Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERKIEZING LEDEN HOOFDBESTUUR

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERKIEZING LEDEN HOOFDBESTUUR

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Aftredend en niet herkiesbaar is:

Ds S.de Jong.

Als kandidaten in deze vacature zijn gesteld:

a. Ds D.Heemskerk; 43 jaar, Ned.Hervormd predikant teNieuwleusen. b. Ds Tj.de Jong; 52 jaar, Ned.Hervormd predikant teStaphorst.

Aftredend en herkiesbaar zijn:

1. A.Waai/enberg 2. H.Uil.

De resp. tegenkandidaten zijn:

1. H.C.Bouman te Meeuwen; 54 jaar, administratief medewerker en lid Provinciale Staten N-Brabant; lid van de Gereformeerde Gemeenten. 2. L.Meerman te Oosterland; 57 jaar, districtshoofd Waterschap en Gemeenteraadslid; lid van de Oud Gereformeerde Gemeenten in Ned.

VRAGEN en VOORSTELLEN (Agendapunt 19) VOORSTELLEN VAN KIESVERENIGINGEN

Voorstel van PKV Kockengen om de positie van de algemeen secretaris reglementair vast te leggen door in artikel 2 van het Algemeen reglement een lid i toe te voegen, dat (na amendering van het Hoofdbestuur) als volgt ^Viiét: Het Hoofdbestuur kan zich laten bijstaan door een algemeen secretaris, te benoemen door het Hoofdbestuur. De algemeen secretaris wordt als regel uitgenodigd de vergaderingen van het Hoofdbestuur en zijn dagelijks bestuur bij te wonen en heeft in die vergaderingen een adviserende stem. Voorts is hij bevoegd die zaken af te wikkelen die het Hoofdbestuur aan hem delegeert.

Toelichting: Omdat sprake is van een nieuwe functie, verdient het aanbeveling de positie van de algemeen secretaris in het Algemeen reglement vast te leggen.

Preadvies: Het Hoofdbestuur acht dit een zinvol voorstel en adviseert het aan te nemen.

Voorstel van PKV Zwolle om de Algemene Vergadering uit te laten spreken: Dat óók de kandidaatstelling voor het regeerambt in strijd is met de roeping van de vrouw, dus ook voor gemeenschappelijke lijsten.

Preadvies: Het Hoofdbestuur is mèt Zwolle van mening dat vrouwen niet thuishoren op kandidatenlijsten. In dit voorstel wordt echter volledig voorbijgegaan aan de mogelijkheid dat er principiële overwegingen in het geding kunnen zijn die het belang van een vrouw of vrouwen op onverkiesbare plaatsen overstijgen. Aannemen van dit voorstel zou ook het einde van vele bestaande samenwerkingen betekenen. Onder verwijzing naar de toelichting in De Banier van 7 juli 1994 aangaande het terzake door het Hoofdbestuur genomen besluit, adviseert het HB dit voorstel niet aan te nemen.

VOORSTELLEN VAN HET HOOFDBESTUUR

Voorstel 2: indienen amendementen

Voorstel 2a: Wijziging Artikel 10 van het Algemeen reglement Artikel 10

Voorstellen en amendementen huishoudelijke vergaderingen

a. Ten minste drie maanden vóór de datum van de huishoudelijke vergadering zendt het Hoofdbestuur aan elke plaatselijke kiesvereniging de agenda toe. b. Tot uiterlijk twee maanden vóór de datum van de huishoudelijke vergadering heeft elke plaatselijke kiesvereniging de gelegenheid schriftelijk amendementen in te dienen op de voor deze vergadering geagendeerde voorstellen.

c. Het Hoofdbestuur stuurt de amendementen, voorzien van een prae-advies, uiterlijk één maand vóór de datum van de huishoudelijke vergadering naar de kiesverenigingen.

Toelichting: Op de Huishoudelijke Vergadering van 25-09-1993 in Putten werd duidelijk dat het goed zou zijn dat er in het Algemeen reglement een bepaling zou worden opgenomen die het vooraf indienen van amendementen op voorstellen die op de Huishoudelijke Vergadering behandeld worden, mogelijk maakt. Voorstel 2b: Toevoeging van een lid i aan artikel 9 van het

Algemeen reglement

ï. Elke plaatselijke kiesvereniging heeft de gelegenheid tijdens de vergadering schriftelijk amendementen in te dienen op de voor deze vergadering geagendeerde voorstellen.

Toelichting: De voorgestelde wijziging van artikel 10 van het Algemeen reglement houdt in dat tijdens de vergadering geen amendementen meer mogen worden ingediend. Omdat de procedure bij voorstellen die op de Algemene Vergadering beliandeld worden een totaal andere is, wordt in art. 9 van het Alg. reglement de mogelijkheid om tijdens de Alg. Vergadering amendementen in te dienen nadrukkelijk opgenomen. Deze amendementen kunnen tot aan de middagpauze worden ingediend. Mondelinge indiening tijdens de behandeling is daarmee niet meer mogelijk.

Voorstel 2c: Wijziging artikel 7, lid c, van de Statuten De in artikel 7, lid c, genoemde termijn van drie maanden wordt gewijzigd in vier maanden.

Toelichting: Deze wijziging hangt samen met de voorgestelde wijziging van artikel 10 van het Algemeen reglement.

Voorstel 3: Kandidaten tenminste twee jaar lid van de partij

Voorstel 3a: Aanvulling artikel 13, lid c, van het Algemeen reglement.

Aan lid c wordt een vierde punt toegevoegd:

4. Genoemde personen zijn als regel tenminste twee jaar lid van de partij.

Voorstel 3b: Aanvulling en wijziging artikel 17, lid a, c en e, van het Algemeen reglement.

Aan lid a wordt een zin toegevoegd:

De kandidaten zijn als regel tenminste twee jaar lid van de partij.

Aan lid c wordt na de eerste volzin, een zin toegevoegd: De kandidaat is als regel tenminste twee jaar lid van de partij.

Van lid e wordt de eerste volzin uitgebreid met de volgende zin:

en die als regel tenminste twee jaar lid zijn van de partij. Door deze aanvulling komt de zinsnede "-leden van de partij-" in dezelfde zin te vervallen.

Voorstel 3c: Aanvulling artikel 18, lid a, van het Algemeen reglement.

In lid a wordt de eerste volzin uitgebreid met de toevoeging:

en die als regel tenminste twee jaar lid zijn van de partij. Door deze aanvulling komf de zinsnede "-leden van de partij-" in dezelfde zin te vervallen.

Toelichting: Tijdens de Algemene Vergadering van 1994 werd toegezegd dat de vraag betreffende de eis van tenminste 2 jaar lidmaatschap voor alle kandidatenlijsten, zou worden meegenomen.

Voorstel 4: Rol Provinciale Vereniging (wijziging artikel 17)

Voorstel 4a: Wijziging artikel 17, lid f, van het Algemeen reglement (wijziging gecursiveerd). Artikel 17, lid f:

Met behulp van de kandidatenlijst voor de vorige verkiezingen en met de verstrekte namen, bedoeld in lid e van dit artikel, stelt het Hoofdbestuur, de Raad van Advies gehoord, een gemotiveerde advieslijst samen. De plaatselijke kiesverenigingen dienen uit deze advieslijst, nagehouden ledenvergadering, een lijst met namen op te stellen en deze op te geven aan het Hoofdbestuur.

Voorstel 4b: Wijziging artikel 17, lid g, van het Algemeen reglement

Van lid g komt de derde zin te vervallen.

Toelichting: Tijdens de procedure voor het samenstellen van de kandidatenlijst voor de Tweede-Kamerverkiezingen, werd opgemerkt dat er bij het hanteren van het puntensysteem feitelijk geen rol meer is weggelegd voor de Provinciale Vereniging in deze procedure.

Voorstel 5: Noodzaak houden ledenvergadering

Wijziging artikel 18, lid b, van het Algemeen reglement (wijziging gecursiveerd). Artikel 18, lid b:

Met behulp van de kandidatenlijst voor de vorige verkiezing en uit de verstrekte namen, bedoeld in lid a van dit artikel, stelt het provinciaal bestuur vóór 15 oktober een gemotiveerde advieslijst samen. De plaatselijke kiesverenigingen dienen, na gehouden ledenvergadering, uit deze advieslijst een lijst met namen op te stellen en deze vóór 1 november van het betreffende jaar op te geven aan resp. het statenkringbestuur en het provinciaal bestuur.

Voorstel 6: Aanvulling artikel 20, lid b, van het Algemeen reglement

Aan lid b wordt toegevoegd:

Bij verenigingen met meer dan deriig leden kan dit gedaan worden door tenminste tien leden.

Toelichting: Letterlijke toepassing van de oude formulering maakt het bij grotere verenigingen praktisch onmogelijk een geschil aanhangig te maken.

Voorstel 1

Begroting van de partijkas voor het jaar 1995, zoals deze door het Hoofdbestuur is vastgesteld in zijn vergadering van 21-01-1995. (Tussen haakjes de bedragen van de begroting 1994.)

Lasten Partijbureau Bijdrage Stichting Fractiebijstand (1) Bijdrage Stichting Studiecentrum (2)Bijdrage Stichting Voorl./Vormingscentr.(3) Bijdrage Jongerenorganisatie [LVSGS] (4) Bestuurs- en vergaderkosten Dotatie VerkiezingsfondsRentebatenLedenbijdrage (In 1994 ƒ 17,50; in 1995 / 20,00 per lid) Nadelig saldo1995 ƒ 188.500 ƒ 78.300 ƒ126.400 ƒ116.700 ƒ 92.400 ƒ 50.000 ƒ 23.800 ƒ676.100 ƒ 50.000 ƒ626.100ƒ476.000 ƒ 150.1001994 (ƒ 177.000)(ƒ131.000)(ƒ87.000)(ƒ94.000)(ƒ45.000)(ƒ23.000)(ƒ557.000)(ƒ80.000)(ƒ477.000)(ƒ402.000)(ƒ 75.000)

Toelichting:

(1) Stichting Fractiebijstandtotale lasten totale batenoverheidssubsidieaanwending reserve nadelige saldi ten laste van de partijkasƒ 554.500 ƒ 16.000 ƒ 538.500 ƒ423.000 ƒ115.500 ƒ 37.200 ƒ 78.300

Tot en met 1994 was bij de Stichting Fractiebijstand de overheidssubsidie voldoende om een sluitende rekening te krijgen.

Als gevolg van het verlies van de derde zetel in de Tweede Kamer is de overheidssubsidie thans niet meer toereikend.

Van het begrote tekort (ƒ 115.500) kan ƒ 37.200 worden bestreden uit een reserve voor nadelige saldi. Per saldo komt dan ƒ 78.300 ten laste van de partijkas.

(2) Stichting Studiecentrum totale lasten totale batenoverheidssubsidieten laste van de partijkas (3) Stichting Voorlichtings- enVormingscentrum totale lasten overheidssubsidie ten laste van de partijkas (4) Jongerenorganisatie [LVSGS]totale lasten totale batenoverheidssubsidie ten laste van de partijkasƒ 356.000 ƒ 64.200 ƒ291.800 ƒ 165.400 ƒ 126.400(ƒ359.000) (ƒ 49.000) (ƒ310.000) (ƒ179.000)(ƒ131.000)ƒ213.700(ƒ200.000)ƒ 97.000(ƒ113.000)ƒ 116.700(ƒ87.000)ƒ 383.300 ƒ117.400 ƒ 265.900 ƒ 173.500 ƒ 92.400(ƒ379.000) (ƒ110.000) ( ƒ 269.000) (ƒ175.000) (ƒ 94.000)

Voorgesteld wordt de ledenbijdrage voor het jaar 1996 vast te stellen op ƒ 25,00 per lid. (Voor een nadere toelichting: zie De Banier d.d 9 februari 1995).

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1995

De Banier | 20 Pagina's

VERKIEZING LEDEN HOOFDBESTUUR

Bekijk de hele uitgave van donderdag 26 januari 1995

De Banier | 20 Pagina's