Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europees Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europees Parlement

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Rapporten Blokland en Van der Waal aanvaard

In het najaar halen de boeren op het land de oogst binnen. De Europarlementariërs Blokland enVan der Waal konden in de tweede week van oktober ook hun oogst binnen halen. Het Europees Parlement keurde het rapport van Blokland over Economische groei en milieu goed en ook werd in Straatsburg het rapport van Van der Waal over Sloopregelingen aanvaard.

Economische groei en milieu

In het parlement wordt gewerkt met het systeem van rapporteurs. Als er een wetsvoorstel of een ander beleidsstuk wordt behandeld, wordt daar een rapporteur voor aangewezen. Elke fractie heeft punten waarmee rapporten geclaimd kunnen worden. Blokland kreeg op die manier een rapport over het onderwerp "Economische groei en milieu, implicaties voor het economisch beleid van de Unie", hetgeen hem op het lijf geschreven was. Als rapporteur doe je het grootste deel van het voorbereidende werk voor een resolutie (=uitspraak) van het Europees Parlement. In dit geval werd dus door onze fractie een tekst voorbereid, die vervolgens in de milieucommissie geamendeerd kon worden en daarna in de voltallige vergadering gestemd. Vaak wordt door allerlei amendementen de tekst aanzienlijk gewijzigd. De tekst van Blokland kwam echter ongeschonden door de molen van het Parlement. De Commissaris voor milieu was er zelfs lovend over:"... een meer dan voortreffelijk rapport". Het woord is nu echter aan de Top van Madrid, waar hetzelfde onderwerp besproken zal worden. Het is heel belangrijk dat ook de regeringsleiders zich meer bewust worden dat het milieu in het economisch beleid een duidelijke plaats moet hebben. Blokland heeft in de resolutie van het EP zeven concrete verzoeken aan de Europese Commissie gedaan om in de komende 25 jaar aan een duurzame economie te werken. Zo wordt onder andere gevraagd om een milieubeleidsplan waarin duidelijke milieudoelstellingen met streefdata voor heel de Europese Unie staan. Ook wordt er aan de Europese Commissie gevraagd om een inventarisatie van alle manieren om economische maatregelen te nemen die goed voor het milieu zijn. Een voorbeeld daarvan is de heffing op energie in Europees verband. In zijn mondelinge toelichting hekelde Blokland de gang van zaken rondom deze Europese heffing, waarvan de noodzaak in de loop van de jaren alleen maar groter wordt. Vervolgens stelde hij: "Willen wij als rentmeesters omgaan met de schepping, dan zijn ingrijpende wijzigingen in onze manier van produceren en consumeren nodig. Dit vereist dat we nu een visie voor de lange termijn opstellen, waarin spaarzaamheid centraal staat".

Milieu-effect beoordeling (MER) en een groeneboekhoudmg

In deze zelfde week waren nog twee rapporten aan de orde, waarin Blokland een actieve rol had gespeeld. Het waren de rapporten over de milieu-effect-beoordeling en het "groen maken" van de nationale rekeningen.

Bij beide rapporten had Blokland een adviesrapport geschreven en waren amendementen ingediend, die in de eindteksten van het EP terugkwamen. Een MER wordt gemaakt bij de aanleg van bijvoorbeeld een vliegveld, een grote chemische installatie of een ander project dat een grote invloed op de natuur en het milieu heeft. Rondom de MER is in Europa een heleboel onduidelijkheid. Alle landen pasten de eisen uit de Europese wet weer anders toe. Bij het bepalen van ons standpunt hanteerden wij de volgende leidraad: kwaliteit gaat boven kwantiteit. Met andere woorden: liever een goede MER op een heel groot project, dan allemaal kleine rapportjes over zaken die toch weinig invloed op het milieu hebben. Enkele amendementen van onze kant werden goedgekeurd, maar ons amendement om dijkverzwaring of verhoging buiten de MER te houden haalde het helaas niet. Ook ons amendement om een deel van de veetelers in Nederland buiten de MER-plicht te houden moest het onderspit delven. Uiteindelijk werd het totale Parlementsvoorstel met een kleine meerderheid aangenomen. Binnenkort komt het terug en zal het waarschijnlijk meer in onze richting worden bijgesteld, omdat bij de tweede lezing een zwaardere meerderheidseis geldt.

Ook over het onderwerp van de groene nationale rekeningen had Blokland een adviesrapport. Hij benadrukte vooral dat de kosten voor vervuiling van het milieu in de prijzen van artikelen moesten worden doorberekend. Dat betekent immers dat het milieu dan niet meer "gratis" vervuild zou worden. Zo ver zijn we echter nog lang niet. Voorlopig moeten er bij de cijfers die de economische toestand van een land weergeven, zoals het Bruto Nationaal Produkt, ook aparte cijfers over de toestand van het milieu worden opgenomen. Dat zou al een hele verbetering zijn. Gelukkig is de Europese Commissie hard bezig zulke gegevens te verzamelen.

Met die cijfers wordt in de toekomst mogelijk in één oogopslag de toestand en ontwikkeling van de economie en van het milieu met elkaar te vergelijken.

Binnenvaart

Tussen alle internationale politiek door stemde het Europees Parlement unaniem in met een rapport van Van der Waal over de binnenvaart. In dit rapport wordt instemming gegeven om Europees geld aan het slopen van binnenschepen te kunnen besteden. Op de begroting van het Europees Parlement van 1995 is voor deze post ongeveer 10 miljoen gulden gereserveerd. Na goedkeuring van dit rapport door het Europees Parlement, moet de Raad van Ministers zijn informele akkoord nog bevestigen. Hier is haast bij geboden omdat het einde van 1995 nadert, en het standpunt van de Raad nog een keer in het Pariement besproken moet worden, voordat de 'sloopregeling' van kracht kan worden.

Zuid-Afrika

Hu het apartheidssysteem in Zuid-Afrika is verdwenen, zijn delegaties uit Zuid-Afrika en de Europese Unie met elkaar in onderhandeling over nieuwe economische betrekkingen. Deze onderhandelingen zijn gecompliceerd omdat Zuid-Afrika een ingewikkelde samenleving kent. Het land herbergt niet alleen verschillende volkeren met ieder een eigen cultuur, maar kent ook een complexe economische situatie. Hoog ontwikkelde sectoren naast veel armoede en onderontwikkeling. Bovendien wordt Zuid-Afrika omringd door arme buurlanden die van de Zuidafrikaanse economie grotendeels afhankelijk zijn. Met al deze factoren moet bij het aangaan van nieuwe betrekkingen rekening gehouden worden.

Het Europees Parlement debatteerde zowel over ontwikkelingshulp als handel met Zuid-Afrika. Van der Waal wees er in zijn bijdrage op dat zich jaarlijks 300 a 400 duizend nieuwkomers op de arbeidsmarkt melden, voor wie nauwelijks werk is. Daarnaast behoren de misdaadcijfers tot de hoogste ter wereld. Zowel in moreel als economisch opzicht zal er orde op zaken moeten komen. Wil Zuid-Afrika een stabiel land worden, dan zullen de rechten van de minderheden geëerbiedigd moeten worden en aan de mensen bij wie hoge verwachtingen leven, perspectief op werk geboden moeten worden. Hij steunde dan ook het onwikkelingsprogramma, maar benadmkte dat handelsbetrekkingen belangrijker zijn. In dit verband pleitte hij ervoor om rekening houdend met de bijzondere positie waarin Zuid-Afrika zich bevindt, Zuidafrikaanse produkten op de markt van de Unie toe te laten zonder dat daar direct gelijke toegang van Europese produkten op de Zuidafrikaanse markt tegenover staat.

Middellandse Zee

p de topbijeenkomst van Europese regeringsleiders in Cannes in juni j.l., is besloten om naast de financiële steun aan de landen van Midden- en Oost-Europa ook de landen langs de Middellandse Zee, die niet tot de Europese Unie behoren, met grote bedragen te helpen. Op de komende conferentie in Barcelona op 27 en 28 november zullen hierover nadere afspraken worden gemaakt. Met het oog hierop wijdde het Europees Parlement een debat aan dit onderwerp. Van der Waal erkende dat er goede gronden zijn voor de Unie om bij te dragen aan politieke en economische stabiliteit in de landen aan de zuidflank van haar grondgebied. Door de snelle bevolkingsgroei, de trage economische groei, de migrantenstromen richting Europa en het islamitisch fundamentalisme, bestaan grote problemen. Hij bekritiseerde echter de wijze waarop aan deze betrekkingen inhoud wordt gegeven. Vooral door de Zuidelijke lid-staten van de Unie wordt de hulp aan de Middellandse Zeelanden bepleit, als een tegenwicht voor wat zij als een te grote aandacht beschouwen voor de landen van Midden- en Oost-Europa. Van der Waal benadrukte dat de Middellandse Zeelanden een totaal verschillende cultuur hebben en ook niet het perspectief hebben om lid van de Unie te kunnen worden. Vanwege de te hoog ingezette steun voor deze regio en de voorgestelde omvangrijke overlegstructuren stemden Van der Waal en Blokland tegen de resolutie van het Parlement.

Hans van Dijk

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 1995

De Banier | 20 Pagina's

Uit het Europees Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 2 november 1995

De Banier | 20 Pagina's