Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Een gebed van een SGP-er voor de jeugd?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Een gebed van een SGP-er voor de jeugd?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Overdenking

„Verlos Uw volk, en zegen Uw erve..." Psalm 28:9a.

Psalm 28 is een gebed om verlossing. Speciaal voor de jeugd? Iemand zei eens tot een predikant; Onbekeerde bejaarden hoef je niet te bezoeken, die hebben hun genadetijd laten voorbij gaan."

Zo. . . dan bid ik daar ook maar niet voor? En wat heeft onze generatie met de kostbare genadetijd gedaan? Blijft alléén de jeugd over om voor te bidden? Dat we dat als SGP-ers dan ook maar echt doen. Met een algemene stem bidden om verlossing en zegen en vrede voor het opkomende geslacht. Hoe wordt onze jeugd immers in het nauw gedreven door de tijdgeest. Welhaast overspoeld door dwalingen uit de afgrond. Wat een geestelijke schade door gezagsondermijning, bandeloosheid en wereldgelijkvormigheid.

HEERE, verlos onze jongeren van al deze plagen. Leer ze vroeg de vreze des HEEREN te begeren. Geef hen weer de levensernst, de levensstijl, de eenvoud en zeden van ons voorgeslacht.

Ootmoedige godsvrucht was vanouds en zal zijn: een gezegend leven! Dat mocht onze jeugd nog eens heilig jaloers maken om te mogen delen in de zegen Gods over Zijn volk. Om te mogen delen in Zijns volks genoegen.

Immers, alléén het Godgeheiligd zaad zal het gezegend aard'rijk erven. Helemaal!

Dus zullen ze onze jongeren niet hebben, de ijdele goden van deze tijd, niet om hun erf te wezen, heeft God ons volk bevrijd.

Nee wereldminnaars gij moogt onze jeugd niet hebben, het is Gods pand.

Ik las eens dat er op de gevel van een gerechtsgebouw te Kopenhagen te lezen staat: „Met de wet zal het land gebouwd worden."

Dat heeft ons volk in het verleden ook rijk mogen ervaren. Helaas in 1984 wordt onze samenleving ontwricht door wetsverkrachting. Oprechte trouw aan de wet, gebaseerd op Gods Wet zou ons land bouwen en zegen brengen voor het geslacht van morgen!

Welke zegen heeft het schenden van 's HEEREN Wet te bieden? Rondom ziet men immers de droevige gevolgen. Werkloosheid, doorboorde beurzen, enz. enz. Stakingen en demonstraties helpen niet. De demon is er in! 's Mensen heil is duidelijk alléén maar ijdelheid. Het laat aan de binnenkant alles even hol en leeg. Wie God verlaat heeft heus smart op smart te vrezen. De mensen worden door de moderne levensnormen echt niet beter. Ook niet liever voor elkaar. De grondslagen van het vredig samenleven verzwakken en verzakken met de dag. Onze samenleving zinkt steeds dieper weg vanwege de toenmende Godsvervreemding.

Toch heeft de hedendaagse generatie niemand wat te verwijten dan zichzelf, want: Wij hebben God op 't hoogst misdaan; Wij zijn van 't heilspoor afgegaan! Wat hebben de jongeren dus van ons te verwachten? Mochten ze het ons en zichzelf nu maar toeroepen: TERUG! Snel en helemaal en allemaal terug tot de gehoorzaamheid aan Gods goede geboden.

's HEEREN Woord zij jong en oud, overheid en onderdanen weer tot wet! Reeds eeuwen voor Christus sprak de profeet: Tot de wet en tot de getuigenis!... of. . .het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.

David bad psalm 28 in dagen van grote nood. Het opstandige volk had Absalom tot koning uitgeroepen en daarmee bruut de gezalfde des HEEREN verworpen. Toch mag David zich nog vastklampen aan de Almachtige. Zijn vurig gebed om verlossing en bijstand van de hemel is tevens al een dankzegging. Zijn noodgeschrei is een lied vol kinderlijk vertrouwen. Bukkend onder de gevolgen van eigen zonde roept hij de HEERE aan met een verbroken hart. Daarom is zijn gebed ook helemaal niet zelfzuchtig. Het gaat hem om de ere Gods. Dat Zijn Naam genoemd en geroemd zal worden door een verlost volk.

Daartoe zie God ook ons genadig aan in Christus. Alléén als vrucht van Zijn Zien en Kruisverdienste is er voor een zondig volk nog zegen te verwachten. De HEERE geve door hartsvemieuwing een heilbegerig opzien naar het Paaslam, Dat overwon en voor al de Zijnen eeuwige verlossing, zegen en glorie won. Machtige Paaskoning maak ook nu nog doden levend, zoals die jongeUng te Naïn, waar het volk God verheerlijkte: Een groot Profeet is onder ons opgestaan, en God heeft Zijn volk bezocht. Zó doe Hij ook onder ons en aan onze jeugd! Dat mag ik als SGP-er toch wel bidden? Herdenk de trouw, aan ons voorheen betoond; Denk aan Uw volk, door U van ouds verkregen; Denk aan Uw erf, het voorwerp van Uw zegen, Aan Sions berg, waar G'eertijds hebt gewoond.

Veenendaal.

Ds. G. Veldjesgraaf.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 1984

De Banier | 24 Pagina's

Een gebed van een SGP-er voor de jeugd?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 mei 1984

De Banier | 24 Pagina's