Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De komende zaligmaker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De komende zaligmaker

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Want daar zal een rijsjevoortkomen uit den afgehouwen tronk van Isaï" Jesajci II: I:

Nog cc-n korte tijd en dan zal de Kerk des Heeren weer mogen gedenken dat de Zonne der gerechtigheid opging \'oor de arme verloren zondaren. . .

De wereld, maar ook vele naamchristenen gaan Kerstfeest vieren bij een verlichte kerstboom en bij wat valse glinstering van kaarsen en wat dies meer zij. Gelukkig, indien we onze harten niet op een dergelijke wijze behoeven te vullen, maar er iets van verstaan wat de engel zeide: „Ik verkondig u grote blijdschap, die al den volke wezen zal."

Christus, gekomen in het vlees, om als een arme armen rijk te maken. Een ogenschijnlijk nietig rijsje uit de afgehouwen tronk van Isaï".

Hoe het gekomen was dat er \an het huis van Isaï .schier niets over was? Och, het zijn altijd de zonden die de scheiding maken tus.sen (iod en de mens. Ook in Isaï's nageslacht waren het de zonden die de scheiding teweeggebracht hadden. Eens was Isaï's geslacht machtig. Denk aan David, een kind en knecht des Heeren. Hij was in zijn vernedering en verhoging een type van de komende Christus. Davids zoon was Davids Heere. Denk ook aan Salomo de vredevorst. Maar helaas, toen Salomo's hart werd afgetrokken door de vreemde vrouwen, en de heidense afgoden voor een tijd nawandelde. begon de machtige stam van Isaï, met haar schone takken en bladeren reeds te verwelken.

Later scheurden de tien stammen zich los van Israel's natie. Nog later, en dat vanwege de vermenigvuldiging van de zonden, viel Jeruzalem in de handen van de heidense legerscharen. Het was ogenschijnlijk gedaan met Juda's stam! In de dagen van Herodus was er geen spoor meer te bekennen van de oude glorie. De stam van Isaï was een afgehouwen tronk geworden. . .

En toch, let wel. (iEEN LITCEHOl- WEN maar afgehouwen tronk. Er was nog een overblijfsel, een maagd daar in het verre verachte (ialilea, in Nazareth. \Xbnder. als Sion eens beleven mag door het geloof dat de Heere geen einde gemaakt had. hoewel zij en ook wij het dulibelwaardig waren en zijn.

Zien we op onszelf! Dan is het onmogelijk dat Hij nog kwam voor arme zondaren. Mogen we ook in deze vervooruitziende tijden nog eens beleven dat Hij tegen moedelozen wil zeggen: „(iodvruchte schaar houdt moed; Hij is getrouw, de Bron van alle goed!

Altijd gaat het door het onmogelijke heen. (laat het dan door de diepte, door de bestrijdingen door Satan, door het van zichzelf moeten zeggen: Hoe zou het ooit mogelijk zijn dat Hij ook voor mij k\v am?

O, wonder, toch blijft Hij de (iE- TROrWE, Die nooit Iaat varen het werk Zijner handen, ja, die niet alleen roept uit de staat des doods, maar levend maakt en leert verstaan: Hij kwam om te zoeken en zalig te maken hetgeen verloren was en is. Kennen we er wat van? Het is wel nodig. En bedenkt: er worden geen volwassen men.sen geboren er worden kinderkens geboren, en een kindeke .schreit. Alleen door genade valt te leren: „NX'as dan op in de kennis en de genade van de Heere Jezus Christus." Daarvan roept Paulus uit in Efeze 4: 15: ..Maar de waarheid betrachtende in liefde, alleszins zouden opwassen in Hem. Die het Hoofd is. namelijk (Christus!" Opwassen, ook in deze duistere tijd, is alleen mogelijk door het ware zaligmakende geloof.

En nu gaat de Kerk weer gedenken: CHRLSTI'S gekomen in het vlees. Maar als een RIJSJE. (iering en teer. Zonder aardse glorie, in de diepste vernedering." Hij heeft Zichzelven vernietigd, de ge.staltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende." Hij boog zo diep zodat verloren Adam's zonen en dochteren nog weer gered konden worden van de toekomende toorn. Als een RIJSJE de vernedering in. zonder gedaante noch heerlijkheid, arm en veracht, vernederd tot in de dood. Onthoudt: door dat Rij.sje kunnen we alleen behouden worden.

En toch draagt dat Rijsje de Banier boven 1 ().()()(). Opdat dit RIJSJE uw LE\'EN zou worden. Zalig als het Kerstfeest aan het einde van 1991 u en ons onvergetelijk mag worden.

Amen.

Beekbergen

Ds. A. W. Verhoef

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 december 1991

De Banier | 20 Pagina's

De komende zaligmaker

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 27 december 1991

De Banier | 20 Pagina's