Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verslag van de rede van H. Frens bij de behandeling  van de begroting voor 1989 van de provincie Gelderland

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verslag van de rede van H. Frens bij de behandeling van de begroting voor 1989 van de provincie Gelderland

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

1988 is in meerdere opzichten voor ons een jaar van gedenken geweest. In de eerste plaats willen wij memoreren dat herdacht is hoe 300 jaar geleden stadhouder Willem III en zijn vrouw Mary Stuart II tot koning en koningin van Engeland gekroond werden. In de juni-vergadering van dit jaar heeft onze fractie hier al uitgebreid aandacht aan besteed.

We werden bij dit herdenken ook herinnerd aan het functioneren van de toenmalige overheid. In 1688 wilde de overheid zich nog conformeren aan Gods Woord. Aan de vooravond van het vertrek van Prins Willem naar Engeland werd er op last van de Staten- Generaal een bidstond gehouden, om de zegen des Heeren af te smeken over het welslagen van de onderneming. Dat heeft ons veel te zeggen. Nu, driehonderd jaar later moeten wij helaas constateren dat het godsdienstig verval in ons land en ook helaas in onze provincie erg groot is. De secularisatie neemt onrustbarende vormen aan. Dat vervult ons met droefheid en zorg. We mochten dit jaar ook herdenken dat 70 jaar geleden de Staatkundig Gereformeerde Partij werd opgericht. 70 jaar als partij gespaard; een weldaad die de Heere God ons, zij het van onze kant onverdiend, nog geschonken heeft. Hoe behoren wij daar dankbaar voor te zijn!

De oprichters van onze Partij hebben zich toen al gerealiseerd dat het getalsmatig nooit een grote partij zou worden. De aard en opzet was toen al dat het grootste streven moest zijn om Gods Woord tot meerdere erkenning te brengen in het politieke leven. In al die jaren heeft de SGP haar verantwoordelijkheid in dezen proberen te verstaan. Ook in deze Staten hebben vanaf 1923 SGP-ers deelgenomen aan het besturen van onze Provincie. In alle bescheidenheid willen we hierbij opmerken dat SGP-ers ook maar mensen zijn met veel tekortkomingen. Desalniettemin menen wij als fractie dat wij in dezen onze verantwoordelijkheid niet mogen ontlopen en geroepen zijn om in ons politiek bezig zijn op te roepen tot wederkeer tot de Heere en Zijn Woord. We zijn er daarbij diep van overtuigd, dat al onze arbeid zonder de zegen des Heeren geen dageraad zal hebben.

In dit licht ervaren wij het dan ook als een groot gemis dat in de voor ons liggende Begroting er geen erkentelijkheid jegens de Heere is. Het is onze diepste overtuiging dat ook de Provinciale overheid niet alleen de materiële zaken heeft te behartigen, maar ook het ware welzijn van haar burgers dient te waarborgen. Vooral dit laatste vervult onze fractie met grote zorg. Hierbij denken we aan de huidige opvattingen over huwelijk en gezin, godsdienst, abortus en euthanasie, om zo maar enkele zaken te noemen. Ook de godslastering neemt onrustbarende vormen aan; we denken hierbij aan de film „De laatste verzoeking van Christus", die vertoond wordt in ons land. De intentie van deze film tast het meest wezenlijke van het christendom aan. Hoe pijnlijk was het om te moeten ervaren, dat er wettelijk geen mogelijkheid meer schijnt te zijn om zulk een Godonterende zaak te kunnen verbieden!

We kunnen helaas Nederland geen christelijke natie meer noemen. Dat doet ons denken aan de woorden van de profeet Jeremia: „Vrede, vrede, doch daar is geen vrede", want me^r en meer wijken we af van Gods geboden.

Onze fractie wil de Staten, daarbij ons zelf insluitend, oproepen om een beleid te voeren overeenkomstig het Bijbelse richtsnoer. Dan alleen zal het ons werkelijk welgaan.

FINANCIËN

Het valt niet te ontkennen, dat de financiële positie van de provincie Gelderland gezond te noemen is. Niet voor niets wordt er in de kranten geschreven, dat Gelderland de rijkste provincie van Nederland is. Dit gegeven op zich dient toch een reden te zijn om op zijn minst er dankbaar voor te zijn! Vanuit die achtergrond heeft onze fractie in de financiële commissie een voorstel aan Uw college gedaan. Het voorstel kwam er op neer Uw college in overweging te geven ƒ 100.000, - beschikbaar te stellen ter leniging van noden van onze verre naaste. Concreet heeft onze fractie hierbij als doel voor ogen Bangladesh. De voorzitter van de financiële commissie heeft toegezegd dit in het college te zullen bespreken. Tot onze verbazing is hierop op geen enkele wijze gereageerd in het vervolgvoorstel. Wij vinden dit jammer.

Onze fractie wil nu door middel van een motie de Staten vragen hierover een uitspraak te doen.

MILIEU

Steeds meer raakt men ervan overtuigd dat een goed milieubeleid dringende noodzaak is. Ook de provinciale overheid zal als een goede rentmeester er alles aan moeten doen om het milieu te beschermen. Uw College stelt dat milieuhygiëne zich thans in een stroomversnelling bevindt.

Onze fractie heeft de indruk dat de betrokken dienst het organisatorisch niet aan kan. Ook wordt door u voorgesteld om een aantal activiteiten wegens tekort aan geldmiddelen door te schuiven naar 1990.

De SGP-fractie heeft ook grote twijfels aangaande de controle en handhaving van de provinciale verordeningen. Het vervolgvoorstel neemt deze twijfels niet weg.

Het is zeer wenselijk dat de dienst Milieu organisatorisch zodanig opgezet wordt, dat zij haar taken op een verantwoorde wijze kan uitvoeren.

WATER

De SGP zet bij de beschermende bepalingen die zijn voorgesteld door de provincie ten aanzien van de drinkwaterwinningsgebieden grote vraagtekens. Wij vragen ons af of deze bepalingen voldoende zijn om de kwaUteit van ons drinkwater te waarborgen. Waarschijnlijk zullen hier en daar drinkwaterwinningsgebieden gesloten moeten worden.

Is het College bereid ons in dit begrotingsjaar nadere gegevens hierover te verstrekken?

DIJKVERZWARING

Over de planning dijkverzwaring heeft onze fractie grote zorgen. Het ziet er naar uit dat de stormvloedkering, die de minister van Verkeer en Waterstaat zou wensen, ten koste zal gaan van het tijdig uitvoeren van verbeteringen aan de Gelderse rivierdijken.

Deelt het College deze zorg? Zo ja, is zij bereid dit bij de regering en Tweede Kamer kenbaar te maken?

LANDBOUW

De Gelderse agrarische bedrijven die in het algemeen kleinschalig zijn, hebben het behoudens de veehouderij, niet best. De intensieve veehouderij die in Gelderland sterk vertegenwoordigd is, heeft ronduit slechte jaren. En het ziet er naar uit dat het de komende jaren niet beter wordt. Dat betekent dat de koude sanering zeer actueel is. En daar kunnen vele bedrijven de dupe van worden.

Voor de mestoverschotten in Gelderland is dat gunstig, maar de problemen die daarmee op de bedrijven afkomen, staan daarmee in schril contrast.

Vele jaren achtereen heeft de Overheid via haar ruimtelijk beleid de grootschaligheid gestimuleerd. Veel bedrijven hebben zich gespecialiseerd in kalver- en varkensmesterijen of vermeerderaars. Dit beleid blijkt een slechte keus te zijn geweest.

ECONOMISCHE AANGELEGENHEDEN

Wij zijn met u van mening dat het een taak is van de provincie, om gunstige voorwaarden te scheppen voor de ontwikkeling van bedrijvigheid en werkgelegenheid in Gelderland. Vooral de bestrijding van de jeugdwerkloosheid en de langdurige werklozen zal prioriteit moeten hebben. Onze voorkeur gaat dan ook uit naar her- en bijscholingsprojecten.

Aan de ene zijde bemerken wij dat u probeert de werkgelegenheid te vergroten en aan de andere kant probeert u door het emancipatiestreven, vrouwen te bewegen zich op de arbeidsmarkt te melden.

Vindt u dat dit niet in tegenspraak is met uw beleid om de werkloosheid te bestrijden?

Aan de stimulering van kleinschalige industrie, o.a. door middel van het subsidiëren van bedrijfsverzamelgebouwen, hechten wij als fractie van de SGP grote waarde. Wij hebben er ook geen moeite mee om die bedrijfsverzamelgebouwen te subsidiëren.

OUDERENZORG

Het is verheugend dat er meer financiële middelen beschikbaar komen voor het ouderenbeleid. En het stemt ons tot tevredenheid dat er van de korting op de budgetten van de verzorgingshuizen wordt afgezien. In het jaarprogramma krijgen de zaken zoals vernieuwing van de zorg, de tijdelijke opname, dag- en nachtopvang en het stimuleren van experimenten opnieuw aandacht door de 12 V2 miljoen die Gelderland extra krijgt. Verder verwachten wij van u, dat de thuiszorg verbeterd zal worden. Hebt u daarvoor al concrete plannen op het oog?

CULTUUR

U stelt voor de subsidie aan Introdans te verhogen met ƒ 100.000, en dat op historische gronden. De overheid stopt met het subsidiëren en wij gaan dit gat opvullen. Dit is niet terecht, daar andere zaken geschrapt worden.

Wij dienen dan ook het volgende amendement in, om de verhoging subsidie Introdans van ƒ 100.000 niet te verlenen en deze gelden te bestemmen voor de formatieplaats Stichting Vrienden Gelderse kastelen en de uit­ breiding formatie Gelders Oudheidkundig Contact.

Verder dienen wij een amendement in om de gelden voor de grootschalige culturele manifestaties mede te bestemmen voor het Provinciaal Museum Kam, t.b.v. de tentoonstelling Gelderse Archeologie daar hier sprake is van een grootschalige opgezette tentoonstelling die volledig in eigen beheer wordt voorbereid en ontworpen.

VOLKSGEZONDHEID

Er is in onze maatschappij een tendens om de in onze samenleving aanwezige pluriformiteit onder druk te zetten ten gunste van een streven naar grotere uniformiteit. Deze tendens hebben wij helaas ook moeten bespeuren bij de vaststelling van het Verpleeghuisplan Stedendriehoek, waarbij u de identiteit niet als planningscriterium wenste op te nemen. Er worden weer nieuwe plannen ontwikkeld, met name het plan Psychiatrie Nijmegen, Verpleeghuisplan Nijmegen en de Ziekenhuizen in de regio Arnhem en Stedendriehoek.

Zou u bij deze plannen rekening willen houden met onze pluriforme samenleving?

EMANCIPATIEBELEID

Voor het emancipatiebeleid wprdt weer ƒ 80.000, - extra uitgetrokken. Uit dit beleid blijkt duidelijk de autonome mens lijnrecht tegenover de afhankelijke mens. De autonome mens wil vrij zijn in wat hij denkt en doet. Hij zoekt zelf wel uit wat goed of kwaad is. Maar de afhankelijke mens onderwerpt zich aan Gods Woord. Hoewel hij zich niet beter acht dan anderen, kiest hij toch voor een Bijbels verantwoorde levensstijl. Vanuit dit Woord zullen wij dan ook de subsidies t.b.v. beleidsvelden Welzijn en Cultuur toetsen.

TENSLOTTE

Het is de wens van onze fractie dat u. Commissaris, met het College van Gedeputeerde Staten en wij allen als leden van de Provinciale Staten met alle ambtelijke- of niet-ambtelijke medewerkers, de kracht en de wijsheid mogen ontvangen van God, om de verantwoordelijke arbeid in het komende begrotingsjaar, Deo Volente, weer te mogen doen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 1988

De Banier | 20 Pagina's

Verslag van de rede van H. Frens bij de behandeling  van de begroting voor 1989 van de provincie Gelderland

Bekijk de hele uitgave van donderdag 29 december 1988

De Banier | 20 Pagina's