Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

1945-1985 Echte vrijheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

1945-1985 Echte vrijheid

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn."

Joh. 8:36.

Vrijheid is een groot goed.

Het is één van de grootste goederen van de mensheid. PoHtieke slavernij is een onverdraaglijk juk, een groot kwaad. Slechts te mogen denken, spreken en doen zoals de Staat of de Partij wil is een zwaar oordeel.

Het is beter te leven in armoede dan in weelde zonder vrijheid. Degenen, die de oorlog van 1940-1945 hebben meegemaakt weten hoe zwaar het is onder de macht van een vreemde overheerser te moeten leven. Het woord „vrijheid" had in de oorlog een bijzondere klank.

Als jongen herinner ik mij hoe de Engelse vliegtuigen de „V" van victory door hun uitlaatgassen aan de hemel van onze bezette land tekenden.

Die „V" stond voor overwinning, maar velen lazen er ook de „V" van vrijheid in. De overwinning der geallieerden zou ons vrijheid brengen. Hoe vurig werd daarop gehoopt en om gebeden.

Ook in 1985 wordt veel over „vrijheid" gesproken. Men vult nu dit woord met „ongebondenheid". Men wil helemaal vrij zijn om te doen en te laten waar men zin in heeft, zonder aan Gods geboden gebonden te zijn. Deze moderne versie van „vrijheid" ziet men als de sleutel tot het Paradijs.

Het is de moderne weg tot geluk om alles overboord te werpen en radikaal te breken met alle taboes en normen. Men wil niet langer slaaf zijn van de ontvangen opvoeding, de geldende moraal en de gevestigde orde. Men wil als een vogel uit de kooi breken waarin men zo lang opgesloten heeft gezeten en de vleugels uitslaan. Men wil de remmen losgooien en doen waar men zin jn heeft. Deze vrijheid is echter de grootste slavernij. Het is de oude leugen van Satan, dat geluk bestaat in eeri~vrijheid, die aan niemand en niets gebonden is.

Niemand boven ons te hebben, die zegt wat goed en wat kwaad is. Geheel je eigen meester zijn. Jezelf tot een wet zijn. Dat is volgens de duivel de weg naar het ware geluk. En het werd de weg tot dood en verderf.

De zonde van zelf te willen uitmaken wat goed en kwaad is, bracht over de mens de grootste slavernij, namelijk de slavernij van de zonde en Satan.

En nog steeds gelooft de mens in zijn blindheid deze leugen van Satan.

Men meent: dit is het! Dit is de echte vrijheid. Het is echter de grootste en wreedste slavernij.

De Heere Jezus zegt ons waarin de echte vrijheid bestaan. Hij zegt: „Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn."

De zonde brengt slavernij.

De genade van Christus alleen brengt vrijheid.

Hoe treffend en waar sprak de Heere Jezus: „een iegelijk, die de zonde doet, is een dienstknecht der zonde." Wat een boodschap! Hoe waar! Hoe diep werkelijk! De zonde is een macht, een boze macht van Satan, die gevangen leidt. Het brengt onder slavernij en berooft van de vrijheid.

We zien het in de drugverslaafde en de verslaafde aan alcohol.

De zonde komt binnen als een vriend en wordt daarna een tyran. In welk een slavernij is de mens door de zonde gekomen! Zodra de zonde in de wereld kwam werd de mens beroofd van zijn vrijheid. Daar verloor hij zijn vrije wil ten goede.

Maar o wonder van Gods ontferming, Christus de gezonden Zaligmaker, predikt gevangenen en slaven vrijheid! Hij predikt verlossing uit de allerergste en wreedste slavernij en onderdrukking, namelijk verlossing van de zonde.

„Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn."

Christus alleen maakt vrij! Hij bevrijdt van de schuld der zonde, de smet der zonde en de heerschappij der zonde.

Hij kocht de Zijnen vrij door Zijn bloed en dood op het kruis. En het evangeüe brengt ons de tijding van dit door Christus teweeggebrachte werk op een wijze, die de grootste slaven niet uitsluit.

In het evangelie wordt de gebondene vrijheid uitgeroepen en de gevangenen opening der gevangenis gepredikt. Alle zondaren hebben belang bij deze vrijheid, want allen zijn van nature in de slavernij.

Maar niet alle zondaren zoeken en begeren deze vrijheid. Zo diep is de mens gevallen, dat hij meent vrij te zijn. Ook wij roepen met de Israëlieten tot wien Jezus dit evangehe bracht: „Wij zijn Abrahams zaad en hebben nooit iemand gediend; hoe zegt Gij dan: Gij zult vrij worden? "

Maar wanneer Gods Geest in ons begint te werken wordt dit anders. Wat wordt het dan waar, dat wij slaven van zonde en satan zijn. Niet één zonde kan de zondaar, die vanwege Gods liefde, die in het hart is uitgestort de Heere wil dienen, overwinnen.

Niet één penning van de schuld betalen. Niet één overwinning op satan behalen.

Het is echter alleen maar heilzame opvoedkunde van God om ons in die nood te brengen.

Alleen de zondaar, die zichzelf niet kan bevrijden, begeert en zoekt de Zaligmaker, die Zichzelf aanwijst als de grote Bevrijder van zonde, vloek en dood.

We worden niet vrij door eigen werken, krachten of verbeteringen, maar door als een hopeloos gevangen zondaar te buigen voor Hem, Die predikt: „Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn."

Een dienstknecht kan geen slaven bevrijden. Hij, die zelf slaaf is kan de andere slaven niet vrijkopen en vrijlaten.

Deze macht bezit alleen Hij, Die Zich hier „de Zoon" noemt.

Christus alleen bezit die macht. Hij alleen betaalde de noodzakelijke losprijs aan Gods rechtvaardigheid. Hij maakt vrij!

En hoe? Door het geloof in Hem.

Door een zaligmakend geloof, dat enerzijds als een gebondene aan Zijn voeten buigt en anderzijds opziet naar de woorden van het evangelie uit Jezus' eigen mond: „Indien de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn."

Het geloof in Zijn Naam maakte eens een kreupele gezond. Dit zelfde geloof maakt de gevangenen vrij!

Er is een vrijmakende kracht in het bloed van Christus wanneer het door het geloof aan het geweten is gebracht. Zulke mensen behoeven ook niet meer bang te zijn, dat zij ooit weer slaven zullen worden, want Christus maakt „waarlijk" vrij.

5 mei 1945 bracht vrijheid voor ons volk. Maar alleen wie door de Zoon is vrijgemaakt is waarlijk vrij. Laat deze vrijheid door ons gezocht, geroemd en beleefd worden!

Oostkapelle

Ds. C.Harinck.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1985

De Banier | 24 Pagina's

1945-1985 Echte vrijheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 april 1985

De Banier | 24 Pagina's