Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Europees Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Europees Parlement

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

D.V. volgend jaar juni worden alle kiesgerechtigde inwoners van Nederland weer naar de stembus geroepen. Dit keer zijn het niet de gemeenteraad, de Staten of de Kamer waarvoor we het rode potlood mogen hanteren, maar de stemmers worden geacht een keuze te maken voor het Europees Parlement.

Via allerlei folders, brochures, kranteartikelen en spreekbeurten zullen we in de komende tijd geïnformeerd worden over het hoe en waarom van de Europese Verkiezingen. Vooruitlopend op al die gedrukte en gesproken woorden wil dit artikel alvast een beeld gevan van het functioneren van het Europees Parlement.

LEDEN EN FRACTIES

Het Europees Parlement heeft 434 leden. Zij worden rechtstreeks gekozen door de kiesgerechtigde burgers uit de 10 lidstaten. Voor Nederland gebeurt dit op D.V. donderdag 14 juni 1984. Er zijn op het moment 25 Nederlandse leden in het Europees Parlement. 10 zijn er lid van het CDA, 9 van de PvdA, 4 van de VVD en 2 van D'66. De Bondsrepubliek Duitsland, Frankrijk, Italië en Engeland hebben elk 81 leden, België 24, Griekenland ook 24, Denemarken 16, Ierland 15 en Luxemburg 6.

Er zijn zeven fracties en een groep , , niet-ingeschrevenen" (strommgen die niet bij een bepaalde fractie willen horen). De fracties zijn: de socialistische, de christen-dernocratische, de Europees democratische (o.a. de conservatieven), de Europese democraten voor de vooruitgang (o.a. de gaullisten), de communistische, de liberale en de fractie voor technische coördinatie. Aansluiting bij een fractie is niet verplicht. Enkele parlementariërs hebben dat ook niet gedaan en gelden als niet-ingeschrevene.

Het Parlement vergadert gemiddeld elke maand gedurende een week: dat zijn de plenaire vergaderingen. Voorzitter hierbij is de Nederlander Piet Dankert (PvdA). De bijeenkomsten worden voor een groot deel voorbereid door de parlementaire commissies (en hun sub-commissies). De week die aan de plenaire vergadering voorafgaat, is in principe bestemd voor de fractievergaderingen. Het zal de lezer wel duidelijk zijn, dat het lidmaatschap van het Europees Parlement een volle dagtaak betekent.

COMMISSIES

Er zijn achttien commissies bij het Europees Parlement, die elk een deelterrein van de Gemeenschapsactiviteiten bestrijken (o.a. politieke zaken, landbouw, sociale zaken, vervoer, milieubeheer, enz.).

Zoals men ziet komt nagenoeg het hele politieke spectrum in het Europarlement ter sprake. Deze commissies hebben een tweeledige taak:

1. Het onderhouden van de contacten met de Europese Commissie 1) over allerlei actuele beleidszaken.

2. Het voorbereiden van de beraadslagingen en de besluitvorming in de plenaire vergaderingen.

Een echte talenknobbel hoef je als lid van het Europarlement niet te hebben want de vergaderingen worden gehouden in de zeven officiële Gemeenschapstalen: Duits, Engels, Frans, Griks, Italiaans, Nederlands en Deens. Elke afgevaardigde heeft het recht zijn eigen taal te spreken. Ook alle documenten worden in de zeven talen vertaald.

BEVOEGDHEDEN EN TAKEN

Het EEG-verdrag omschrijft de taak van de vergadering, het Europees Parlement, als , , het uitoefenen van de haar door dit Verdrag verleende bevoegdheden om te beraadslagen en te besluiten, alsmede om toezicht uit te oefenen".

Dit houdt o.m. het volgende in: 1. Controlerende functie

Aan het Europees Parlement is opgedragen toezicht en controle uit te oefenen op het beleid van de Europese Commissie. Een belangrijk controlemiddel hierbij is het recht om vragen te stellen aan de Commissie. Ditzelfde geldt ook t.a.v. de Raad van Ministers.

2. Raadgevende functie Op het terrein van de wetgeving bezit het Europees Parlement voornamelijk adviserende bevoegdheden. Voor de parlementaire adviezen geldt, dat ze in de praktijk wel invloed, maar geen bindende kracht hebben voor de Raad van Ministers.

3. Budgettaire bevoegdheden Op budgettair gebied heeft het Europees Parlement met ingang van de begroting van 1975 enkele reële, medebelissende bevoegdheden gekregen, die samenhangen met het feit, dat de Gemeenschap uit zgn , , eigen middelen" wordt gefinancierd. Het Parlement heeft uitdrukkelijk het recht om in laatste instantie, , om gewichtige redenen" de hele ontwerp-begroting te verwerpen.

Tot zover het Europees Parlement in een notedop. Resten er nog vragen bij u over deze en/of over andere instellingen van de Europese Gemeenschap, schroomt u dan niet om het voorlichtingscentrum te bellen of te schrijven (zie voor het adres en telefoonnummer elders in deze Banier).

R. Pasterkamp.

1} De Europese Commissie heeft een drieledige taak. Ze is allereerst het uitvoerende orgaan van de Gemeenschap. Ze waakt over de naleving van de Europese verdragen en de op de verdragen gebaseerde wetgeving in de Gemeenschap. En ze is tenslotte initiatiefneemster voor het Gemeenschapsbeleid: ze dient voorstellen in bij de Raad van Ministers. Onze ex-minister van financiën Frans Andriessen is een van de veertien commissarissen van de Commissie.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1983

De Banier | 32 Pagina's

Het Europees Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 december 1983

De Banier | 32 Pagina's