Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen dauw of regen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen dauw of regen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zo waarachtig als de Heere, de God Israels, leeft, voor Wiens aangezicht ik sta, indien deze jaren dauw of regen zijn zal, tenzij dan naar mijn woord!

1 Koningen 17: 1

Wat weten we zoal \'an Klia? Bij elkaar genomen heel veel. In \'ele bijbelboeken wordt de naam van Elia genoemd. Van zijn jeugdjaren weten we niets. De schrijver van de boeken der Koningen van Israël en Juda valt bij wijze \an spreken zo maar op een keer met de deur in huis. We lezen in de aanhef van I Koningen 1"': 1: "Kn Elia de Thisbiet van de inwoners van Gilead, zeide tot Achab: Zo waarachtig als de Heere, de God Israels, leeft voor Wiens aangezicht ik sta, indien deze jaren dauw of regen zijn zal, tenzij dan naar mijn woord." Elia v^'as dus afkomstig uit het plaatsje Thisbe, gelegen in (iilead. Zijn naam betekent: Mijn God is de Heere. Elia was geen mens bekleed met zachte klederen. De Heere Jezus zei toen Hij op de aarde was: "Ziet die zachte klederen dragen, zijn in der koningen huizen". Achab en Izebel droegen dure. zachte klederen van zeer fijne stof. Maar Elia droeg een harig kleed en was met een lederen gordel omgord. De profeten des Heeren onder het oude verbond waren eenvoudige mensen en woonden eenvoudig.

Elia stond voor (iods aangezicht. We lezen nog eens in de Heilige Schrift van iemand die voor Ciods aangezicht stond. Dat was echter geen mens, maar een engel, het was Gabriel. Maar Elia was een mens. Jakobus zegt dat hij een mens was van gelijke beweging als wij. Dus een mens van \'lees en bloed. Een zondig mens, maar toch een hoogst begenadigd mens. Elia was een voorname bidder, want Jakobus zegt dat hij een gebed bad en het regende niet in drie jaar en zes maanden. Eigenlijk staat er: Biddende bad hij! Dat we er niet o\'er heen lezen. De profeten hadden tot taak de zonden \'an het \'oIk te bestraffen en de oordelen (Jods aan te kondigen bij \()lharding in het kwaad. Maar Elia vroeg om het oordeel; hij bad een gebed. Wie heeft ooit zoiets gehoord? Had Elia zijn volk niet lief. had hij de dauw en de regen niet liet? Elia had zijn volk lief, maar het liefste was hem zijn God. Toen het \'olk van Israël gereed stond om Kanaan in te gaan, is het door (iod op het hoogst betuigd. We lezen in Deut.ll: 16-n: "Wacht uzelven, dat ulieder hart niet \'erleid worde, dat gij afwijkt, en andere goden dient, en u voor die buigt; dat de toorn des Heeren tegen ulieden ontsteke. en dat Hij de hemel toesluite, dat er geen regen zij, en het aardrijk zijn gewas niet ge\'e; en gij haastelijk omkomt van het goede land, dat u de Heere geeft." En wat gebeurd er nu onder de regering \'an Achab? Het volk boog de knieën voor Baiil! Is dan de Heere niet waarachtig zowel in de uin-oering van Zijn dreigementen als in de ver\'ulling van Zijn beloften? (iod is wel barmhartig, maar Hij is ook rechnaardig. Zal dan de Heere \'ergeten rechtvaardig te zijn? Elia mocht door de genade de zijde Ciods kiezen, hij had (iod er niet voor over.

Het gebed dat de man Gods bad, was een gebed door de Heilige (leest gewerkt. Zal het \'olk door (iod \erkoren zijn (iod straffeloos tergen? De (iod die Izebel en Achab dienen is een dode god. maar de (iod van Israël leeft! Kunnen de ijdelheden (afgoden) der heidenen het laten regenen? De gezant van Jeho\a betreedt het elpenbenen paleis \'an Achab en kondigt hem het oordeel aan in de naam ^•an de (iod van Israël, Die leeft. Achab zal het weten, Izebel zal het weten en het volk zal het weten dat Israels (iod alleen (iod is.

Nederland zal; het weten, Europa zal het weten. ja. de hele wereld zal het weten dat de Heere (iod is. Ons volk heeft twee boosheden gedaan. We hebben de springader des levenden waters \'erlaten en onszelf bakken uitgehouwen, gebroken bakken, die geen water houden. Ach dat we ons schuldig zouden kennen en (iods aangezicht zoeken, dat we elkaar zouden opwekken met de woorden van het schuldige volk, nl."Komt laat ons wederkeren tot de Heere, want Hij heeft verscheurd en 1 lij zal ons genezen; Hij heeft geslagen, en Hij zal ons verbinden."

(wijlen Ds. A. Hofman)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 augustus 1993

De Banier | 20 Pagina's

Geen dauw of regen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 augustus 1993

De Banier | 20 Pagina's