertellen, verzet zich tegen de macht die uitgaat van Christus' leer. Hij schudt en schokt de zegenende hand af die op zijn schouder werd gelegd. Wij hebben niets met u te maken. Waarom bent u gekomen? De reaktie lijkt op die van de weduwe van Zarfath van wie sprake is in I Koningen 17. Kinderen en dwazen spreken uit wat wij meestal niet over de lippen werpen, maar wel denken en menen: Wij voor ons, wij menen geen behoefte en begeerte Uw wegen te kennen. Laat mij met rust. Ik heb met U niet te maken.

MINACHTENDE AANSPRAAK

Gij Jezus Nazarener. Kan uit Nazareth iets goed komen? Wat vandaar komt is niet veel bijzonders. In elk geval geen Messias. Want die moet uit Bethlehem komen. Zo sticht de onreine geest verwarring met zijn antipropaganda. Straks staat het op het kruis. Jezus de Nazarener. De Gehate.

LEUGENACHTIGE VRAAG

U is gekomen in deze synagoge, in deze wereld, in dit vlees. Gekomen uit de hemel. Zeker om ons ongelukkig te maken, terwijl wij met ons verbond, met onze vennootschap, waarin ik onreine geest alles en de mens niks te vertellen heeft, het juist zo rustig hebben. Om te verderven. Dit is een leugen. De Heere is gekomen om de Wil Gods te doen, om de waarheid getuigenis te geven, om zondaren zalig te maken. m eliswaar om de werken van satan e verbreken en onreine geesten te erdrijven, maar om te bewerksteligen dat mensen niet verderven, aar het eeuwig leven hebben. Die onzalige gemeenschap, die innige vergroeiing van mens en onreine eest, moet afgelopen zijn.

UIT EEN ANDER VAATJE

Dan gaat Satan mooi belijden, vleien, waarheid zeggen met kwade bedoelingen. De onreine geest mag niet onthullen wat de Heilige Geest leert en belijdt. De liefde mag niet opgewekt worden, eer het haar luste. Het antwoord op de som mag niet bekend zijn alvorens de som is opgelost. Paulus wil ook niet dat het meisje behept van de onreine geest met een waar woord het Evangelie niettemin in discrediet brengt. Gods kind moet het uit Zijn eigen mond horen Wie Hij is. Zou een jonge man het waarderen dat een ander aan een meisje het geheim van zijn brandende liefde verklaarde? De onreine geest gaat wild te keer.

Zo is het minachtend schelden en dan geveinsd onderwerpen. Door Zijn Naam te noemen wil de onreine geest de Heere overweldigen, bezweren, in zijn macht brengen, vastpinnen en tegelijk op een afstand houden.

EEN GELUKZALIGE AFLOOP

Wat ooit lukte...hierin slaagt de onreine geest niet. Geen woord meer, zegt de Heere. Ga uit van hem. De onreine geest eruit en Christus en de Heilige Geest erin. Wij leven als bezetenen in een bezeten wereld. De bezetters zijn vele. Daarmee hebben we te maken. In de wereld en in de politiek. In ons leven van alle dag en in de maatschappij. In de kerk en in ons hart. Wij proberen de Zaligmaker vast te leggen in wie weet wat voor een rechtzinnige zware schoonklinkende belijdenis. De Heilige Gods. Maar met de opzet Hem op een afstand te houden. O, onreine geest van onze rechtzinnigheid. Doch ziet alles gehoorzaamt Hem. Winden en golven. Vissen, die in het net zwemmen. Onreine geesten die tegen wil en dank het veld ruimen. Koortsen die na bestraffing wegzakken. En gij, mijn ziel, wees gij Hem bovenal gehoorzaam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1981

De Banier | 8 Pagina's

Uit het begin des Evangelies van Jezus Christus, den Zoon Gods

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 januari 1981

De Banier | 8 Pagina's