Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Wat wijsheid zouden zij hebben?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Wat wijsheid zouden zij hebben?

17 minuten leestijd Arcering uitzetten

De regeringsverklaring van het kabinet Kok

Er werd, misschien wel tegen beter weten in, toch nog met enige spanning uitgezien naar de presentatie van het eerste paarse kabinet in de Kamer. Zou het eerste parlementaire optreden van het kabinet-Kok dan toch nog de vonk doen overspringen die tot op heden wellicht onder de as was blijven smeulen? Zou het allerwegen meer als grijs dan als paars getypeerde regeerakkoord in de regeringsverklaring dan toch nog wat meer kleur krijgen?

Première

De commentaren daags na Koks première als premier waren weliswaar niet eensluidend, maar vrij algemeen overheerste toch de indruk, dat de regeringsverklaring een vrij mat stuk was, zonder veel bezieling en op sommige punten, vanwege de onderlinge meningsverschillen inhoudelijk wel erg onduidelijk.

Qua toonhoogte en toonzetting en wat betreft de beleidsvoornemens (maar dat is vanzelfsprekend) sloot de door de ministers opgestelde regeringsverklaring dan ook vrij nauw aan bij het door de fractievoorzitters ondertekende regeerakkoord.

Zoals te doen gebruikelijk kregen alle partijen ruimschoots de gelegenheid hun positie t.o.v. het kabinet te bepalen.

Wat dat 'ruimschoots' betreft moest de SGP het, als gevolg van het noodgedwongen in moeten leveren van één kamerzetel, doen met nog minder tijd dan vroeger. Ook toen al was het woekeren met de beperkte spreektijd en het grote aanbod van onderwerpen. Nu natuurlijk nog meer. Hieronder volgt de complete bijdrage van ir. Van der Vlies in eerste termijn.

Wennen

De verkiezingsuitslag van mei jongstleden was opzienbarend. Nieuwe krachtsverhoudingen in het parlement; een groot verlies voor het CDA en de PvdA en het ging ook aan de SGP-fractie niet voorbij. Niet-confessionele fracties vormden een kabinet het CDA kwam in de oppositie. Dat is wennen. Het is ook tekenend. Ontkerkelijking en secularisatie eisen hun tol. Ook de scepsis en frustraties onder de bevolking, de heroriëntatie onder boeren, tuinders en ouderen hebben een rol gespeeld.

Het CDA zat tientallen jaren onafgebroken in het centrum van de macht, en dat diende als excuus voor compromissen op principiële punten. Dat heeft ons verdriet gedaan. Vervlakking en verbleking werken altijd vervreemdend onder potentiële kiezers. Nu als oppositiepartij kan en moet het CDA onbelemmerd klare wijn schenken over haar profiel! Wij vragen van het CDA een voluit Bijbels, principieel geluid, dat overtuigt en verbindt.

Het paarse kabinet - ik hield het lang voor onmogelijk - is er gekomen. Waren de drie tot elkaar veroordeeld of was het een visionaire keus? De heer Pronk liet begin augustus in Trouw aantekenen: het elan van paars is ver te zoeken; armoe troef Hij is toch aangetreden. Is paars een doorbraak met een historisch karakter of slechts een intermezzo? De tijd zal het leren.

Wat is paars? Geen geloof, weten wij van de heer Wallage. Wat dan? De heer Heerma citeerde Van Dale al: een naar violet of purper zwemende kleur, die hetzij naar het rood, hetzij naar het blauw kan neigen. De heer Bolkestein heeft zijn achterban al gerust pogen te stellen: hij zag in de tegenwoordige socialisten nog weinig van het vroegere rood, te meer waar D66 zijns inziens in het algemeen weinig bleek toe te voegen. Schoten voor de boeg, maar zo simpel zal het allemaal wel niet liggen. Wat vindt de minister-president hier eigenlijk van, mede als oud-formateur?

Scheutje

Hoe het zij, de smeltkroes van socialisme (PvdA), liberalisme (WD) met een scheutje pragmatisme (D66) heeft zijn werk voorlopig gedaan. De vraag moet indringend worden gesteld wat eigenlijk de verbindende visie, het cement van paars is. Deze coalitie zit qua ideologische oriëntatie in het kielzog van de Franse Revolutie. Uit die omwenteling kwamen het liberalisme en het socialisme als politieke stromingen voort. Daartegen heeft iemand als Groen van Prinsterer, de anti-revolutionair en wegbereider van de ARP - de kersverse oppositieleider, de heer Heerma, zal zijn oren spitsen - principieel en krachtig stelling betrokken. Wij hebben ons altijd sterk aangesproken geweten door Groens welhaast profetisch gestelde dilemma van het EvangeUe tegenover de geest van de revolutie. Ik herinner aan zijn 'Ongeloof en Revolutie', een standaardwerk dat voor elke hedendaagse politicus verplichte lectuur is.

Zinspelenderwijs noemt de heer Bol­ kestein de totstandkoming van het paarse kabinet 'een heidens karwei'. Wij hebben geen enkele behoefte om deze of gene, met voorbijzien van onszelf, hautain voor heiden uit te maken, maar het is wel tekenend dat voor het eerst in de geschiedenis van de SGP - en wij hebben in uw midden als partij nu de langste bestaansgeschiedenis - een kabinet aantreedt zonder leden die zich verwant weten aan een christelijke politieke partij aantreedt. Was Nederland ooit een christelijke natie, werden van lieverlede christendom en humanisme als nevenschikkende pijlers van kabinetten gezien, wij schuiven nu nog beduidend verder op.

De ontideologisering heeft toegeslagen, waardoor de PvdA, die een heel ander maatschappijbeeld uitdroeg dan de WD, nu toch daarmee in zee kan gaan en omgekeerd. De links-liberalen van D66 passen daar uiteraard goed bij. Maatschappelijke verbanden (gezin, kerk en buurt), die een sturende en corrigerende invloed uitoefenden, maakten te veel plaats voor een sterke ik-gerichtheid. De invloed van de godsdienst is sterk afgenomen, ook wat betreft partijkeuze en maatschappelijke stellingname. Ontzuiling, individualisering en secularisatie derhalve. Gelet op deze ontwikkelingen is het aantreden van een paars kabinet niet vreemd.

Bewogen en ernstig

Wat is nu de houding van de SGP tegenover dit kabinet? Een uitspraak van de heer Kok, gedaan bij zijn aantreden als informateur, is bij mij blijven haken. Hij zei toen zoiets van: ik ga natuurlijk niet opnieuw bij Adam en Eva beginnen. Ik dacht toen: wat jammer nu toch, deed hij dat maar wel! Dan zou hij terechtkomen bij de aanleiding waarom God een overheid als Zijn dienares instelde. Dan zou hij zicht krijgen op het ambt van de overheid naar Bijbels getuigenis. Daar zit voor de SGP de essentie. Wij hebben nooit oppositie gevoerd om de oppositie. Wij beogen een zo constructief mogelijke opstelling, waarbij wij elk kabinet, van welke politieke kleur ook, op eigen beleidsdaden beoordelen, ook nü.

Maar dat heeft óók altijd betekend, dat bewogen en ernstige kritiek werd geleverd wanneer de overheid haar roeping tegenover God en mensen verzaakte, namelijk om het Woord van God en Zijn heilige Wet te gehoorzamen en naar vermogen te doen gehoorzamen, land en volk wezenlijk tot zegen! De Oudtestamentische profeet Jeremia houdt het het volk van Israël en zijn koningen voor en spreekt daarmee ook tot ons allen: De wijzen zijn beschaamd, verschrikt en gevangen; zie, zij hebben des Heeren Woord verworpen, wat wijsheid zouden zij dan hebben? (Jer 8: 9)

Het is onze bede en ons brandende verlangen, dat wij allen en in den brede tot de erkenning komen dat de Heere God is en ons roept tot Zijn dienst in het oprechte geloof in Jezus Christus Zijn Zoon. Met de onwankelbare belofte van onmetelijk rijk perspectief voor de korte en lange termijn. Zo die erkenning uitblijft en niet ons aller werk en leven doorstraalt, dolen wij in onwijsheid rond, met alle gevolgen van dien. Dan deformeren zegenrijke mogelijkheden tot onmogelijkheden en verkeren ongekende voordelen in rechtvaardige oordelen. De zonde immers, kan noch zal dan ongestraft blijven. Daarom roept de SGP-fractie met klem en in bewogenheid op om de welgebaande wegen in te slaan van de geboden des Heeren, land en volk ten goede. Vreest God, houdt Zijn geboden, dat betaamt alle mensen. Dat betaamt ook de overheid. Er staat veel op het spel. Het zal van onze hand worden geëist.

Grachtengordel

Het laatste kabinet waarin confessionelen ontbraken, was het kabinet-Cort van der Linden. Deze verklaarde bij het eerste optreden in 1913, dat de regering zwak stond in het parlement, maar sterk in het land. Onze indruk is dat het vooreerst bij dit kabinet precies omgekeerd is. Getalsmatig sterk in het parlement, maar nog zwak in het land. Zie bijvoorbeeld de uitspraak van oud-collega Wöltgens in NRG zaterdag jl. Hij wees op de afstand tussen de grachtengordel van Amsterdam en het platteland van Brabant en Limburg. Er zal nog veel overredingskracht en veel élan nodig zijn. Jammer, dat dat naar eigen zeggen eerst werkende weg zal dienen te ontstaan, mede door uitstraling van de ploeg.

Het regeerakkoord is wat korter uitgevallen dan het vorige en minder strak. Dat is winst voor parlement en kabinet. Ik spreek de hoop uit dat dit aarzelende herstel van het dualisme zal doorzetten. Het kan dan weer boeiend worden, ook voor de burger. Het regeerakkoord heeft als motto meegekregen: 'Keuzen voor de toekomst'. Zijn welbeschouwd niet veel keuzen tot in de toekomst verdaagd? Er zitten nogal wat open einden in. Dat betekent dus dynamiet onder de coalitie. Voor 1995 gaat het nog wel, maar daarna!? Conflictstof te over. Toch een vechtkabinet?

Het duidelijkste voorbeeld is dat van de toekomst van ons sociale stelsel en de inrichting ervan. Het is duidelijk dat daarover grote verschillen van opvatting bestaan. De leidende gedachte van het akkoord wordt genoemd de herijking van de verhouding tussen gemeenschappelijke regelingen en de eigen verantwoordelijkheid van burgers en verbanden van burgers. Scherper gezegd: het spannings-veld tussen individualisering en emancipatie enerzijds en solidariteit anderzijds. Dat spanningsveld te beheersen vraagt eigenlijk om wondermiddelen, en daarover zegt het kabinet nu juist niet te beschikken. Wil de minister-president zijn visie op dit geheel eens geven? Steeds evalueren, tussenstanden in realisaties beoordelen, cruciale passages in regeerakkoord en regeringsverklaring: deze voornemens zijn öf triviaal öf tonen het giftige addertje onder het gras. Nu was het de escape om er uit te komen. Zal het straks niet de valstrik blijken te zijn?

Op de helling

Het kabinet wil moderne arbeids- en leefpatronen niet in de weg staan. Een van de zeldzame momenten dat de typische identiteit van het kabinet zichtbaar wordt. De SGP-fractie denkt daarover toch duidelijk anders. Voor ons hoeft in dit kader de Winkelsluitingswet niet weer op de helling.

Het regeerakkoord nauwkeuriger beschouwd (om zo te zeggen onder de ultraviolette straling) en vergeleken met eerdere akkoorden, bijvoorbeeld die van Lubbers-III, ontlokte ons de constatering: eigenlijk alleen maar meer van hetzelfde. Het had immers ook best mét het CDA gekund, aldus de premier Het CDA geef ik volstrekt de ruimte om daar anders over te denken. Over veel wat er in staat, valt met ons best te praten. Voorlopig hebben wij meer zorg over wat er niet of niet duidelijk in staat.

Verontrustend weinig staat er in over ethische kwesties. Alsof daar geen geweldige vraagstukken op ons afkomen: grenzen aan bio- en medische technologie, aan genetische manipulatie, rondom leven en dood, experimenten op en met menselijke embryo's, de positie van huwelijk en gezin, opvoeding en onderwijs, de vrijheid van onderwijs. Wij vinden dat de regering te maatschappij-volgend en te weinig normstellend optreedt. Een gemiste kans. Kan deze alsnog worden gegrepen?

De paragraaf over medisch-ethische vraagstukken staat in het hoofdstuk 'Onderwijs, cultuur, media' wel op een zeer opmerkelijke plaats. Wij hebben vastgesteld dat dit kabinet niet voornemens is euthanasie uit het Wetboek van Strafrecht te halen. Er is over euthanasie overigens de laatste tijd verontrustend veel te doen. Ik verwijs naar kamervragen van onze kant en die van de RPF-fractie. Ik vraag een standvastige visie op dit punt, die het principiële bezwaar onder artsen tegen euthanasie, waarom ook indirecte bemoeienis en verantwoordelijkheid is uitgesloten, uiteraard volstrekt en onverkort erkent.

Speerpunt

Het opnieuw aanbrengen van normbesef in de samenleving werd noodgedwongen meer en meer een speerpunt van het vorige kabinet. Wij horen daarover nu niets. Alsof het niet alleen maar urgenter is geworden!

Ik denk aan de verslavingsproblematiek, vandalisme en criminaliteit. De aanzuigende werking van ons beleid op buitenlanders moet toch worden ingedamd. De veiligheid op straat, meer preventie middels inzet van uitkeringsgerechtigden, inderdaad, daarover lees ik, maar nu de politie. Wat extra, maar toch veel te weinig! Maar ach, wat vrees ik, als geen ander herinner ik mij de heer Dijkstal in zijn oppositierol onder het vorige kabinet aan de zijde van onze woordvoerder. Als minister zal hij daarvoor nu toch wel instaan en ons dus blijven steunen?

Grote zorg hebben wij over de inkomenseffecten van alle voorstellen (kinderbijslag, studiefinanciering, individuele huursubsidie, loon- en inkomensbeleid meer algemeen) voor de middeninkomens - zie ook de CPB-doorrekening - , vooral als het dan ook nog eens een kostwinner van een groot gezin betreft. Wij vragen uitdrukkelijk hier aandacht aan te besteden. Een concrete toezegging alstublieft.

Ook de postitie van de bejaarden vergt onze blijvende inzet. De opmerking van mevr. De Boer over het afromen van de tweeverdieners was ons op zichzelf welkom in het kader van rechtvaardige verdeling van de lasten. Wij zaten even te wachten op de mededeling van minister Melkert: er is maar één minister van Sociale zaken en dat ben ik. Maar het 'non-interventiedenken' is blijkbaar al op de helling. Ik denk terloops aan de opvatting van de heer Zalm aan de vooravond van zijn minsterschap over de afschaffing van de individuele huursubsidie. Eens kijken hoe snel alle bewindslieden weer op hun eigen ei zitten!

ZakeUjk

De prioriteit voor werkgelegenheid wordt door ons zakelijk gedeeld. Goede voornemens zullen onze steun krijgen. Een renderende, internationaal goed concurrerende en duurzaam producerende bedrijfstak evenwel is nog altijd het effectiefste banenplan. Wij vragen het kabinet daaraan toch nog meer te doen in voorwaardenscheppende zijn.

Met verbazing hebben wij moeten constateren dat nieuwe impulsen voor een actief industrie- en technologiebeleid in het regeerakkoord ontbreken. Nederland moet in de slag kunnen blijven met het buitenland en een goed vestigingsklimaat bieden. Wat gaat het kabinet daaraan extra doen? Bij een goed vestigingsen loonkostenklimaat hoort ter ondersteuning ook een toereikende infrastructuur. Het stemt ons tot voldoening dat het kabinet terzake van de Betuwelijn de motie van fractiegenoot Van den Berg uit gaat voeren. een motie die hoewel gesteund door de WD met toen het kamerlid mevr. Jorritsma werd verworpen. Het speerpunt van weleer, milieu, lijkt wat uit beeld.

Terzake van de loonmatiging, verkleining van de wig, lage lonen schalen aan de onderkant van het loongebouw, flexibele pensionering, reductie financieringstekort en dergelijke, de minister-president weet in dezen de SGP-fractie aan zijn zijde.

De bezuinigingen op defensie vinden wij niet verantwoord. Kan de regering aangeven hoe uitvoering van de Prioriteitennota nog mogelijk is, als Defensie moet blijven bijdragen aan de kosten van vredesoperaties? Bezinning op de positie van Nederland in Europa en de rest van de wereld is hard nodig. Wil Nederland serieus genomen blijven worden, dan zullen onze internationale aspiraties meer realistisch en inderdaad dus meer bescheiden moeten zijn. Wat betekent de voorgenomen integratie van buitenlands- en ontwikkelingsbeleid concreet voor de besteding van het ontwikkelingsgeld? Er is veel nood te lenigen. Kwestie van christenplicht. Daarom willen wij liever de norm naar 1% BNP optrekken. Ziet de minister daartoe nu echt geen kans?

Leerwegverkorting

Godsdienst is voor de SGP-fractie nog altijd ordenend uitgangpunt in de samenleving, onderwijs en gezondheidszorg bijvoorbeeld. Ziet de regering dat ook zo? Meer autonomie, meer eigen verantwoordelijkheid voor burgers en instellingen, prima. Grote moeite hebben wij met de voornemens terzake van de scholenhuisvesting, schoolbegeleidingsdiensten en de ROC-vorming. Dit levert een duidelijke confrontatie met paars op. De uitwerking van de plannen voor leerwegyerkorting in het hoger onderwijs en de studiefinanciering, wachten wij kritisch af. Ik moet nog zien dat de daarmee gemoeide ombuigingstaakstelling op verantwoorde wijze kan worden binnengehaald.

Staatssecretaris Nuis benijd ik voorlopig in het geheel niet. Je zult een bruidsschat van 73 min. minder voor cultuur meekrijgen naar OCW. Bezuinigingen mogen in ieder geval niet neerslaan in het Deltaplan monumentenzorg.

Wij hebben onze ogen uitgewreven bij de passage over LNV. Op het nippertje een kluitje aan algemeenheid voor in het riet, voor een sector, economisch van groot belang, die in de problemen zit. En dan nog een forse bezuiniging op de koop toe. Dat kan natuurlijk niet. Als dat niet concreet wordt teruggedraaid, zie ik mij genoodzaakt de Kamer in tweede termijn daarover een uitspraak te vragen. Paars moet oog houden voor groen.

Voorzitter, ik sluit mijn betoog af. De slotwoorden van de regeringsverklaring riepen bij ons associaties op met bekende woorden van Thorbecke: "Wacht op onze daden". Wij wensen dit kabinet inderdaad veel daadkracht toe. Dat is ook nodig. Maar dan wel in het diepe besef dat wij allen, regering en volksvertegenwoordiging, diep afhankelijk zijn van de zegen des Heeren. Hoewel wij dat in de regeringsverklaring helaas hebben gemist, hopen wij dat ook de bewindslieden zich van die notie bewust zijn. Wij hopen en bidden dat dit kabinet zich niet zal willen profileren door middel van het elimineren van de laatste restanten die blijk geven van de publieke erkenning van Gods Naam in onze samenleving. Het kabinet behoort er niet alleen voor iedereen, voor alle burgers te zijn, maar is in de eerste plaats dienaresse Gods. Dan zal er pas echt zegen op uw en onze arbeid kunnen rusten."

Tweede termijn: landbouw

De landbouw komt er hij het nieuwe kabinet magertjes van af. Van der Vlies zei het al in eerste termijn. Hij poogde wat dat betreft het beleid nog enigszins bij te sturen. Daartoe diende de SGP-fractievoorzitter in tweede termijn een motie in. De sector van de land- en tuinbouw heeft met het oog op zowel de internationale concurrentiepositie als de aanpassingen die op het program staan m.b.t. milieu en landschap, dringend een opsteker nodig.

Zo'n opsteker is zeker niet de aangekondigde 'ombuiging', zeg maar bezuiniging van zegge en schrijve 267, 5 miljoen. Deze aankondiging legt nu al een hypotheek op het intensieve en open overleg dat de overheid nog met de sector moet gaan voeren. Van der Vlies diende daarom een motie in, waarin hij de regering verzoekt deze maatregelen voorlopig maar op te schorten, zodat er ruimte komt voor een herbezinning op de voorne­ mens. Zonder succes. Bij de stemming bleken slechts de aanwezige leden van de fracties van GPV, RPF, CDA; AOV CD en Unie 55+. Van der Vlies' goede woordje voor de boeren en tuinders te willen ondersteunen.

Geen meerderheid, en dus werd de motie verworpen. Er was nog op steun van de WD-fractie gerekend, maar toen puntje bij paaltje kwam, lieten de liberalen het afweten. Regeringsdeelname verplicht, zullen we maar denken.

Publieke erkenning

I n zijn tweede termijn, sprak de fractievoorzitter van de SGP overigens ook zijn teleurstelling uit over wat hij noemde "de principiële oriëntatie" van het kabinet. De verwachtingen op dit punt waren uiteraard niet hoog gespannen en konden dat, gezien de aard van het kabinet, ook niet zijn. Maar toch. Ook maar iets van een geestelijke duiding van het paarse mengsel bleef uit. Van der Vlies sprak de hoop uit dat het kabinet, mede gelet op de woorden van de premier dat zijn kabinet er wil zijn voor alle Nederlanders, voor heel het volk zogezegd, er niet toe over zal gaan de nog resterende publieke erkenning van Gods naam in onze samenleving weg te nemen.

Met de doorstroming van KLIK naar Ons Contact gaat het goed. Slechts een klein gedeelte van de KLIK-lezers haakt af als ze de leeftijd voor Ons Contact hebben bereikt. Door de goede doorstroming (80%) neemt het aantal KLIK-abonnementen af. Daarom heeft het bestuur van de jongerenorganisatie om een abonneewerf-actie te houden, met als doel zoveel mogelijk KLIK-abonnees te werven.

Kies- en studieverenigingen

Een abonnement op KLIK is gratis, daaraan hoeft het niet te liggen. Het probleem is echter dat de doelgroep niet altijd even makkelijk te bereiken is, afgezien van de Wegwijsbeurs.

Daarom Wil de jongerenorganisatie KLIK-abonnementen werven via de kies- en studieverenigingen. Hier loopt de doelgroep weliswaar niet rond, maar wel familieleden en kennissen. Vooral besturen van deze verenigingen zouden best wat actiever mogen werven. Tenslotte moet uit de KLIK-doelgroep ook de volgende generatie(s) studieverenigingsleden en leden van de kiesverenigingen komen. Met andere woorden: de Klikkers van vandaag zijn de SGP'ers van morgen!

Verzoek om medewerking

Wij willen u dan ook vriendelijk verzoeken uw medewerking te verlenen aan de abonnee-werf-actie. U vindt op deze pagina een aanmeldingsbon waarmee u direct aan de slag kunt. Wanneer u niet in De Banier wilt knippen, kunt u de bon kopiëren. Uiteraard kunt u ook bij het Partijbureau terecht voor aanmeldingsbonnen. De bonnen zijn in ruime mate aanwezig! Alle nieuwe abonnees ontvangen een presentje. Elke 50ste abonnee ontvangt een horloge.

Scholen en verenigingen

Daarnaast concentreert de KLIK-actie zich ook op groep 8 van de basisscholen, brugklassen van het voortgezet onderwijs en de zogenaamde - f-12 jeugdverenigingen. Speciaal voor de basisscholen en de brugklassen is in de eerstvolgende KLIK een artikel opgenomen over Prinsjesdag, dat als lesmateriaal gebruikt kan worden. Tevens worden advertenties geplaatst in het Reformatorisch Dagblad waardoor een breder publiek kan worden bereikt.

Martien van der Zwan

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 1994

De Banier | 20 Pagina's

Wat wijsheid zouden zij hebben?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 september 1994

De Banier | 20 Pagina's