Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europees Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europees Parlement

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

»aarom was de Eurofractie vóór aansluiting van de Midden-Europese landen bij de Europese Unie? Waarom stemde zij tegen een aan de orde zijnde milieu-richtlijn? Deze en andere vragen komen in dit artii^el aan de orde. Er wordt tekst en uitleg gegeven over enkele bijdragen van de Eurofractie aan debatten in het Europees Parlement tijdens de laatste twee zittingen van 1994.

Uitbreiding Europese Unie

p de laatste dag van november en de eerste van december vond een zogenoemde mini-zitting van het Europees Parlement plaats in Brussel. Na een verklaring van EP-voorzitter Hansch over het Noorse 'nei' kwam het rapport- Oostlander over de toetreding van Midden- en Oosteuropese staten aan de orde. In zijn toelichting waarschuwde Oostlander ervoor na de afbraak van de Berlijnse Muur een nieuwe muur op te richten. De Europese landen van het voormalige Oostblok hebben recht op nieuwe kansen. Er zijn zeer aanvaardbare kandidaat-lidstaten, zoals Polen, Hongarije, Tsjechië en Slovenië. Landen als Albanië en Macedonië zullen wat langer moeten wachten, aldus Oostlander.

Van der Waal vond ook dat er een morele verantwoordelijkheid was ten opzichte van de Midden- en Oosteuropese staten. Een verdere uitbreiding van de EU maakt bovendien een herziening van de structuur van de Unie nodig. Dat moet echter niet geschieden door verdergaande centralisatie, zoals Oostlander in zijn rapport bepleitte, maar omgekeerd. "Hoe zal in een federaal Europa een centraal parlementair stelsel de burgers van een zo grote verscheidenheid van culturen, sociale stelsel en taalgebieden, democratisch kunnen vertegenwoordigen", zo vroeg Van der Waal zich af.

Agro-industrie in het nauw

In de derde week van december vond de maandelijkse zitting in Straatsburg plaats. Op de agenda stond onder meer de zgn. IPC-richtlijn, die inhoudt dat in de Europese Unie strengere normen gaan gelden voor een geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging. De richtlijn beoogt dat het gebruik van de best beschikbare technieken verplicht wordt gesteld. Ook zullen in de gehele EU dezelfde normen moeten gelden om oneerlijke concurrentie te voorkomen.

De rapporteur Bowe zag geen onderscheid tussen industriële bedrijven en de agro-industrie. Hij vond dat een chemische fabriek en een legbatterij beide aan de milieuvervuiling bijdragen en derhalve onder deze richtlijn vallen. In zijn bijdrage aan het debat zei Blokland niet te begrijpen hoe de intensieve veeteelt in dit voorstel is terechtgekomen. Met vertegenwoordigers van de landbouwsector is hierover geen overleg gepleegd. Daardoor valt plotseling vrijwel elk veehouderijbedrijf in Nederland onder deze richtlijn met de erbij behorende vergunningprocedure. Blokland: "Ik erken de enorme regionale problemen met mestoverschotten, maar de aanpak via deze Europese regelgeving garandeert geen daling van de overschotten! Voorlopig biedt het Nederlandse stelsel van algemene regelgeving voor milieubescherming een betere oplossing. Daarom zal ik stemmen voor schrapping van de intensieve veehouderij uit de richtlijn". Bij de stemming bleek het amendement dat deze verwijdering beoogde het nèt niet te halen; 189 stemmen vóór, 204 tegen.

Top van Essen

en belangrijk moment in de parlementaire zittingsweek was het debat ter afsluiting van het Duitse voorzitterschap en de zgn. top van Essen. Bondskanselier Kohl merkte in zijn verklaring op dat er belangrijke stappen zijn gezet om de kracht van de Europese economie te verzekeren, de werkgelegenheid te verbeteren en de betrekkingen met de buurlanden in Midden- en Oosteuropa te verdiepen. De stap die op het laatste terrein werd gezet, waardeerde de Eurofractie positief al zouden wat meer concrete toezeggingen op hun plaats geweest zijn. De weg naar toetreding van deze landen is onomkeerbaar ingeslagen. Zo'n signaal vond de Eurofractie hard nodig na de weinigzeggende uitkomsten van de eerder gehouden CVSE- en NAVO-top.

Van besluitvaardigheid was op de top van Essen echter geen sprake. Er heerste veeleer een sfeer van terughoudendheid. De beslissingen over Europol werden doorgeschoven naar het Franse voorzitterschap. De financiering van de Trans-Europese Netwerken bleef onduidelijk. Over de C02-heffmg werd, bij gebrek aan overeenstemming, het besluit genomen dat iedere lidstaat de ruimte krijgt om zelf een dergelijke heffing in te voeren. En het top-beraad over het Witboek 'Groei, Werkgelegenheid en Concurrentievermogen' bood geen verrassende uitkomsten. Het hiervoor weergegeven commentaar op de top van Essen heeft de Eurofractie door middel van een stemverklaring kenbaar gemaakt.

Mensenrechtensituatie in Soedan

In het actualiteitendebat op donderdagmiddag 15 december voerde Blokland het woord over de mensenrechtensituatie in Soedan. In dit land woedt al jaren een burger- oorlog tussen de regering en twee verzetsbewegingen die een spoor trekt van verwoesting en menselijk leed. De Soedanese regering poogt op alle mogelijke manieren het land onder invloed te brengen van het moslim-fundamentalisme. Blokland vroeg met name aandacht voor de positie van de Soedanese christenen in het zuiden. "De deportatie van delen van de christelijke Nuba-stam blijkt onverminderd voort te gaan. Bovendien maken oorlogshandelingen het werk van kerken en hulporganisaties uitermate moeilijk", aldus Blokland. Europees Commissaris Van den Broek verklaarde dat de EU al herhaaldelijk in het openbaar kritiek heeft geleverd op de Soedanese regering. Ook zal worden nagegaan of er EU-lidstaten zijn die wapens exporteren naar Soedan.

Namens de Eurofractie SGP/GPV/RPF, Jan Schippers.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1995

De Banier | 20 Pagina's

Uit het Europees Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1995

De Banier | 20 Pagina's