Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Nogmaals de schadeloosstelling van kamerleden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nogmaals de schadeloosstelling van kamerleden

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

De inkomenspositie van politici in het algemeen en de leden van de Tweede Kamer in het bijzonder staat de laatste tijd volop in de aandacht. Wat de kamerleden betreft is daarover onlangs tot twee keer toe in de Kamer uitgebreid gedebatteerd. In de Banier is hieraan al enige aandacht gegeven. De reden dat nogmaals op deze materie wordt ingegaan is gelegen in het feit, dat een der kiesverenigingen (De Ronde Venen) een vraag heeft gesteld over het stemgedrag van de fractie in deze. De Tweede Kamerfractie heeft uiteindelijk ingestemd met de voorgestelde regehng voor de schadeloosstelling van de leden van de Tweede Kamer. In het verleden stemde de SGP-fractie nogal eens tegen dit soort voorstellen. Was hier sprake van een wijziging in opstelling? Graag geeft de fractie hierop een nadere toelichting. Het is goed, dat dit soort zaken in volle openbaarheid wordt behandeld. Wij moeten wars zijn van „achterkamertjespolitiek". Van volksvertegenwoordigers, die toch een voorbeeldfunctie behoren te vervullen, mag worden verwacht, dat zij zich hoeden voor zelfs maar de geringste schijn, eigen voordeel op het oog te hebben.

Wat was er aan de hand? Aan de orde was een herziening van de wet, die sedert 1968 de schadevergoeding voor leden van de Tweede Kamer regelde. Sedert dat jaar is de schadeloosstelling — zoals het inkomen van kamerleden nog steeds heet — gekoppeld aan een bepaalde salarisschaal van rijksambtenaren. Bedoeling daarvan was ook de kamerleden op die manier, via een niet-omslachtige methode, de algemene salarisontwikkelingen te laten volgen. Zodoende zou ook een schoksgewijze, vaak grote, aanpassing van het salarispeil achteraf niet meer nodig zijn.

De SGP-fractie heeft zich bij de behandeling van die wet — bij monde van haar voorzitter ds. Abma — akkoord verklaard met een systeem van aanpassingen aan de algemene salarisontwikkeling, doch uiteindelijk tegen het voorstel gestemd, omdat dit gepaard ging met een verhoging van de schadeloosstelling van maar liefst 100% in twee jaar. Tegen de eerste stap van de verhoging (25%) had de fractie geen bezwaar.

bezwaar. Na verloop van jaren is duidelijk geworden, dat het doel dat bij de wet van 1968 voor ogen stond, nl. de koppeling aan de ambtelijke rechtspositie, niet geheel tot stand is gekomen. Wel hebben de schadeloosstellingen over het algemeen genomen de procentuele verhoging van het algemene loon- en prijspeil gevolgd, evenals de voor ambtenaren sedert enkele jaren geldende inhoudingsregeUng. Enkele andere elementen, die voor ambtenaren sedert lang tot de rechtspositie behoren, waren daarin echter niet verwerkt, bijvoorbeeld de vakantietoelage.

Een commissie uit de Kamer, waarin onze fractie overigens niet vertegenwoordigd was, heeft alles nog eens op de rij gezet en een voorstel ontworpen, waarin vanuit de oorspronkelijke „koppelingsvariant" de rechtspositie weer meer is gelijk getrokken. De regering heeft dit voorstel overgenomen en in het nieuwe wetsvoorstel neergelegd. Dit resulteerde in een salarisverhoging van ongeveer 6% bruto. Dit was zeker geen onaanzienlijke verhoging, maar bezien vanuit de bestaande koppeling aan de rechtspositie van ambtenaren, niet onlogisch ter wegwerking van ontstane verschillen. Daarom heeft de fractie zich op dit punt niet tegen het voorstel verzet. Wel heeft de fractie in beide debatten de meer fundamentele vraag aan de orde gesteld, of koppeling aan ambtelijke salarissen op zich wel zo'n goed systeem is. Steeds wanneer de Kamer besluiten neemt met gevolgen voor de rechtspositie van ambtenaren, beslist zij indirect meteen ook over de inkomenspositie van de kamerleden. Dat lijkt niet zo wenselijk uit een oogpunt van de noodzakelijke zuiverheid. Daarom heeft onze fractie gevraagd, of niet beter — bijv. door een onafhankelijke commissie van wijze mannen — een soort bindend advies kan worden uitgebracht. Daarmee wordt een ob­jectievere onderbouwing verkregen. Daarom acht de SGP-fractie het een goede zaak dat er inmiddels een funcfunctiewaarderingsonderzoek voor kamerleden is gestart, onder begeleiding van een onafhankelijke commissie.

Daarbij heeft de SGP-fractie uitdrukkelijk uitgesproken, dat het huidige salarisniveau niet als norm mag gaan functioneren. Ook een lager salarisniveau is wat onze fractie betreft als uitkomst van dit onderzoek zeer wel denkbaar. Juist vanuit genoemde voorbeeldfunctie mag dit niet onbespreekbaar zijn. Overigens heeft de Tweede Kamer, met instemming van de SGP-fractie, zeer onlangs besloten dat ook andere politieke functies - waaronder gedeputeerden, wethouders, staten- en raadsleden, aan zo'n functieonderzoek worden onderworpen. Dat lijkt, ook voor de onderlinge vergelijking, een goede zaak. Zo kan een bredere en objectievere basis voor de honorering van politici worden verkregen.

Naast de schadeloosstelling waren overigens ook de onkostenvergoedingen voor kamerleden aan de orde. Een nieuwe regeling daarvoor was noodzakelijk door „Oort".

De SGP-fractie heeft zich hierbij op het standpunt gesteld, dat op geen enkele wijze uitzonderingsposities op de fiscale wetgeving voor politici zouden mogen worden gecreëerd.

Eén punt trok bijzondere aandacht, nl. de al of niet verplichte OV-Jaarkaart voor kamerleden. De SGP-fractie heeft zich voor wat betreft de vergoeding van reiskosten woning-werk, voor een verplichte OV-Jaarkaart uitgesproken in plaats van een keuzemogelijkheid tussen éen reiskostenvergoeding en deze OV-Jaarkaart.

In deze tijd van noodzakelijke bevordering van het openbaar vervoer behoort ook de Kamer zijn voorbeeldfunctie te verstaan. Omdat zo'n Jaarkaart tevens gebruikt kan worden voor andere noodzakelijke reizen, heeft de fractie voorts een amendement gesteund om de vergoeding voor andere reiskosten te verlagen. Beide amendementen haalden het echter niet.

Hopelijk heeft het vorenstaande de stellingname van de SGP-fractie in deze voldoende verduidelijkt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1990

De Banier | 20 Pagina's

Nogmaals de schadeloosstelling van kamerleden

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 december 1990

De Banier | 20 Pagina's