Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zinloos of zinvol?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zinloos of zinvol?

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door ds. W. Chr. Hovius

Zo ik gevochten heb te Efeze... wat nuttigheid is het mij? Laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij. 1 Korinthe 15: 32

Het is niet pas van de laatste tijd, dat gevraagd wordt naar de zin van staatkunde op de grondslag van de Heilige Schrift, al is er juist in onze tijd toenemend verzet tegen. Wat voor nut heeft het geloof voor de dagelijkse levenswandel? Zovel en zeggen: , , zaken zijn zaken, daar behoort geen godsdienst bij. Godsdienst is een zaak voor iemand persoonlijk."

Bij Paulus was het anders. De apostel heeft mogen leren en ervaren door Gods genade, dat het geloof in Christus hem zó bezielde, dat hij allerlei smarten en ontberingen kon verdragen.

Hij spreekt in onze tekst van een heel bijzonder voorval uit zijn leven. Te Efeze vocht hij ooit met wilde beesten. Sommigen verstaan dit letterlijk, hij zou in de arena voor wilde dieren zijn geworpen, maar als door een wonder Gods dit hebben overleefd. Maar ik acht dit niet zo waarschijnlijk. Ten eerste werden christenen altijd ongewapend voor de leeuwen geworpen. En vervolgens was Paulus een Romeins staatsburger, die nimmer tot zoiets kon worden veroordeeld. Waarschijnlijk bedoelt Paulus dit figuurlijk. Hij denkt mogelijk aan tegenstanders, vijanden van God en van Christus en van het Evangelie, die zich als wilde beesten tegen hem hebben gedragen.

Dat komt voor! Haat, spot, meer zelfs, wanneer men uitkomt, ook in de politiek, voor de goede belijdenis. Dat valt zwaar. We zijn en blijven mensen. Maar. . . zegt Paulus, dat is niet zinloos.

Zinloos, zeggen velen, als het gaat om het dragen van moeite, vijandschap, vervolging terwille van de Heere en Zijn dienst. Die met God niet willen rekenen huldigen de leus: laat ons eten en drinken, want morgen sterven wij. Geniet nu, straks is het gedaan. Wat is dat zinloos, lieve vrienden! Lieden, die van hun buik hun god maken. Leven alleen voor het genot en voor het plezier nu. Zinloos, om te leven zonder God en straks te sterven en eeuwig te verkeren buiten God. Heeft God ons daartoe geschapen?

Komt God in ons leven met Zijn opzoekende zondaarsliefde, o, wat ontdekken wij dan de zinloosheid van alles van ons. Van God afgevallen en op weg naar de eeuwige rampzaligheid door eigen schuld! Voor het leven geschapen en om te sterven geboren. De Heere tot oneer en diep ongelukkig wat onszelf betreft. Maar nu het eeuwige wonder, dat God omgezien heeft in zijn eigen Kind naar mensen, die van Hem niet willen weten. Door het kruis en de opstanding van Christus is een volkomen zaligheid aangebracht voor rampzalige mensen. En de gekruiste en opgestane Christus verwierf de levendmakende Geest om Zichzelf te openbaren als algenoegzaam en dierbaar.

Dan wordt ons leven en onze arbeid zinvol. Dan wordt ons bestaan een worsteling om in te gaan in het licht, dat over de dood en over het graf zelfs heenstraalt. Dan worden we rijp gemaakt voor God in de hemel, terwijl we de hel verdiend hadden. Dan - zegt Paulus - is het de moeite waard om voor de hoop der opstanding te lijden en te strijden, als het moet - zelfs tegen wilde beesten. Zinloos, ja in het licht der eeuwigheid, is alle leven en alle sterven, ook staatkundige arbeid, voor het tijdelijke en stoffelijke.

Zinvol echter is het leven en de arbeid, ook op politiek terrein, voor Gods aangezicht, en terwille van de hoop op de opgestane Heere.

Morgen sterven wij. Ja, wie weet hoe spoedig. En dan? Warde het , , morgen sterven wij" een roepstem, een prikkel, ja, een heilige drang om „het heden der genade" te besteden tot de heerlijkheid en de eer van God. Zinloos of zinvol? Welk woord is de noemer van uw leven en werk?

(Door het uitvallen van een meditator verschijnt deze overdenking van mijn hand.)

Katwijk aan Zee

Ds. W. Chr. Hovius

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 1989

De Banier | 22 Pagina's

Zinloos of zinvol?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 23 februari 1989

De Banier | 22 Pagina's