Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verschijning SGP-nota over overheidstaak

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verschijning SGP-nota over overheidstaak

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vadertje staat vermag niet alles. Dat is het laatste decennium overduidelijk gebleken. Dat blijkt uit de WAO-debatten en de parlementaire enquête over de sociale zekerheid. De voorzieningen van de verzorgingsstaat vormden een dankbaar voorwerp voor misbruik en fraude. Zolang er genoeg geld beschikbaar was, viel het niet op en wilde niemand er moeilijk over doen. Nu het geld op is, komen de rotte plekken van de verzorgingsstaat aan het licht.

De crisis waarin de verzorgingsstaat verkeert, roept de vraag op naar de grenzen van de overheidstaak. Diverse nota's van verschillende politieke groeperingen zijn reeds aan dit onderwerp gewijd. Ook de SGP bezon zich op de aard en omvang van de overheidstaak. De Guido de Brèsstichting publiceert DV volgende week maandag een nota over dit onderwerp. Onder de titel Dienstbaar tot gerechtigheid kiest de SGP voor een genormeerde en begrensde overheidstaak. In vergelijking met het huidige takenpakket betekent dit enerzijds een verdere begrenzing van de overheidstaak. Anderzijds is uitbreiding nodig gelet op de bijbelse normen voor de overheidstaak.

De Bijbel is van beslissende betekenis voor het spreken over de aard en de omvang van de overheidstaak. Als aanduiding voor de essentie van het doel van het overheidshandelen kiest de SGP voor publieke gerechtigheid.

Het gaat daarbij om het nastreven van recht en gerechtigheid in het openbare leven. Dit betekent dat de overheid taken heeft op het gebied van de openbare orde en veiligheid. Maar ook dat de overheid een sociale taak heeft; dat zij een schild voor de zwakken is. Het betekent niet in de laatste plaats dat moraal en religie de overheid als dienares van God niet onverschillig laat.

Over de aard en omvang van de overheidstaak is in het verleden -ook onder christenen- niet altijd gelijk gedacht. Met name de geschriften van Calvijn en de Nederlandse Geloofsbelijdenis die daarmee volstrekt eensgeestes is, hebben de SGP geïnspireerd. Daarnaast heeft Groen van Prinsterer altijd de aandacht gehad van SGP-ers. De uitwerking die Groens gedachtengoed bij de ARP heeft gekregen, riep verzet op bij de SGP De SGP heeft zich juist tegenover deze ontwikkeling geprofileerd mede in haar visie op de overheidstaak.

Ook de geschiedenis van de SGP zelf toont nuanceringen als het gaat om de overheidstaak. Het is niet zozeer de visie op de aard als wel die op de omvang van de overheidstaak die met de tijd enigszins varieert. Ook de SGP ontkwam er niet aan de vereisten van een steeds complexer wordende maatschappij te vertalen in termen van de overheidstaak. De sociale taak van de overheid kreeg gaandeweg meer aandacht. Hetzelfde geldt voor het rentmeesterschap van de overheid voor natuur en milieu.

Op grond van een nadere uitwerking van de publieke gerechtigheid staat de 75-jarige SGP een slagvaardige overheid voor. Nodig is een overheid die zich richt op haar kerntaken. Dat is dan tevens een overheid die ruimte

laat en geeft aan de verantwoordelijkheden van particulieren en hun verbanden. Dat is een overheid die haar optreden niet verzwakt door haar publieke taak te delen met die verbanden in de samenleving (middenveld).

De SGP vindt dat de overheid nog verdere afslanking behoeft. Daartoe staan haar onder andere de middelen van decentralisatie, privatisering, deregulering ten dienste. Territoriale decentralisatie verdient onbelemmerde voortgang te vinden. Functionele decentralisatie is een interessant en bruikbaar middel tot verdere ontlasting van het overheidsapparaat. Voor dit middel geldt dan wel de voorwaarde dat ook hier de wederzijdse verantwoordelijkheden van staat en maatschappij in acht worden genomen.

Publieke gerechtigheid' is een mooi beginsel, dat, wil het geen containerbegrip blijven, verdere uitwerking behoeft. Per beleidsterrein vindt in de nota uitwerking van dit principe plaats. Deze nota is daarmee niet alleen een theoretische inleiding tot de overheidstaak maar verschaft ook de politici in de praktijk handzame informatie.

N.a.v. H.F. Massink e.a.. Dienstbaar tot gerechtigheid. SGP-visie op de aard en omvang van de overheidstaak Uitgeverij Den Hertog bv te Houten, 124 pagina's. De nota wordt aan de desbetreffende kiesverenigingen toegezonden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1993

De Banier | 20 Pagina's

Verschijning SGP-nota over overheidstaak

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juli 1993

De Banier | 20 Pagina's