Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vierde Nota Extra

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vierde Nota Extra

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat moet wijken?

Nederland is een van de meest dichtbevolkte landen in de wereld. Alleen al om die reden moeten aan de ruimtelijke inrichting van ons land hoge eisen worden gesteld. De ruimtelijke ordening staat de laatste jaren dan ook regelmatig op de politieke agenda. Bekend is de „Vierde Nota Ruimtelijke Ordening", waaraan inmiddels de Vierde Nota Extra is toegevoegd. Daarin wordt getracht een schets te geven van het ruimtelijke beleid voor de komende 25 jaren.

Toen de „Vierde Nota" ruim een jaar geleden aan de orde was, stelde mr. Van den Berg dat ruimtelijke ordening meer is dan alleen maar techniek. Ook hier gaat het om de achtergrond waartegen bepaalde maatregelen moeten worden gezien. Voor de SGP zijn het met name de noties van rentmeesterschap en de overheid als schild voor de zwakken, waarop zij zich wil richten bij de beoordeling van de plannen en maatregelen (zie Banier d.d. 3 mei 1990).

Kwetsbaar

De Vierde Nota Extra (VINEX) wijkt op een aantal onderdelen af van haar voorgangster. Er wordt — dat is althans de bedoeling — met het oog op de milieuproblematiek veel meer nadruk gelegd op duurzame ontwikkeling. Dat klinkt positief, vraag is echter of dit ook werkelijk uit de verf zal komen.

Negatief is dat de VINEX op enkele onderdelen een geest van centralisme ademt, hetgeen de nota onnodig kwetsbaar maakt en niet in overeenstemming is met het algemene beleid.

De heer Van den Berg stond ook stil bij de risico's die het voorgenomen beleid dreigen te frustreren. Zoals het feit dat er veel onzekerheid bestaat over de bestuurlijke organisatie (plaats en rol provincies, eventuele gemeentelijke herindelingen, grote steden), terwijl helderheid hierover nu juist zo essentieel is voor een adequate aanpak. Zorgen zijn er ook over de financiën. We vrezen dat de VI­ NEX op drijfzand is gebouwd, oordeelde de SGP'er. En dan is er nog de relatie met de uitvoering van de verkeers- en vervoersplannen. Als die blijven steken is het ruimtelijk beleid evenzeer tot mislukken gedoemd.

Bouwen op glas

Een apart punt vormt de verstedelijking van de Randstand. Het is de bedoeling dat er tot DV het jaar 2005 ongeveer 450.000 woningen in dit gebied worden bijgebouwd. Becijferd is dat de behoef­ te veel hoger ligt (immigratie, eerder en langer zelfstandig wonen), maar de mogelijkheden zijn beperkt. Daar ligt dan ook het volgende knelpunt: waar moeten die huizen komen; anders gezegd: wat moet er wijken? Met name rondom de steden Utrecht en Den Haag zijn het de tuinders die de dupe dreigen te worden van de stadsuitbreiding. Gemeenten als Wateringen en Vleuten-De Meern zijn daarvan het slachtoffer. De SGP Idest tegen dit „bouwen op glas" omdat daar te veel nadelige effecten (kapitaalvernietiging, verpaupering, werkloosheid) aan verbonden zijn. Hoe e.e.a. financieel uitwerkt kan niemand overzien, en dat is een reden te meer om deze optie af te wijzen. Te meer omdat er voldoende andere alternatieven voorhanden.

De SGP hecht erg veel waarde aan de landelijke gebieden. Deze zijn van bijzonder belang voor het handhaven van de ruimtelijke verscheidenheid. De SGP was dan ook teleurgesteld in de benadering die uit de VI­ NEX spreekt: heel sterk wordt de nadruk gelegd op de bereikbaarheid. Zo bezien wordt het platteland gedegradeerd tot een aanhangsel van de steden. De SGP heeft hier grote moeite mee. Er moeten juist voorwaarden worden geschapen voor voldoende ontwikkelingsmogelijkheden in kleinere kernen voor zowel wonen als werken.

Bevolkingsaanwas

Het best wordt dit geïllustreerd door de ontwikkelingen in het Groene Hart van behoeft tegen aantasting van de natuur- en landschappelijke waarden. Maar dat mag er natuurlijk niet toe leiden dat het hart niet meer kan „kloppen". Het Groene Hart mag geen reservaat worden. Wat betreft de bouw van woningen moet opgemerkt worden dat er in de kernen voldoende opvangmogelijkheden moeten zijn voor de aanwas uit de eigen bevolking. Bovendien moet er ruimte blijven voor bedrijfsvestigingen op regionale schaal. Voor de Veluwe geldt dat het erop lijkt dat dit gebied „op slot" wordt gedaan. Daar wordt een zo strikte uitleg gegeven aan het beleid, dat de leefbaarheid erdoor in het gedrang lijkt te komen. De geachte afgevaardigde uit Nunspeet liepleitte nadrukkelijk meer mogelijkheden voor de kernen op de Veluwe. Daar is het nu al zo dat eigen inwoners niet in hun geboorteplaats kunnen blijven wonen omdat er geen ruimte is. De SGP vindt dit, vooral vanwege de sociale problemen die hiervan het gevolg zijn, volstrekt onaanvaardbaar. Minister Alders erkende het probleem, maar was niet bereid het beleid op dit punt bij te stellen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1991

De Banier | 20 Pagina's

Vierde Nota Extra

Bekijk de hele uitgave van donderdag 12 december 1991

De Banier | 20 Pagina's