Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De gemeente en de media

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De gemeente en de media

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Tot voor enige jaren werd de inrichting van ons Nederlands oproepbestel vrijwel uitsluitend op landelijk niveau bepaald. In die situatie is verandering gekomen. In het afgelopen decennium heeft de mediawereld in hoog tempo ingrijpende wijzigingen ondergaan. Dit heeft onder meer tot gevolg gehad dat een aantal beleidskeuzes ten aanzien van media-gebruik nu op lokaal en/of regionaal bestuursniveau moet worden gemaakt. Deze veranderingen zijn van velerlei aard.

Op technisch gebied zijn het de kabelnetten die de traditionele verspreidingswijze via de ether beginnen te verdringen, terwijl satellietverbindingen er voor zorgen dat het zenderaanbod voortdurend toeneemt.

Op economisch terrein is „commercie" in toenemende mate een bepalende factor geworden binnen het omroepbestel.

Door een veranderd wettelijk kader maakt het verschijnsel lokale en regionale omroep een sterke ontwikkeling door.

Al deze veranderingen hebben er toe bijgedragen dat gemeentebesturen zich geconfronteerd zien met nieuwe mogelijkheden en verantwoordelijkheden op het gebied van mediabeleid. Een van de meest in het oog springende zaken daarbij is de gemeentelijke bevoegdheid en de daarbij behorende verplichtingen met betrekking tot de lokale omroep.

In dit artikel willen wij vooral dat facet van het gemeentelijk mediabeleid wat nader belichten.

WAT IS MEDIABELEID?

In de strikte zin van het woord is een medium niet meer dan een technisch hulpmiddel om een bericht te verspreiden. Vanuit deze constatering zou de gemeente bij het voeren van een mediabeleid kunnen volstaan met het beschikbaar stellen van technische faciliteiten.

Mediabeleid omvat echter meer. Met behulp van een medium wordt een bericht door een zender naar een ontvanger overgebracht. Vanwege een aantal principiële en praktische redenen is de gemeente genoodzaakt zich ook ten aanzien van de inhoud van de berichtgeving een mening te vormen en keuzes te maken.

MEERDERE TAKEN

Het mediabeleid is er een duidelijk voorbeeld van dat de gemeentelijke overheid op sommige terreinen meerdere rollen speelt. Zo heeft de gemeente een adviserende taak waar het gaat om het afgeven van een zogenaamde , , representativiteits verklaring'' voor een lokale omroeporganisatie. Dat wil zeggen: de gemeenteraad moet een besluit nemen waarin wordt aangegeven dat zij van mening is dat de bestuurlijke lichamen en andere verantwoordelijke organisaties binnen de omroep een getrouw beeld geven van wat er onder de bevolking leeft.

Daarnaast kan ze als gemeente het kabelnet exploiteren; vrijwel altijd subsidieert ze een lokale omroep en verder kan de gemeente ook nog zelf programma's gaan verzorgen.

ALGEMENE UITGANGSPUNTEN

Als regel baseren de gemeenten hun mediabeleid op de volgende criteria: 1. Het beleid moet gebaseerd zijn op vrijheid van meningsuiting en vrijheid van ontvangst.

Uitingsvrijheid en ontvangstvrijheid voor iedere burger worden door de Grondwet, door het Europese Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en door het V.N.-verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten gegarandeerd.

2. Het beleid dient, waar mogelijk, waarborgen te scheppen voor pluriformiteit en kwaliteit van de informatievoorziening. De achterliggende gedachte hierbij is dat mensen zich een eigen mening moeten kunnen vormen op basis van onafhankelijke informatie. Eenzijdigheid leidt tot vertekende beeldvorming en onvolledigheid werkt belemmerend voor het vormen van een weloverwogen mening. Derhalve dient er een volwaardig en voor iedereen bereikbaar (= betaalbaar) aanbod te zijn.

3. In het gemeentelijk mediabeleid spelen de behoeften van de ontvangers een grote rol; zij bepalen in belangrijke mate vorm en inhoud van het informatie-aanbod.

Hoewel dit uitgangspunt moeilijk is te verwezenlijken, wordt niet zelden van gemeentebesturen gevraagd hier waarborgen voor te scheppen, zodat ook wensen en behoeften van minderheidsgroeperingen in de mediaprogrammering tot uiting blijven komen. 4. Het gemeentelijk mediabeleid dient gekenmerkt te worden door een grote mate van bereikbaarheid en toegankelijkheid.

De gemeentelijke verantwoordelijkheid op dit punt wil men graag uitgewerkt zien op een aantal beleidsgebieden, waarbij met name genoemd kunnen worden:

* het aanbod dient van goede kwaliteit en zo compleet mogelijk te zijn. * de prijs mag voor niemand een belemmering vormen.

* veel aandacht moet besteed worden aan culturele programma's.

* informatie die door of namens het gemeentebestuur wordt verstrekt, dient inhoudelijk en qua presentatie toegankelijk te zijn voor de gehele bevolking.

* waar mogelijk en noodzakelijk dient voor allochtonen informatie in de landstaal te worden verstrekt.

MEDIA EN SAMENLEVING

Het hoeft geen betoog dat er sprake is van een diepingrijpende secularisatie van onze samenleving. De mens is de maatstaf van alle dingen en de norm wordt bepaald door de helft plus één. Want dat heet democratisch. Normen en waarden gegrond op Gods Woord en Wet worden steeds minder aanvaard als uitgangspunt voor het morele denken en handelen. De media hebben daarin zeker een niet onbelangrijk aandeel gehad; mogelijk zelfs als katalysator gewerkt. Het volk wil brood en spelen en krijgt die ook. En zelfs bij de Evangelische Omroep heeft men het (op een studiedag „Evangelie en de Media" (ronduit erkend: „waar je mee omgaat, word je mee besmet. De geestelijke volksgezondheid wordt ernstig geschaad door de media."

Van de directeur van bovengenoemde omroep is de uitspraak: „Een gezin zonder televisie is te benijden."

STANDPUNTBEPALING

Hoe nu te handelen wanneer de gemeenteraad gevraagd wordt medewerking te verlenen aan lokale omroep? Medewerking die kan variëren van het afgeven van een representativiteitsverklaring tot en met het verschaffen van subsidie. Daarbij zal het overigens meestal gaan om lokale radio-omroep, aangezien lokale televisie-omroep (tot nu toe) veelal buiten technisch en/of financieel bereik Ugt. Voor onze standpuntbepaling zijn een aantal zaken van belang. Ten eerste de overweging dat het goed of kwaad niet schuilt in de techniek, maar in het gebruik dat er van gemaakt wordt. Het is onnodig te wijzen op geoorloofde gebruiksmogelijkheden zowel van radioals televisietechnieken. Ten tweede dient onze afweging altijd allereerst een principiële en pas daarna een financiële te zijn. Wanneer, om wat voor reden dan ook, tegen wordt gestemd uitsluitend op grond van financiële overwegingen, kan men zichzelf in moeilijkheden brengen op het moment dat die argumenten wegvallen. En dat is niet denkbeeldig wanneer de commercie ook op dit terrein haar intrede doet. Ten derde, en misschien is dat toch wel het voornaamste: het kwaad zit, zoals reeds opgemerkt, niet in de techniek; het kwaad zit ook niet uitsluitend in de programma's, maar het grootste kwaad zit in de consument vap de programma's. Dat is de meest aangrijpende realiteit waarmee we te doen hebben.

TELEVISIE ÈN RADIO

Vervolgens is het naar mijn mening ook niet een kwestie van televisie of radio, maar van televisie èn radio. Laten we de verderfelijke invloed van de radio niet onderschatten. Het gevaar is levensgroot aanwezig op het moment dat dit medium wordt geaccepteerd. Hoeveel kinderen hebben al niet op jonge leeftijd de vrije beschikking over een transistorradio. Op hun kamer, buiten het gezichtsveld van hun ouders en bovendien, tegenwoordig heel eenvoudig, ook buiten het gehoor van ouders en andere gezinsleden. Vele radiostations hebben een vergiftigende werking: disco-gestamp op Hilversum 3; occulte programma's op Veronica; een speciaal homo-programma van de NOS; enzovoort. En mocht u denken dat uw lokale omroep daar kwalitatief boven uit stijgt, dan is het niet denkbeeldig dat de toekomst zal leren dat u zich deerlijk hebt vergist.

HET MAXIMUM

Hebt u op grond van principiële en praktische overwegingen tegen gestemd en komt er ondanks dat een lokale omroep, dan betekent dat niet dat u er verder maar het zwijgen toe moet doen. Juist dan zullen alle mogelijkheden aangegrepen moeten worden om programmakeuze en -inhoud positief te beïnvloeden.

D. Nieuwenhuis.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 1990

De Banier | 20 Pagina's

De gemeente en de media

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 augustus 1990

De Banier | 20 Pagina's