Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wijsheid

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wijsheid

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Geef dan Uw knecht een verstandig hart..."

(1 Kon. 3: 9a)

hebt hier een gebed van Salomo. De Hecre wilde dat hij koning zou zijn. Salomo voelde de grote verantwoordelijkheid. Hij vreesde de Heere; dat blijkt. Met de voornaamste mensen van zijn rijk ging hij naar Gibeon. Daar was een geschikte offerplaats. Er werden veel offers gebracht voor de Heere. Salomo boog daar voor de Heere en smeekte om Zijn gunst en zegen.

Ze overnachtten daar. En in die nacht kwam de Heere tot Salomo. Zijn aangezicht was in gunst tot hem gewend. De Heere zei tegen de jonge koning: "Begeer wat Ik u geven zal". Dat is wat! Nu mocht Salomo zeggen wat hij wou. Bij de Heere is zo'n volheid. Hij wordt van geven niet minder.

Wat wil een mens? Dat anderen tegen hem opzien? Veel geld? Een makkelijk, werelds leven? Gezondheid, welvaart, een gezonde economie? Wat zou u kiezen?

Wat koos de jonge koning? Een naam, eer, macht? Een succesvolle politiek? Dat hij veel jaren aan de macht blijft? Een lang leven? Nee, hij bad: "Cieef dan Uw knecht een verstandig hart". Wie had dat gedacht - zo'n bede? Als onze minister-president daar eens om \Toeg! En onze koningin en onze ministers. "Geef ons een verstandig hart". Dat was de bede van Salomo. Dat had hij niet van zichzelf.

God leert bidden. Dan bidt u om datgene wat u echt nodig hebt. Om hetgeen waarachtig goed is. Waar bidt u om?

Salomo was een zoon van koning David. Hij wist: mijn vader vreesde de Heere. Hij wilde in diezelfde weg gaan. Daarom vroeg hij de Heere om een wijs, verstandig hart. De jonge koning voelde iets van de grote taak en de hoge verantwoordelijkheid. Elk mens moet straks rekenschap afleggen voor de Rechter van hemel en aarde. Wie denkt daaraan?

David had meer zoons. Maar de Heere wilde dat Salomo koning werd; Hij riep hem ertoe. En nu vroeg Salomo aan diezelfde God om bekwaamheid, wijsheid en kracht. Zou de Heere dat willen geven?

Salomo voelde ook: in eigen kracht kan ik het niet. Hij beleefde zijn afhankelijkheid. Hoe minder wij het kunnen, hoe meer we God nodig zullen hebben. Gelukkig als u diku'ijls de Heere nodig hebt.

Geef dan Uw knecht een verstandig hart. Een verstandig hart is een wijs hart. Wat is wijsheid? Wijsheid is iets anders dan kennis of geleerdheid. U kunt veel weten en toch de wijsheid nog missen. De psalmdichter bidt: "Dat l'w Geest mij ware wijsheid leer', mijn oog verlicht' de nevels op doe klaren".

Wijsheid is ook iets anders dan (politieke) handigheid. Het gaat hier namelijk om de wijsheid die van Boven is. Deze wijsheid is een genadegave van God de Heilige Geest, Die ook genoemd wordt de Geest der wijsheid.

De Heilige Geest wil in een zondaarshart wonen en werken. Dan verandert alles. Hij schenkt een wijs en verstandig hart. Dit houdt in: kennis \^an Gods wil en wet. Onderzoekt u de Schrift? Leeft u dicht bij het Woord van God. Worsteh u om te mogen weten wat de Heere wil? Het is in de Bijbel te vinden, ook voor het maatschappelijke en sociale leven.

Deze wijsheid is nauw verbonden met de vreze des Heeren. Salomo \Toeg om deze wijsheid, om te weten, wat goed is, en wat kwaad is. Zo kon hij het volk richten. (Wat was hij wijs in zijn rechtspreken; heel bijzonder)

Salomo bad om wijsheid. Hij moest die wijsheid ontvangen. Zijn grote Zoon, de Heere Jezus (Christus, had die wijsheid van Zichzelf Hij is de hoogste Profeet en de Koning der koningen. Hij had zuivere kennis van God. Als twaalfjarige jongen gaf Hij zulke antwoorden, dat de schriftgeleerden er verwonderd bij stonden.

Hij heeft steeds die wijsheid geopenbaard. Met die wijsheid heef^ Hij gesproken. Met die wijsheid heeft Hij gehandeld. Die wijsheid was hem eigen; de wijsheid van de vreze des Heeren. (De vreze des Heeren is immers het beginsel der wijsheid.)

De Heere Jezus heeft als Kind en al, '- Volwassene God gevreesd. Met Zijn wijsheid heeft Hij de dingen van hel leven doorgehad. Hij doorzag de mensen. Hij wist wat de farizeeƫr? deden, de tollenaars. Zijn eigen disci pelen, de schare om Hem heen en de oversten en oudsten van het volk.

Hij komt straks op de wolken. Hij za rechtspreken over koningen en on derdanen. Hij zal ieder werk in hc gericht brengen, met al wat verbor gen is, hetzij goed, hetzij kwaad.

Christus is van God geschonken to wijsheid. Wij hebben die wijsheii van nature niet. Wij hebben een vei duisterd verstand. Wij moeten om dekt worden aan ons onverstand. D kennis van God is er niet; de kenn' van onszelf niet. Maar die kennis is b de Heere te verkrijgen. Hij zegt: "Ii dien iemand van u wijsheid on breekt, dat hij ze van (lod begere, D een iegelijk mildelijk geeft, en ni verwijt; en zij zal hem gegeven w( den" (Jakobus 1: 5). Is dat geen het lijke belofte? !

Vraag er de Heere maar om: "Ge f dan Uw knecht een verstandig har

Zuidland

ds H. van der Ham

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1994

De Banier | 20 Pagina's

Wijsheid

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 juli 1994

De Banier | 20 Pagina's