Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verlenging geldigheidsduur rijbewijzen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verlenging geldigheidsduur rijbewijzen

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(\\ ijziging van de ^ egenverkeerswet)

WAARDERING

Tijdens de schriftelijke voorbereiding van dit wijzigingsvoorstel leverde ook onze fractie haar aandeel bij hande van de heer Van Rossum. Het is een inbreng geworden met zinvolle suggesvullende bepalingen. Ook zakelijk hecht onze fractie aan een constructieve opstelling, juist ook omdat haar principiële stellingname een positieve mag en wil zijn. Namelijk het volk ten baat. Niet alles maar wel het meeste uit onze bijdrage Iaat ik nu volgen. Vooraf werd opgemerkt dat de leden van de SGP-fractie (zo luidt de officiële terminologie in de gewisselde witte stukken) met waardering hadden kennisgenomen van het voorstel om de Wegen-" verkeerswet op een incidenteel punt, namelijk de geldigheidsduur van de rijbewijzen te verlengen. De hoofdlijn van dit wetsontwerp had dan ook hun instemming. Toch waren bij nadere bestudering nog wel enkele vragen opgekomen. Wel, die vragen volgen nu.

IS ER NIET EEN DERDE CATEGO­RIE?

Het nieuwe artikel 17 gaat in het eerste lid uit van mensen waarvan verwacht mag worden dat ze tot hun 60ste jaar gezond zullen blijven, terwijl het tweede lid uitgaat van mensen waarvan blijkens medisch onderzoek omstandigheden verwacht kunnen worden die hun rijvaardigheid nadelig zullen kunnen

beïnvloeden Is er niet een derde categorie, nl. degenen die bij het verkrijgen van het rijbewijs volkomen gezond zijn, doch die door een hen overkomen ongeval gehandicapt raken of die door een ziekte getroffen worden, die hun huidige regeling komt dit om de vijf jaar vanzelf te voorschijn uit de zgn. eigen verklaring. Nu deze verklaring komt te vervallen is het gewenst voor gevallen die tijdens de geldigheidsduur van het rijbewijs de rijvaardigheid nadelig beïnvloeden een mogelijkheid te hebben om het rijbewijs in te trekken of om eisen te stellen aan het voertuig, zodanig dat de bestuurder weer volledig veilig de openbare weg kan berijden. Een mogelijkheid hiertoe is dat in de wet een bepaling wordt opgenomen, dat betrokkene zichzelf nadat nader omschreven omstandigheden in zijn normale levenspatroon zich gewijzigd hebben meldt bij het CBR teneinde de geneeskundige van die instelling in de gelegenheid te stellen zich een oordeel te vormen over de rijvaardigheid van betrokkene. Een andere mogelijkheid is dat behandelende artsen, gelet op de medische toestand van hun patient, de bevoegdheid of misschien zelfs de plicht krijgen om met de geneeskundige van het CBR te overleggen. Het is degenen die deze vragen stelden uiteraard bekend, dat bij wet van 28 april 1976 een vorderingsprocedure in de wet is opgenomen om houders van een geldig rijbewijs bij vermoeden van gemis aan kennis of bedrevenheid voor het besturen van motorrijtuigen of indien hun lichamelijke of geestelijke gesteldheid daartoe aanleiding geeft, aan een nader onderzoek onderworpen kunnen worden. Rij hf^i \razi Icracht worden van deze bepaling werd echter duidelijk uitgegaan van de beperkte geldigheidsduur van het rijbewijs en ging het dus om duidelijk aanwijsbare gevallen als bijv. alcoholisten, die door hun rijgedrag opvallen en uit dien hoofde met de politie in aanraking komen. Bij de langere geldigheidsduur van het rijbewijs gaat het veel minder om criminelen, doch om eerzame burgers die door ziekte of ongeval getroffen ten behoeve van de hooggenoteerde veiligheid tegen zichzelf beschermd moeten worden en die daartoe waarschijnlijk voor het merendeel ook wel toe bereid zullen zijn.

PASFOTO

Een en ander punt is het inwisselen van het rijbewijs, zonder dat het zijn geldigheid verliest, om de tien jaar. Als de leden van de SGP-fractie het goed begrepen gaat het hierbij hoofdzakelijk om de veroudering van betrokkene die dan op de pasfoto tot uitdrukking moet komen. Nu is het echter niet alleen de veroudering die een recentere pasfoto noodzakelijk maakt. Het al of niet dragen van een baard voor mannen of een totaal gewijzigd kapsel voor dames kan iemands uiterlijk zeer ingrijpend doen wijzigen. In uitzonderlijke gevallen kan door ongevallen of door plastische chirurgie een ingrijpende wijziging optreden. Is het niet gewenst uitgaande van de menselijkheid om, door veroudering de pasfoto om de 10 jaar te wijzigen, er ook een bepaling aan toe te voegen dat bij ingrijpende wijzigingen die de in het rijbewijs aanwezige foto in sterke mate doen afwijken van de werkelijkheid, het gemeentesecretarie via eenvoudige procedure de bevoegdheid krijgt pasfoto's te verwisselen evenals dat met adreswijzigingen geschiedt.

Kan in verband met de gewenste synchronisatie van de Wetgeving in de EEG-lidstaten meegedeeld worden hoe het met de geldigheid en de daaraan verbonden bepalingen is in de andere 9 lidstaten?

Naast de inhoudelijke bepahngen van het wetsontwerp kwamen er ook enkele vragen over eventuele toekomstige wijzigingen bij de verkrijging van een rijbewijs. Wat wordt gedaan om de theoretische kennis in schoolverband te doen onderwijzen voor de gehele jeugd, die ook al krijgen ze nooit een rijbewijs toch allen met verkeer in aanraking komen? Is het niet gewenst dat deze kennis eigen gemaakt is voor het bereiken van de 16-jarige leeftijd waarop velen een bromfiets gaan berijden, waarvoor tot nu toe geen rijbewijs verplicht is?

RIJBEWIJSVRIJE INVALIDEWAGENS

Kan de Minister niet met enige soepelheid en met gevoel voor maatschappelijke omstandigheden een eind maken aan de verwarring rond rijbewijsvrije invalidewagens. Er zijn reeds enkele malen schriftelijke vragen gesteld daarover in de Kamer, doch aan de verwarring is nog steeds geen eind, hetgeen o.a. moge blijken uit een artikel in het Reformatorisch Dagblad van zaterdag 29 aug. '81. Kan de Minister niet tevens de bestaande ontevredenheid wegnemen, die er bestaat bij een zeer klein aantal bezitters van deze dwergauto's of gehandicaptenauto's, nu hij ingevolge het thans voorliggende wetsontwerp toch enige algemene maatregelen van bestuur met betrekking tot rijbewijzen moet aanpassen? Hoe staat het met de rijbevoegdheid met deze dwergauto's in andere landen waar ze veel frequenter gebruikt worden? (bijv. Bagaj's in Djakarta).

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 1981

De Banier | 8 Pagina's

Verlenging geldigheidsduur rijbewijzen

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 oktober 1981

De Banier | 8 Pagina's