Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Schipper mag ik overvaren?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Schipper mag ik overvaren?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

"De toekomst ligt op het water". Dat is althans het parool van de binnenvaart, een dynamische en veelzijdige bedrijfstak, waarbij SGP-volkvertegenwoorigers en -medewerkers vorige week vrijdag op werkbezoek waren. Al varend op een surveillance boot van de Rotterdamse havendienst en al pratend met onze gastheren van de CBOB (Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart) werd ons meer en meer duidelijk wat er in deze sector omgaat.

Wijn, karton en cosmetica

• et was toch wel een aparte ervaring om eens in de stuur- , hut van een binnenvaartsschip rond te kijken, een stuurhut waarin zich natuurlijk allerlei computerapparatuur bevindt, een stuurhut bovendien die - velen van ons hadden daar voorheen geen idee van - enkele meters kan rijzen en dalen, al naar gelang de hoogte van de vracht in het ruim. Het was eveneens boeiend om te zien hoe datzelfde schip tegelijkertijd geladen èn gelost werd: containers met wijn, karton en cosmetica wisselden voortdurend van plaats. En tenslotte was het natuurlijk uitermate instructief om eens met de schipper of stuurman te praten over wat er naar hun idee beter kan in de binnenvaart en welke invloed de politiek daar eventueel op uit kan oefenen.

Een echt werkbezoek dus, hoewel...? Toen we langszij voeren bij de Speranza, en daarop de letters "Van der Vlies, Sliedrecht" ontdekten (onze fractievoorzitter was niet meer te houden), gingen we ons serieus afvragen of de term "familiebezoek" niet evenzeer op zijn plaats was!

De binnenvaart is een dynamische sector, die de toekomst - ook al zijn er bedreigingen - met (zelOvertrouwen tegemoet ziet. Ruim 60% van het internationale goederenvervoer vindt over water plaats. Logisch, aldus de mensen van de binnenvaart, want wij zijn schoon, goedkoop en betrouwbaar. Massaal vervoer over grote afstand is onze sterke kant. Waar een vrachtwagen slechts enkele containers tegelijk meeneemt, nemen wij er honderd of meer in één keer mee. De toename van het containei"vervoer is meteen één van de opmerkelijkste ontwikkelingen in de vervoerssector, die nog steeds doorgaat.

Veel te laag

Maar het trage tempo dan, is dat geen belemmering? Dat is inderdaad een nadeel van het vervoer over water, zo werd ons toegegeven, maar dit moet niet overdreven worden. Een schip met goederen vaart soms weken op zee, maar zodra het in de haven ligt, wil een producent de goederen zo snel mogelijk bij zich hebben, liefst binnen een paar uur! Het lijkt er wel eens op dat de psychologische belemmeringen belangrijker zijn dan de beperkingen in de tijd.

Niet bang

e "psychologie" heeft eveneens een grote rol gespeeld in de discussie over de Betuwelijn, aldus dhr. De Vries van het Bureau Voorlichting Binnenvaart. Is zo'n spoorweg nu werkelijk noodzakelijk, of gaat het er in feite om dat Rotterdam als grootste haven van Europa gewoon een spoorwegaansluiting wil, omdat dat erbij hoort? De Betuwelijn wordt aangelegd om straks dat werk te gaan doen, wat de binnenvaart nü doet. Dit betekent overigens niet dat de binnenvaart bang is voor de effecten van de Betuwelijn, zolang tenminste maar niet eventuele tekorten in exploitatiekosten met gemeenschapsgelden betaald gaan worden. De concurrentievoorwaarden moeten gelijk zijn. Dit betekent niet dat de binnenvaart geen wensenlijstje heeft. In sneltreinvaart (niet zo'n mooie uitdrukking voor een binnenschipper) worden ze opgesomd: aanleg van een Twente-Mittelland kanaal ("een kind kan zien dat daar een missing link ligt"), sloop van de Botlekbrug ("dat ding is een ramp, op de hele route richting Donau heb je geen enkele belemmering, behalve de Botlekbrug"), aanpassing of sloop van de brug over het Van Starkenborgh kanaal ("veel te laag dat ding, als je een beetje stapelt, kun je er niet meer onderdoor"), enz. De SGP-verkeer en vervoer-woordvoerder. Van den Berg, zal bezien of hij deze punten mee kan nemen in de bespreking van het MIT (Meerjarenprogramma Infrastructtiur en Transport) het komende najaar.

Een apart probleem in de binnenvaart is de overcapaciteit en het o.a. daarmee samenhangende toerbeurt-systeem. Een uitermate ingewikkelde kwestie, zelfs voor insiders. Doordat we royaal de tijd hadden om op de Rotterdamse schippersbeurs rond te kijken, konden we er iets van gaan snappen. Op enkele terminals was te zien welke vrachten er te vergeven waren en wanneer en waarheen. Wie eerder dan zijn buurman is teruggekomen van een reis, mag in principe ook het eerste weer vertrekken. Als er tenminste iets van zijn gading bij is. "Nog iemand voor deze reis? Eenmaal, andermaal..., laatste maal!". Ik bedoel maar: we zijn aardig onderdompeld in de schipperssfeer. En daar kunnen we in de politiek alleen maar ons voordeel mee doen.

A. de Jong Correctie

fn De Banier nr 10 stond de derde en laatste aflevering van de cijfermatige analyse van de uitslag van de verkiezingen voor de Provinciale Staten. In die aflevering werd bij de bespreking van de provincie Gelderland weergegeven hoe de SGP aan de vierde zetel kwam in de Gelderse Staten. Ook werd ingegaan op de vraag wat er gebeurd zou zijn in het geval dat er geen horizontale lijstverbinding zou zijn aangegaan. In dat geval zou de SGP niet in aanmerking gekomen zou zijn voor een restzetel. Deze restzetel zou dan zijn toegevallen aan D66. Niet iedere Banier-abonnee zal zo geïnteresseerd zijn dat hij deze berekeningen probeert te volgen, maar er zijn er toch die dat wel doen. De fractie-assistent van de Gelderse Statenfractie, de heer Wobben, had een andere uitkomst gekregen van zijn berekeningen. En hij had gelijk; de restzetel zou, op grond van de berekening van de grootste gemiddelden, aan de WD zijn toegevallen en niet aan D66.

Waterschapsverkiezingen

' oals de vorige keer beloofd, komen we even terug op de : uitslag van de waterschapsverkiezingen. De oproep om het partijbureau daarover te informeren, is gelukkig niet onbeantwoord gebleven. Een totaaloverzicht zal het niet worden, maar wat binnenkwam geven we hieronder weer.

Goeree-Overflakkee

ij de verkiezingen voor het Waterschap Goeree-Overflakkee heeft de kiezer, zowel voor de categorie 'gebouwd' als voor de categorie 'ingezetenen', massaal op de kandidaten gestemd die door toedoen van de SGP-raadsleden naar voren waren gebracht. In de catego­ rie ongebouwd, de landbouwers dus, hadden zij geen activiteiten ontplooid omdat onder hen via de standorganisaties reeds het SGP-geluid gehoord wordt.

Bij de categorie 'gebouwd', behaalde J.Klepper, SGP-wethouder van Goedereede, het hoogste aantal stemmen. Als tweede man doet de heer M.Villerius, secretaris van de GKV Middelharnis, zijn intrede in het waterschapsbestuur. De derde SGP-er, J.Mosselman, kwam slechts 17 stemmen tekort.

In de categorie 'ingezetenen' worden twee van de zes zetels ingenomen door een SGP-er; de raadsleden A. van der Wende uit Goedereede en J.H.Kalle uit Dirksland.

Een mooi resultaat voor onze partijgenoten in dit Waterschap. Terecht is opgemerkt dat de besturen van de Waterschappen weliswaar geen politiek college mogen zijn of worden, maar dat het moeilijk is los te koppelen van de politiek nu men de categorieën 'gebouwd' en 'ingezetenen' er via heffingen bijgehaald heeft.

De Groote Waard

In dit Waterschap werden de volgende SGP-ers gekozen: dhr Bijl uit Piershil;

dhr J.van Helden uit 's-Gravendeel (raadslid) en

dhr A.Admiraal uit Oud-Beijerland (raadslid).

Zuiveringschap

In het zuiveringschap 'Hollandse eilanden en waarden' werden gekozen:

dhr P.Aanen uit Meerkerk (wethouder);

dhr G.van Aalst uit Puttershoek (raadslid) en

dhr M.Veldhoen uit Ridderkerk (raadslid).

Noordoostpolder

• et Waterschap Noordoostpolder omvat de gemeente , Noordoostpolder en de gemeente Urk. Bij de vorige verkiezingen waren er per categorie twee SGPkandidaten. Het gevolg daaivan was dat geen van beiden een plaats in het bestuur kreeg. In overleg met de aspirant-kandidaten werd bij de laatstgehouden verkiezingen besloten per categorie één SGP-er te kandideren.

Door in het plaatselijke SGP-buUetin (dat huis-aan-huis verspreid wordt) aandacht te schenken aan de (schriftelijke) verkiezingen, hebben alle huishoudens kennis kunnen nemen van het feit dat er in elk van de drie categorieën een SGP-kandidaat was. Het gevolg daarvan is geweest dat ook inderdaad alle drie de SGP-ers zijn gekozen. Dat zijn de Urkers:

dhr R.de Wit (statenlid) in de categorie 'ongebouwd';

dhr M.Bogerd (gemeentesecretaris) in de categorie 'gebouwd' en; dhr P.Bos (raadslid) in de categorie 'ingezetenen'.

Krimpenerwaard

In het bestuur van het Hoogheemraadschap Krimpenerwaard zijn drie SGP-ers gekozen. In de categorie 'gebouwd' zijn dat:

dhrj.Slingerland uit Berkenwoude en dhr Chr.van der Velden uit Krimpen a/d IJssel.

In de categorie 'ingezetenen' is dat dhr A.Prins uit Kiimpen a/d IJssel.

DN

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1995

De Banier | 20 Pagina's

Schipper mag ik overvaren?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1995

De Banier | 20 Pagina's