Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Doch de Heere in de hoogte.....

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Doch de Heere in de hoogte.....

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Psalm 93: 4

Ter nagedachtenis aan de watersnood 1953

1 Februari 1953 "Hoe zou ik die dag ooit vergeten", zegt een Zeeuwse of Zuidhollandse vriend of lezeres. Met ontzetting zagen en bezien we op foto's verdronken land, daken \'an huizen net nog uitstekend bo\'cn het stil geworden water, kadavers van dieren langs de weg, , .. , Staveni.sse, ...N'ieuwerkerk op Schouwen, .., Oude Tonge, ...de namen van dorpen vallen en het wordt stil... Meer dan 1.800 doden, ten prooi gevallen aan wind en water. O, ja het stormde vreselijk, we dachten aan die arme vissers en zeevarenden, ...wie onzer dacht aan al die mensen en aan al die gezinnen achter de dijken en duinen in Zuid- West Nederland? Nog schrijnen diepgeslagen wonden. Nog is er rouw in het hart, nog is voor ogen die man, die echtgenote, dat kind, ...meegesleurd de diepte in, ...verdronken voor de blikken \an achterblijvcnden...En dan...waarom die ramp over dat deel van ons volk waarvan velen bekend stonden als alleszins godsdienstig, ja meer, waarvan er velen behoorden tot de kostelijke kinderen van .Sion. Ik noem alleen nog maar de naam van Leen Potappel

1. Welk een tegenstelling

En nu dan die 9.3e Psalm. Door Israël gelezen bij het begin van de sabbat, met die geweldige belijals inzet, "De HEERE regeert". Een van de koningspsalmen ligt voor ons, kort van stof, diep van inhoud. De dichter Iaat zijn oog gaan over de wijde wereld, door (iod geschapen, toen al bleek 's Heeren troon vast te staan. En dan ziet Hij door genade op, naar boven, daar waar de Heere is, in de hoogte. Daar is de verhevenheid en de majesteit Ciods, alles in serene rust. De teugels van het wereldbestuur en de regering der gehele kerk zijn in Zijn hand. En ziet de dichter dan weer omlaag, dan aanschouwt hij één en al beweging en rumoer. Vooral als zijn blik heenglijdt over stromen, rivieren en de zee. Maar....er waren toch eigenlijk geen echte rivieren in het heilige land? Had Naaman eigenlijk niet gelijk, toen hij over de Abana en de Farpar sprak in Syrië? En Egypte had de Nijl. Maar wat had Israël aan rivieren? Nu ja. De Jordaan, maar ach... En de zee? Ja, de Middellandse Zee dat is waar. En die zee kon te keer gaan. Trouwens, ook de rivieren. De dichter van Psalm 42 gewaagt er van, "de afgrond roept tot de afgrond bij het gedruis l'wer watergoten...", was dat in het hoge Noorden, bij de Hermon? Maar mogelijk zijn de rivieren en zee veel meer hier beeld van de volkerenwereld; altijd in rep en roer, zo vaak dreigend en aanvallend in de richting van Israël. Zo roerig en onrustig als het beneden is, zo rustig is het daarboven bij (rod.

Het bruisen van grote wateren, ... (), o, wat gingen ze te keer in de rampnacht van 1953. Het water door de wind in orkaankracht hoog opgestuwd, terwijl het dan ook nog springvloed was, ... hoger en hoger, ... tot dijken doorbraken en duinen finaal werden weggeslagen met verschrikkelijke gevolgen voor men.sen en beesten.... En dat dat alles bestuurd werd uit de hoogte, waar de Heere was en is. O, kregen we voor deze (iod te bukken in ons leven? Als dan krachten in de schepping, zoals wind en water, zo geweldig kunnen zijn, hoe groot en geducht is dan... de HEERE niet. Zijn er die bij verlies van man, vrouw en kind leerden in nood en smart; "O, (iod, ik ben l' kwijt"? ! Werden we klein voor de Heere in de hoogte? En kwam Hij neer in ontfermende liefde in Zijn enig Kind? Het is toch de HEERE in de hoogte, let op deze (iodsnaam, naar de wereld en de mensen toegekeerd in Zijn genade? Wonden zijn geslagen, maar God raakte Zijn enig Kind kwijt op (iolgotha, opdat in die Borg de zonde zou zijn weggenomen, de schuld verzoend, het recht voldaan, zondaren gezaligd. Hij ging onder in de baren en golven van onze ongerechtigheid en van Gods toorn, om verlossing door recht aan te brengen voor die eeuwig in de golven moesten omkomen. In Flem is de vrede. En door Hem opziend tot (iod, in de hoogte, kan het worden; "Rust mijn ziel, uw God is Koning..".

2. Welk een achterstelling!

0""^ e lijken zo vreselijk, die wateren, ^P^ die stromen, die rivieren met ^^^ hun bruisen, met hun verheffing van hun aan.stoting, ... doch...de Heere in de hoogte is geweldiger. Wateren in rivieren, wateren in de zee, ze worden achtergesteld bij de Heere, Die geweldiger is, Die het voor het zeggen heeft, onder Wiens bestuur deze wateren immers staan. Ze overschrijden de perken niet, door de Heere gezet. O, wat kan Israël bang zijn als het om zich heen ziet op de vele vijandige volkeren, die zo woest op kunnen springen, omhoog steigeren, als wateren over het volk (iods lijken uit te .stromen, alles meesleurend, de diepte van de ondergang in. Maar als het omhoog ziet, dan mag het weten en geloven: "doch de Heere, onze (iod, de God des Verbonds, de (iod. Die ons verkoor tot Zijn volk en trouwe houdt in eeuwigheid, is geweldiger. Zijn Raad zal bestaan. Hij zal al Zijn welbehagen doen."

Waar was de HEERE dan in die rampnacht? Waarom hield Hij wind en water niet tegen? Lieve vrienden, is de Heere aan ons rekenschap verschuldigd van Zijn beleid en daden? Ja maar, waarom die ramp in Zeeland en Zuid-Holland? Was het nu het goddeloze Arnsterdam geweest, of eh...Lieve vrienden, brengt God Zijn gericht over land en volk, vergeet dan niet, dat het oordeel begint van het huis (iods. Velen verdronken, 't werd eeuwigheid in de golven, gedacht veilig te zijn op het land, achter de dijken...doch de Heere is geweldiger.

En er zijn er, die ervaren hebben dat de Heere geweldiger is, die boven wind en ater uitstegen. Ik denk aan wat Ds.Joh.vd.Poel, oud HB-lid van de SGP schreef over Leen Potappel, ook verdronken: "In 1953 heeft het water Potappel gebracht bij de wateren, die voortvloeien als een Zee uit de troon Gods en des Lams. Daar drinken zij zonder dorst en worden zij voor eeuwig omhelsd zonder verlating". Dan is en blijft het toch eeuwig waar: "Doch de Fleere in de hoogte is geweldiger dan het bruisen van grote wateren..."?

KATWIJK AAN ZEE Drs. W.Chr. Hovius N.B. Deze meditatie is geschreven n.a.v. een verzoek van het Zeeuwse HB-lid aandacht aan de 4()e gedenkdag van de ramp van 1953 te .schenken.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

De Banier | 20 Pagina's

Doch de Heere in de hoogte.....

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 januari 1993

De Banier | 20 Pagina's