Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet het minste besef

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet het minste besef

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

door Ds. P. Beekhuis

En het volk stond en zag het aan. Lucas 23: 35a.

De „belangstelling" voor de Borg is groot. Aan de voet van het kruis is een talrijke menigte! Het is echter geen verkwikking voor de Heere Jezus. Het is een druppel in de lijdensbeker. Want het leeft niet in hun hart: „Van de heuvel Golgotha, Vloeien stromen van gena".

Christus hangt tussen twee misdadigers en Zijn klederen worden verdobbeld. Zij horen Hem schreeuwen om Zijn God. Hier geschiedt het grootste onrecht!

„En het volk stond en zag het aan". Geen besef van dit alles. In het minst niet. Indrukloos en onaandoenlijk! Maar bedenk: zo zitten ook wij van nature deze weken onder de lijdenspreken. Zonder enig besef. Als een ijspegel! Met een lust en zucht naar lichtzinnig vermaak. Of meer beschaafd en ingetoomd. Maar in ieder geval zonder een verbroken hart. Zonder een traan tot God. Een bekering zonder droefheid is als een fontein zonder water. De gehele bekering rust op het fundament van de kennis der zonde!

Het is verschrikkelijk als u als een onbesnedene van hart en oren het leven doorglijdt. U doet zich te goed aan het lokaas van de wereld. Maar: hoe leeg is uw leven en hoe leeg is de wereld. Heel uw doen en laten is walgelijk en gruwelijk. Uw nek is een ijzeren zenuw en uw voorhoofd is van koper.

Nodig is uw handtekening daaronder te zetten. Inderdaad dat kan alleen door genade. Maar de Heere zegt in elke preek: Uw dood is Mijn recht, maar uw leven is Mijn lust!

Wie dit inleeft is niet langer een beseffeloze toeschouwer maar een aanschouwer met diepe en levende indrukken! Dan zegt u: Wat ben ik diep gevallen. Dan wordt Zijn vloek mijn vloek. Dan wordt ingeleefd: Ik zou daar eigenlijk moeten hangen!

Hebt u het wel eens voor de Heere beleden uit de grond van uw hart: Ik ben zo ijdel, zo werelds, zo goddeloos, zo verdorven. Ik ben een genie in het zondigen. Ik zondig onafgebroken. Zonder pauze!? Ik ben een wangedrocht, misvormd door duizend zonden. Ik ben een aanbidder van mijzelf?

Dit is geen versiering door onszelf maar vernieuwing door Gods Geest! De dodelijke injectie van de zonde wordt dan tegengegaan door de genezende kracht van Jezus' wonden!

Wie in Gods recht omkomt in zichzelf zal ervaren dat uit Gods genade het leven wordt geschonken! Dat is de pardonbrief van vrije genade. Wie door het wrekend en eisend recht van de wet achtervolgd wordt staat niet onaandoenlijk aan de voet van het kruis, maar ziet de stervende Christus als de Schoonste der mensen, omdat Hij het recht Gods verheerlijkt in het vervullen van de wet! En daarom is er genade op Zijn lippen uitgestort! Misschien zegt u: Ik ben in zo'n dodelijke gestalte. Ik ben zo geesteloos! U hebt andere tijden gehad. Betere tijden gekend. Ik ben zo lusteloos. Het is allemaal zo ver weg. Ik kan nergens meer bij komen en in komen. En de meest begaafde tegenstander van God (satan) zegt dat ik geen heil bij God heb!

Wij kunnen u zo goed begrijpen. Maar vergeet één ding niet: In het licht wordt het meest genoten, maar in het duister wordt het meest geleerd. In dit alles wil de Heere ons doen zien wie zij zijn in onszelf. Niets. Niets. Helemaal niets! Dan wordt de les geleerd: „Zonder Mij kunt gij niets doen". Joh. 15: 5 f. En dat niet één keer. Maar telkens opnieuw. Want op de school der genade zijn telkens herhalingsoefeningen nodig! Wij moeten uitgewerkt raken en uitgewerkt blijven!

Christus heeft dag en nacht gewerkt om de zaligheid te verdienen. Tot de nacht des doods. Maar er volgde de morgen der Opstanding!

Wat ik u bidden mag: Laat deze lijdensweken en lijdenspreken niet beseffeloos aan u voorbijgaan. Want dan doet de prediking u geen nut. Omdat het met het geloof niet gepaard gaat! Precies zegt u. Maar daar ontbreekt het mij nu juist aan. Weet echter: Christus heeft ook de genade des geloofs verworven. Om dat uit te delen! Aan wederhorigen! Laat uw gedurig gebed dan ook zijn, wat de Heere Zelf heeft gezegd: , , A1 wat u ontbreekt (dus ook het geloof), Schenk Ik, zo gij 't smeekt, Mild en overvloedig".

Rotterdam-Kralingen

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 maart 1990

De Banier | 20 Pagina's

Niet het minste besef

Bekijk de hele uitgave van donderdag 22 maart 1990

De Banier | 20 Pagina's