Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bemoeit de Kroon zich  minder met bestemmingsplannen?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bemoeit de Kroon zich minder met bestemmingsplannen?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een circulaire van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening d.d. 4 januari jl., gericht aan de gemeentebesturen, de colleges van Gedeputeerde Staten en het dagelijks bestuur van Rijnmond, gaat de staatssecretaris mevrouw S. Langedijk-de Jong in op de ambtshalve toetsing van de Kroon.

Volgens aangehaalde circulaire hebben gedurende de periode van meer dan 15 jaar die na het inwerkingtreden van de Wet op de Ruimtelijke Ordening zijn verstreken de Koninklijke besluiten met betrekking tot goedkeuring van bestemmingsplannen veel bijgedragen aan meer uniformiteit en verhoging van de kwaliteit van deze plannen.

Of de gemeentebesturen die conclusie delen, meen ik te moeten betwijfelen. De andere conclusie die genoemde staatssecretaris eveneens noemt, zal de besturen van gemeente en provincies veel meer aanspreken.

„Anderzijds werken ambtshalve overwegingen vertragend op de totstandkoming van Koninklijke besluiten en staan daarmede een versnelling en vereenvoudiging van de beroepsprocedure in de weg. Dit klemt des te meer, nu allerwege de noodzaak hiertoe wordt erkend en het (gewijzigde) voorstel tot wijziging van de Wet op de Ruimtelijke Ordening het beroep op de Kroon handhaaft."

WAT IS AMBTSHALVE TOETSING VAN BESTEMMINGSPLANNEN?

Het zal u bekend zijn dat degenen die tegen de vaststelling van een bestemmingsplan door de gemeenteraad in beroep zijn gegaan bij Gedeputeerde Staten, tegen de beslissing van het provinciaal bestuur beroep kunnen aantekenen bij de Kroon.

De Kroon beoordeelde dan in beroep ten eerste het beroepschrift in relatie tot het bestemmingsplan, maar tevens lichtte de Kroon het desbetreffende bestemmingsplan in zijn totaliteit door. Dat had voor gemeenten niet alleen vertragende, maar veelal ook ingrijpende gevolgen, omdat er meestal aan het voorschrift - waartegen geen beroep was ingesteld - alsnog goedkeuring werd onthouden.

Voordat over een bestemmingsplan de Kroon-uitspraak is gedaan, is er meestal na vaststelling door de raad zo'n 4 of zelfs 5 jaar verstreken, zodat het plan dan alweer fors achterloopt op de tijdens het in procedure zijn van het bestemmingsplan ontstane jurisprudentie.

Niet zo verwonderlijk dat er dan van bestemmingsplannen slechts zoveel overblijft, dat de gemeente niets anders staat te doen dan opnieuw beginnen.

MAAR DAARIN KOMT VERANDERING

Ontwerp-besluiten, welke betrekking hebben op beroepen inzake bestemmingsplannen, waarvan de behandeling op een vergadering na 1 januari 1982 plaatsvindt, zullen geen ambtshalve overwegingen meer bevatten. Dus nog enige tijd zullen er Kroonbesluiten in de oude vorm verschijnen, maar voor na 1 januari vastgestelde plannen geldt de nieuwe werkwijze.

In het vervolg zal de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State in het algemeen uitsluitend ongemoeid laten eventuele gebreken in de voorschriften van de bestemmingsplannen, tenzij er sprake is van voorschriften, die duidelijk en onmiskenbaar in strijd zijn met de wet of het algemeen belang en toepassing daarvan leidt tot onaanvaardbare gevolgen. In dat geval zal de Kroon blijvend ambtshalve moeten toetsen.

CONCLUSIE

Vorenomschreven nieuwe gedragslijn leidt ertoe, dat de gemeenteraden en de colleges van Gedeputeerde Staten ten aanzien van met name de bestemmingsplanvoorschriften een grotere verantwoordelijkheid zullen moeten dragen.

Voorts heeft de nieuwe regel een versnelling van de goedkeuringsprocedures (bij Kroonberoepen) tot gevolg en betekent het waar enigszins mogelijk niet meer ambtshalve toetsen door de Kroon een besparing van energie en kosten voor de gemeenten.

Een slagvaardiger planologisch beleid wordt nu wellicht mogelijk.

Haastrecht, H. F. J. van Erkel.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1982

De Banier | 24 Pagina's

Bemoeit de Kroon zich  minder met bestemmingsplannen?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1982

De Banier | 24 Pagina's