Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Parlementair logboek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Parlementair logboek

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

KLEINE UURTJES

Het schijnt tot de merkwaardige wetmatigheden van de parlementaire besluitvorming te horen dat de laatste vergadering voor het Kerstreces eindigt in de kleine uurtjes. Ook vorige maand was dat weer het geval. Pas een uur na middernacht konden de kamerleden de agenda van het kalenderjaar afwerken. De week die daaraan voorafging, en waarvan hier een verkort verslag volgt, was even hectisch als altijd.

STRUCTUURNOTA

In het rijtje miUeunota's passeerde als .een van de laatste de Structuurnota Landbouw. „Duurzame landbouw" is nu het parool voor boer en tuinder. Een belangrijk uitgangspunt met inspirerende kanten, beaamde ir. Van der Vlies, maar niet uit het oog mag worden verloren dat juist de boer en de tuinder of kweker als ondernemers hun bijdrage zullen moeten kunnen (blijven!) leveren aan de duurzaamheid van de land- en tuinbouw. Niet één belang moet de boventoon voeren, maar twee belangen moeten met elkaar worden verzoend: de ecologische en de economische.

In „Kort en bondig" in de vorige Banier sneed ir. Van der Vlies het vraagstuk van de genetische manipulatie aan. Ook bij de structuurnota kwam hij erover te spreken. Het wordt, nu steeds gevaarlijker grenzen worden overschreden, toch echt tijd voor de overheid om een halt toe te roepen aan de ontwikkelingen die niet stroken met een goed, d.w.z. bijbels rentmeesterschap. Met een motie onderstreepte de SGP'er zijn ongerustheid: in 1991 zal het kabinet het al aangekondigde wetsvoorstel inzake genetische manipulatie bij dieren bij de Kamer moeten indienen.

Een laatste element dat hier uit Van der Vlies' bijdrage wordt gepikt is de pacht. De SGP ziet in dat er argumenten zijn om de pachtwetgeving te liberaliseren. Maar dat neemt niet weg dat deze wetgeving ook in de toekomst voor verpachter en pachter een nuttige functie zal (kunnen) blijven vervullen, mits zij niet op een kortzichtige, en dus op den duur ineffectieve wijze de relatie met de vrije markt verliest en mits zij op evenwichtige wijze de belangen van beide partijen in het oog houdt.

EUROPESE RAAD

Er gaat nagenoeg geen week voorbij of Europa prijkt op de Kameragenda. Nu was het de nabespreking van de Europese Raad in Rome die de aandacht opeiste. Omdat de heer Van Dis in Praag vertoefde nam ir. Van der Vlies de honneurs waar. Hij wees op een opmerkelijk punt in de slotconclusies van de top, de passage over de waarde van het gezin als wezenlijke factor van solidariteit en sociale samehhang. Hoewel wij van mening zijn dat de EG geen bevoegdheden heeft om een bepaald gezinsbeleid te voeren kunnen wij ons inhoudelijk wel in de conclusie vinden, aldus ir. Van der Vlies, die niet naliet op te merken dat de Nederlandse individualiseringstrend strijdt met deze pro-gezin-passage.

De SGP wees voorts op de benadering door de EG van zowel Zuid-Afrika als de Sowjet-Unie. Positief is dat president De Klerk van Zuid-Afrika een steuntje in de rug kreeg doordat het investeringsverbod werd opgeheven. Ook andere sancties moeten nu in de prullebak. Ten aanzien van de Sowjet-Unie besloot de EG tot het geven van massale steun. Dat steekt een beetje schril af tegen de, bijna zou je zeggen „minimalistische houding" richting Zuid-Afrika. In het licht van de constatering van het Internationaal Monetair Fonds dat hulp aan de Sowjet-Unie op dit moment zinloos is omdat het economisch systeem hopeloos in duigen ligt, stelde de SGP de vraag welke garanties er zijn dat de hulp niet zal verzanden.

SOCIALE VERNIEUWING

Ook het paradepaardje van het kabinet-Lubbers III werd weer eens van stal gehaald. De sociale vernieuwing lijkt, zij het met horten en stoten, met name op gemeentelijk niveau op gang te komen. Al 350 gemeenten sloten in dat kader al een convenant met het Rijk. SGP-woordvoerder Van der Vlies wees erop dat door de vaagheid van het begrip sociale vernieuwing er nogal wat interpretatiegeschillen rijzen over wat er nu wel en wat er niet onder valt. De indruk wordt gewekt dat sommige gemeenten met behulp van de sociale vernieuwing hun eigen stokpaardjes berijden. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ten aanzien van de onderwijsgelden maakte de SGP, in lijn met wat daar eerder al over betoogd is, een paar kritische opmerkingen. Sociale vernieuwing mag geen waarde zijn waaraan allerlei andere belangen moeten worden opgeofferd. Het is daarom goed dat de ministervan Onderwijs en wetenschappen de con venanten kan toetsen. Deze discussie heeft uiteraard ook te maken met het grote goed van de vrijheid van onderwijs, en daaraan gekoppeld de financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs. Gemeenten die via de sociale vernieuwing onderwijsgelden inkasseren zullen de beperkingen en voorwaarden die daarmee samenhangen moeten verdisconteren.

VERTROUWENSCOMMISSIE

Komt de gekozen burgemeester, waar de SGP een verklaard tegenstander van is en waar de Grondwet zich duidelijk tegen verzet, via de achterdeur misschien toch binnen? Die vraag klemt als we zien dat de kandidaat die de voorkeur heeft van de vertrouwenscommissie uit de gemeenteraad in zo'n 90% van de gevallen ook wordt benoemd. Onmiskenbaar zijn er krachten die in de richting van de gekozen burgemeester werken. Zelfs de regering lijkt aan het schuiven, getuige de minder afwijzende houding van dit kabinet in vergelijking met het standpunt van het vorige kabinet.

SGP-woordvoerder Van den Berg benadrukte de schakelfunctie van de burgemeester die hem een unieke positie verschaft. Hij zit tussen de bestuurslagen in en zijn positie is het best gediend met benoeming van de Kroon. Minister Dales van Binnenlandse Zaken maakt in haar beleidsbrief over het functioneren van de vertrouwenscommissies de belangen die de minister en de commissaris van de koningin hebben te dienen (doorstroming, provinciale en landelijke politieke verhoudingen en bovenlokale bestuurlijke kwaliteiten) ondergeschikt aan het belang van een goed functionerende vertrouwenscommissie. Dat is onjuist, oordeelde Van den Berg.

Bij het politieke aspect stond de SGP'er nader stil. Met de mond wordt beleden dat deskundigheid voorop dient te staan, maar in de praktijk zal op lokaal niveau toch wel het meeste gewicht worden toegekend aan de politieke kleur van de burgervader. Kandidaten uit kleine(re) partijen kunnen het dan wel vergeten. Nu al zijn zij ondervertegenwoordigd. Juist de Commissaris en de minister zouden hier sturend moeten optreden. Volgen we de minister echter, dan blijkt dat met name de Commissaris en de minister zeggenschap moeten inleveren ten faveure van de vertrouwenscommissie.

VERKEER EN WATERSTAAT

Op een gegeven moment begaf de stem van minister Maij-Weggen het. Het debat over haar begroting moest worden geschorst. Het was voorlopig het laatste grote debat met deze eigensoortige bewindsvrouw, die in de afgelopen weken meer in de Kamer dan „ten departemente" te vinden was. Er is veel dynamiek op dit beleidsterrein, zei mr. Van den Berg. En dynamiet ook! Twee zaken uit diens uitvoerige betoog krijgen hier aandacht.

Eerst de zeescheepvaart, een sector waarover het kabinet in 1987 de nota „Wel varen onder Nederlandse vlag" uitbracht. Daarin werd een zogenaamd viersporenbeleid uitgezet waarmee de zeescheepvaart uit de problemen geholpen zou kunnen worden. Onder andere werden een investeringspremie-regeling (IPZ) en fiscale faciliteiten gecreëerd, die hun nut inmiddels hebben bewezen. Het gaat beter met de zeescheepvaart dan pakweg een jaar of tien geleden. Echter doemen nieuwe gevaren op nu het erop lijkt dat de IPZ in 1992 waarschijnlijk zal verdwijnen. Minister Maij trachtte de SGP-zorg hierover weg te nemen door aan te kondigen dat er gestudeerd zal worden op een soort vervolgregeling. Mr. Van den Berg eiste evenwel duidelijkheid, van het grootste belang voor de sector waar het nu over gaat. Zijn motie waarin hij aandringt op een integraal maritiem beleid werd met algemene stemmen aangenomen.

06-LIJNEN

Een punt waar de SGP-afgevaardigde bijzondere aandacht aan besteedde was dat van de „zedenkwetsende en normondermijnende" 06-amusementskooplijnen. Telefoonverslaving en financiële problemen zijn er het funeste gevolg van. Alsof dit allemaal nog niet erg genoeg is bevatten de telefoongidsen ook nog eens de 06-katemen waarin iedere abonnee ongevraagd wordt geconfronteerd met alles wat er te koop is op dit gebied. De SGP-woordvoerder verwees naar de handtekeningenaktie die inmiddels heeft geleid tot de aanbieding van een petitie aan de PTT (waar de heer Van der Vlies bij aanwezig was).

„Het is voor ons een zeer wrange gedachte dat PTT en de staatskas wel varen bij de bevordering van deze onzedelijkheid, " zei mr. Van den Berg. „De vorige minister (Smit-Kroes) had op dit punt helaas een echt liberale benadering met de stelling „Wij hebben geen boodschap aan de boodschap". Ik hoop en verwacht dat deze minister gevoelig is voor onze ernstige bezwaren. Het is de roeping van de overheid de ondermijning van de publieke moraal tegen te gaan en de daaruit voortvloeiende maatschappelijke ontwrichting effectief te bestrijden."

In een motie nodigde de heer Van den Berg de minister uit al het haar mogelijke te doen om aan dit verschijnsel een halt toe te roepen. In haar reactie verklaarde de minister (geheel anders dan haar voorgangster) „veel sympathie" te koesteren voor de SGP-motie. „Mij ontbreekt het echter aan de middelen om in te grijpen, " voegde ze er aan toe, daarbij verwijzend naar de veranderde status van de verzelfstandigde PTT. Na deze niet afwijzende reactie is de SGP voornemens deze zaak nader met de minister en eventuele anderen te bespreken. In afwachting daarvan is de motie aangehouden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1991

De Banier | 20 Pagina's

Parlementair logboek

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 januari 1991

De Banier | 20 Pagina's