Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gebroken vanwege de breuk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gebroken vanwege de breuk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door ds. H. Penning

„Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter Mijns volks - " Jeremia 8:21.

In dit schriftgedeelte treffen we een gebroken man aan. Het is Jeremia, die bedroefd is vanwege de toestand van zijn volk. Hij heeft de oordelen aangekondigd, maar hij weet dat zij zich niet zullen bekeren. Zij zullen door de Heere uit liefde geslagen worden, maar zij zullen geen pijn voelen.

Jeremia daarentegen voelt wel pijn. , , Och, " zegt hij, , , dat mijn hoofd water ware, en mijn oog een springader van tranen! Zo zou ik dag en nacht bewenen de verslagenen van de dochter mijns volks."

Jeremia is dus gebroken vanwege de breuk. Wat die breuk is kunnen we opmaken uit Jer. 4:6 en 20. Volgens de kanttekeningen is het ellende, jammer, verderf en verwoesting. In de geest ziet Jeremia, dat de ellende, die hij in Gods naam aangekondigd heeft, gekomen is. Hij hoort hun geschrei en geklaag. Het erge van dit geklaag is, dat zij de Heere verwijten hun geroep niet te horen. Zij zijn het niet eens met de weg die de Heere met hen gaat. De Heere klaagt echter ook. Hij zegt: , Waarom hebben zij Mij vertoornd met hun gesneden beelden, met ijdelheden der vreemden? " Dat is de oorzaak van de breuk. Niet de Heere heeft hen verlaten, maar zij hebben met Hem gebroken. Hij heeft hen geroepen, maar zij hebben Hem niet geantwoord. Wie dat doet, wie God verlaat, heeft smart op smart te vrezen. Dat is de oorzaak van de breuk, van de ellende die over hen gekomen is, ja dat is ten diepste de breuk, hun zonden!

Wat smartelijk is het voor Jeremia zijn volk in ballingschap te zien, en dat het ondanks deze ballingschap voor God niet in de schuld is gekomen. Zal dan al zijn arbeid tevergeefs zijn geweest? Het wordt hem allemaal teveel. Vandaar zijn klacht: „Ik ben gebroken vanwege de breuk der dochter mijns volks." In tegenstelling tot het volk dat hard van hart is, heeft hij een gebroken hart, leeft hij de schuld van het volk in, grijpt de toestand van land en volk hem heel erg aan.

Dat mocht bij ons ook wel het geval zijn, dat ook wij gebroken zijn vanwege de breuk van land en volk. Ondanks de waarschuwende stemmen, die er gelukk nog tot in 's lands vergaderzalen doorklinken, gaat mt gewoon door met het ongeboren leven in de moede schoot te doden, en worden oude en zieke mensen g dood, en kan er ook op zedelijk gebied alles mee door.. wij hebben als volk het Woord des Heeren verlaten. W dat doet, heeft smart op smart te vrezen, die wacht brei op breuk. Daarom is het een wonder dat ons geschrei n( niet gehoord wordt uit een ver land, dat verderf over o nog niet gekomen is. Hoewel, een vreselijke besmette! ke ziekte grijpt snel om zich heen. Dit vooral in de gro steden, waar veel ontucht plaats vindt.

Grijpt dit alles u ook al aan? Bent u ook al gebrok vanwege de breuk van land en volk? De Heere geve c ook ons ontzetting aangrijpt en wij met Jeremia vd God in de schuld komen en gaan vragen naar een midt tot heling van de breuk. Door ontzetting aangegrep roept hij het uit: , , Is er geen balsem in Gilead? Is er ge heelmeester aldaar? "

Jeremia dacht van niet. Daarin vergiste hij zich. God dank was en is er ook nu nog een middel dat tegen dezt onze ogen ongeneselijke kwaal, de breuk is opgewasst , , Gij afkerige kinderen, " zegt de HEERE, , , bekeert u Mij en Ik zal u van uw afkerigheid genezen." Christu verhoogd om deze bekering te geven. Om dat te kuni doen, is de breuk op Hem geweest. Voor Hem wa^ geen balsem in Gilead en geen heelmeester aldaar. V( Hem was er het recht, voor Hem was er de hel. M daarom was en is er ook nu balsem in Gilead. Daaror er ook nu hoop voor ons land en volk en voor > persoonlijk. Tenminste als we gaan belijden dat wij te; God gezondigd hebben en wij daarom Zijn gramscl dubbel waardig zijn, en bovendien bidden of wij di Hem, Jezus Christus, van al onze zonden worden bev en van al onze afkerigheid worden genezen. Wend u t met de zonden van land en volk en met die var persoonlijk tot Hem ter genezing. Die ook nu nabij gebrokenen van hart is, en Hij zal u verbinden in smart.

Nieuw-Lekkerh d

Ds. H. Penning

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 1987

De Banier | 20 Pagina's

Gebroken vanwege de breuk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 augustus 1987

De Banier | 20 Pagina's