Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Straatsburgse stemmingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Straatsburgse stemmingen

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

• et Europees Parlement vergde in de zittingsweek van 15- 19 veel fysieke inspanning van zijn leden. Twee keer zo'n drie uur lang handen omhoog en weer naar beneden. Tussendoor afgewisseld met een daik op de knop, wat in parlementaire taal elektronisch stemmen wordt genoemd. Omdat het er tijdens de stemmingen vaak nogal chaotisch aan toe gaat, is uiterste concentratie van alle europarlementariërs nodig om op het juiste moment de juiste beweging te verrichten. Of de goede knop in te drukken. Het politieke ambacht vergt in Straatsl^urg meer letterlijke 'handigheid' dan in Den Maag.

Mensenrechten in Europa

et een zekere regelmaat doet het Europees Pariement uitspraken over de naleving van mensenrechten over de gehele wereld. Nu stond een verslag op de agenda waarin het Parlement de mensenrechtensituatie in de landen van de Unie zelf onder de loep nam. Van der Waal wees bij de bespreking van dit rapport op het feit dat niet de maatstaf van de echte mensenrechten werd gehanteerd. "Ernstige schendingen worden verstrengeld met allerlei politiek gekleurde uitspraken."

Naar zijn mening werden klassieke grondrechten teveel vermengd met sociale: "De klassieke grondrechten staan niet ter discussie, ze zijn universeel en naar mijn overtuiging geworteld in het feit dat de mens de kroon op de schepping, namelijk beelddrager Gods is. Sociale grondrechten zijn veel meer te zien als politieke ck)elstellingen, afliankelijk van de omstandigheden."

Op het verslag had Van der Waal twee amendementen ingediend die wezen op de beschermwaardigheid van het gehele menselijk leven en op het feit dat rechten en vrijheden genormeerd zijn. De amendementen werden verworpen, maar ook het hele verslag, omdat dit volgens een meerderheid van het Parlement een te ideologisch karakter had. De Eurofractie was de- ze mening eveneens toegedaan.

Storten van afval

• et voorstel voor een richtlijn over het storten van afval- . stoffen heeft al een behoorlijke geschiedenis. Het eerste voorstel deed de Commissie in 1991. In 1993 kwam er een nieuw voorstel ter tafel dat vervolgens door de Raad van Ministers beh(X)rlijk werd gewijzigd.

Het debat ging vooral in op de procedurele kant. De Raad had nl. in zijn concepttekst de rechtsgrondslag gewijzigd in art. 130 S van het Verdrag. Hierdoor heeft het EP veel minder te vertellen over deze materie.

Blokland vond de tekst van de Raad te zwak: "In artikel 7 van de tekst is ruimte gelaten voor de gevaarlijke techniek van het mengen van afval. Landen die hier mee werken kunnen nu nog jaren op de 'vuile voet' doorgaan." Het transporteren van afval (het afvaltoerisme) wordt volgens Blokland ook niet afdoende tegengegaan. "We moeten kiezen voor een stelsel van economische prikkels, zodat het noch voor de ontcloener, noch voor de transporteur, noch voor de eindverwerker aantrekkelijk is om afval legaal of illegaal verder te verplaatsen dan strikt noodzakelijk is".

Trans Europese Netwerken

e transeuropese netwerken (TEN) zijn infrastructuurprojecten die zich uitstrekkenover alle Lid-Staten van de Europese Unie. Het doel van de TEN is de landen van de Europese Unie zo met elkaar te verbinden dat het vervoer van r mensen en goederen op een snelle, veilige en vooral milieuvriendelijke wijze kan plaatsvinden. De verwachte kosten zijn enorm: tot het jaar 2010 ongeveer 820 miljard gulden.

Tijdens de plenaire zitting werd aan de hand van een rapport van de commissie voor vervoer en toerisme het voorstel voor de aanleg van de TEN besproken. Van der Waal bekritiseerde het dualistische karakter van dit rapport. In het eerste algemene gedeelte wordt het belang van milieuvriendelijke transportwijzen, zoals vervoer over water en over de rails, benadrukt. Maar in de bijlagen staan te veel projecten vermeld die helemaal niet milieuvriendelijk zijn. Een ander punt van kritiek was het grote aantal kleine projecten in de bijlagen.

Deze horen niet op een lijst van TEN te staan. "Het gaat", aldus Van der Waal, "om grote hoofdverbindingen en verkeersassen van werkelijk gemeenschappelijk belang en niet om allerlei kleine regionale wensen en wensjes".

Amendement Van der Waal

en belangrijk succes voor de Eurofractie was de goedkeuring van een amendement dat docjr Van der Waal was ingediend. Het betreft een kustvaartproject in de haven van Rotterdam. Door het samenvoegen van overslagterminals moet de (milieuvriendelijke) kustvaart van Rotterdam naar de Middellandse zee en de Oostzee bevorderd worden. Lange tijd leek het amendement geen enkele kans te maken omdat zowel de socialisten als de christen-demo- craten tegen waren. Pas op het laatste moment, en na lobbyen van Van der Waal, veranderden de christendemocraten van standpunt en werd het met een kleine meerderheid goedgekeurd.

Nu de TEN door het Europees Parle-. ment zijn behandeld moet de Raad van Ministers zich erover buigen. De Raad kan het standpunt van het Europees Parlement echter niet zomaar naast zich neer leggen. Volgens het verdrag van Maastricht besluiten Raad en Parlement gezamenlijk over de transeuropese netwerken.

Snelle invoering ecu?

Europa wil ook één munt, de ecu. Tenminste, zo stelt een meerderheid van het Europees Parlement. De meest actuele enquête onder de Europese burgers geeft als uitslag dat de helft voor invoering van één munt is. Maar meer dan de helft van de Duitse, Britse, Deense en Oostenrijkse bevolking is er tegen. En als Duitsland niet meedoet, zal de ecu een munt zonder economische betekenis zijn.

Veel later dan gepland, op vrijdag tegen de klok van twaalf, kwam het rapport van PvdA'er Metten over de invoering van de ecu aan de orde. In mei 1994 stelde de Europese Commissie een werkgroep van deskundigen in, onder leiding van ING-topman C. Maas. Die werkgroep heeft tot taak de Commissie te adviseren over de technische voorbereidingen die nodig zijn om de ene europese munt te kunnen introduceren.

In januari 1995 presenteerde de werkgroep-Maas een interimverslag. EPrapporteur Metten stelde in zijn commentaar dat de Conunissie en het Europees Monetair Instituut onvoldoende voortgang hadden geboekt. Hij drong aan op haast, om de geloofwaardigheid van de ecu zoveel iTiogelijk te garanderen. De ecu zou nog voor het einde van de eeuw realiteit moeten zijn.

Haastige spoed...

ijdens het debat voerde Van der Waal het woord namens Blokland, die reeds naar het vliegveld was vertrokken. Van der Waal vond het rapport van Metten eenzijdig omdat het wel voordelen van de ecu noemde, maar geen nadelen "zoals de opoffering van monetaire beleidsautonomie door de Lidstaten". Verder vond hij dat de sociaal-economische consequenties van de muntunie onvoldoende doordacht waren. "Het gaat hier meer om een politieke beslissing, dan om een economisch verantwoorde. Van de EMU zal een centraliserende tendens uitgaan naar een politieke unie, die wij niet wensen. Respect voor de veelheid aan culturen, staten en democratische tradities brengt ons verder dan de haastige spoed in het EMUdossier", zo concludeerde Van der Waal.

Het verslag-Metten werd in aanwezigheid van slechts 32 europarlementariës aangenomen met een stemverhouding van 24 tegen 4, bij 4 onthoudingen. Over geloofwaardigheid van de ecu gesproken...

Milieu-effect rapportage

e economische commissie van het EP stemde op woensdag 24 mei in Brussel over het ontwerp-advies van Blokland. Zijn advies vormt een commentaar op de wijziging van de Europese richtlijn inzake milieu-effect rapportages (MER). Met wisselende meerderheden (de ene keer waren de liberalen tegen, de andere keer de socialisten) werden alle voorgestelde amende­ menten door de economische commissie aanvaard.

In zijn mondelinge toelichting op het advies wees Blokland op de klachten die geuit worden over de toepassing van de richtlijn. Het blijkt dat de lid­ staten de richtlijn cjp behoorlijk verschillende manieren toepassen. Zo maakt Frankrijk wel 4000 MER's per jaar. Maar die gaan vaak over kleine projecten met een geringe invloed op het milieu. De Franse MER's beslaan dan ook vaak niet meer dan een paar A4'tjes. Er zijn ook Lid-Staten die enkele tientallen MER's per jaar maken, die dan wel bestaan uit dikke iioekwerken. De Europese Commissie stelde een aantal verbeteringen voor waarin Blokland zich prima kon vinden. Sommige wijzigingen beoogden het verschil in interpretaties te verminderen. Andere gaan concurrentieverstoring tegen door de rechtsgelijkheid tussen de Lid-Staten te bevorderen.

Boeren en dijken ontzien

wee wijzigingsvoorstellen van Blokland stonden in het teken van deregulering. Met een amendement werd voorkomen dat alle projecten binnen gebieden waarop de nitraat-richtlijn van toepassing is, automatisch onder de MER-verplichting vallen. In Nederiand zou dit leiden tot een stortvloed van MERprocedures voor allerlei kleine boerenbedrijven. Ook vond Blokland het niet nodig dijkversterkingen verplicht te onderwerpen aan een MER. Een ander aspect is dat MER's soms onnodig hoge kosten veroorzaken en te ingewikkelde procedures een fors tijdsbeslag vergen. Blokland stelde daarom voor een tijdslimiet te stellen waarbinnen de overheid het besluit moet nemen of een MER al of niet noodzakelijk is.

Jan Schippers

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1995

De Banier | 20 Pagina's

Straatsburgse stemmingen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 15 juni 1995

De Banier | 20 Pagina's