Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Sein op groen voor Betuwelijn

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sein op groen voor Betuwelijn

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

at het kabinet en een meerderheid van de Tweede Kamer betreft, komt de Betuwelijn er. Het sein staat sinds de laatste week voor het zomerreces definitief op groen.

Sinds de Betuwelijn op het Binnenhof onderwerp van gesprek is, heeft de SGP vraagtekens bij dat project gezet. Op meer dan een plaats, o.a. ook in de pers, heeft SGP-woordvoerder Van den Berg van zijn twijfels blijk gegeven. Hier deze nog eens breed uit te meten in De Banier, zou dan ook dubbelop zijn. De vraagtekens van de SGP, in de laatste weken voor het reces (toen er in de Kamer tot twee keer toe over de Betuwelijn werd gedebatteerd) nog eens uitvoerig toegelicht, worden daarom hier beknopt op een rij gezet.

Verschuiving

Een. Dat er, lettend op de vervoersprognoses, een verschuiving dient plaats te vinden van het goederenvervoer over de weg naar dat over water en over het spoor, staat vast. Het besluit de Betuwelijn aan te leggen zet alle kaarten echter op het spoor. Het vervoer over water is bijna geheel buiten beeld gebleven. Daar komt bij dat studies uitwijzen dat de beoogde verschuiving naar het spoor alleen gerealiseerd kan worden als de lasten voor het wegvervoer fors worden verhoogd, en daar is het kabinet, zegt het ook zelf, (nog?) niet aan toe. Per saldo zal de binnenvaart hier de dupe van zijn.

Twee. De Betuweroute is nog altijd niet in haar totaliteit bekeken. Met name over de noordtak is er nog steeds grote onduidelijkheid. Extra vervoer over de bestaande lijn, dat staat wèl vast, is absoluut onmogelijk. De SGP staat op het standpunt dat duidelijkheid over alle ruimtelijke, vervoerseconomische en financiële aspecten een voorwaarde is om 'ja' te kunnen zeggen tegen het totale project. Als niet alle gegevens, niet alle voors en tegens en alle kosten en baten op een rij staan, is het moeilijk, zo niet onmogelijk om verantwoord te kunnen beslissen.

Drie. Grote twijfels zijn er ook over de rentabiliteit. Ook indien alles op alles wordt gezet om het goederenvervoer op het juiste spoor te krijgen (het is nog maar de vraag of dat lukt), blijft het zeer de vraag of deze inspanningen een investering van tenmin,ste ƒ 8 miljard waard zijn. Daar kan nog aan toegevoegd worden, dat de ervaring leert dat de kosten van dit soort grote projecten altijd vele malen duurder uitvalt dan eerst was begroot. En dat gaat dan weer vaak ten koste van andere, wel noodzakelijke investeringen en projecten.

Gemiste kans

ier. De mogelijkheden nieuwe technieken toe te passen zijn lang niet allemaal en vol­ doende onderzf)cht. Er is nauwelijks serieus naar de aangedragen alternatieve oplossingen gekeken. Van den Berg brak een lans voor de innovatieve technologie en dan met name de ondertunneling. Grote knelpunten, zoals bij Meteren. zouden daarmee ineens zijn opgelost. Een kabinet dat innovatie hoog in het vaandel heeft staan en ook de zorg voor het milieu een warm hart zegt toe te dragen, mist hier een kans.

Vijf. Nog steeds houdt het kabinet vast aan een bedrag van ƒ 1.5 miljard te betalen uit private financiering. De SGP is nooit voorstander van deze financieringsvorm geweest, die bovendien ook nog eens duurder blijkt uit te vallen! Hier dus ook niet.

Apart stond Van den Berg .stil bij de mogelijkheden van de binnenvaart. Zou het niet veel beter zijn om nog eens heel goed te kijken naar een betere benutting van de vaarwegen. Het is toch te zot voor woorden dat een binnenvaart-containerschip dat uit Duitsland komt, bij het lossen en opnieuw laden in de haven bijna meer tijd kwijt is dan de reisduur uit Duitsland?! De overslag schip-schip kan en moet stukken beter worden.

Slotconclusie van de SGP-fractie: va.sthouden aan de beslissing de Betuwelijn aan te leggen, betekent rijden op dood spoor. De regering en de meerderheidspartijen hebben verzuimd de wissel tijdig om te zetten.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juli 1995

De Banier | 20 Pagina's

Sein op groen voor Betuwelijn

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 juli 1995

De Banier | 20 Pagina's