Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Uit het Europees Parlement

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit het Europees Parlement

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

n haar laatste vergadering van 1995zag het Europees Parlement zich vooreen moeilijke keuze gesteld: wel of geen douane-unie met Turkije. Eerder dit Jaar dreigde het Europees Parlement tegen een douane unie met Turkije, een land waar de mensenrechten met voeten worden getreden, te stemmen. Na maandenlange discussies en koortsachtige lohby-activiteiten moest nu de knoop worden doorgehakt. Argumenten voor en tegen werden afgewogen. Het resultaat was een duidelijk ja: 343 leden steunden het voorstel, 150 leden stemden tegen.

Turkije

Met pijn in hun tiart" stemden de sotialisten voor, akkis de leidster van de socialisten in het Europees Parlement. In zekere zin gold dit ook voor Van der Waal en Blokland. Na een grondige afweging stemden zij ook voor. In zijn bijdrage aan het debat gaf Van der Waai duidelijk het dilemma aan, waar de Eurofractie zich voor gesteld zag. Zo noemde hij als argumenten voor een douane unie onder meer het feit dat Turkije zich als NAVO-lid altijd een tr(5uw bondgenoot van de Unie getoond heeft. Daarnaast noemde hij de brugfunctie van Turkije tussen Europa en het Midden-Oosten. Tenslotte noemde hij het argument dat de douane unie misschien als steun in de rug kon dienen voor de hervormingspolitiek van premier Ciller.

Tegen een douane unie pleitten de vcilgende argumenten. Allereerst de prcjblematische interne politiek van Turkije. Ook al is er een en ander ten goede veranderd, duidelijk is dat er voor het Koerdische probleem nog geen vreedzame regeling is. Ook andere religieuze en vooral christelijke minderheden worden nog steeds achtergesteld.

Tenslotte gaf van der Waal aan dat de Eurofractie grote bezwaren heeft te­ gen het feit dat de douane unie in bepaalde kringen wordt gezien als voorportaal naar het volledig lidmaatschap. Van der Waal: "Wat ons betreft is Turkije geografisch en cultureel gezien geen Europees land en zal daarom geen EU-lid kunnen worden. Dat moet bij deze gelegenheid maar eens duidelijk worden uitgesproken". Blijkens de geringe steun voor een voorstel van de Groenen om Turkije uitzicht op toetreding te geven, waren veel leden deze mening toegedaan. De Eurofractie stemde uiteindelijk voor de douane unie, zij liet met reserve. De mogelijkheid dat de Unie via samenwerking met de Turken positieve invloed kan uitoefenen op de mensenrechtensituatie in Turkije woog uiteindelijk het zwaarst.

Restituties Joods eigendom

Tijdens de plenaire vergaderingen in Straatsburg worden aan het einde van de week, 'urgentiedebatten' gehouden. Aan het begin van de week kunnen politieke fracties of anders tenminste 29 europarlementariërs voorstellen doen voor een debat over een bepaald actueel en belangrijk onderwerp. Zo kunnen politieke problemen, zoals bijvoorbeeld de executie van oppo­ sitieleiders in Nigeria en vervolging van christenen in bepaalde landen worden behandeld. Maar ook noodsituaties, zoals de schade ontstaan door de orkaan die op Sint Maarten heeft gewoed, of de dijkdoorbraken in Nederland van vorig jaar kunnen aan de orde gesteld worden. De behandeling van deze onderwerpen gaat altijd gepaard met een resolutie, die aan het einde van het urgentiedebat gestemd wordt. Het EP hoopt dat deze resoluties als aansporing kunnen dienen bij het oplossen van de problemen. Van der Waal en Blokland leveren geregeld bijdragen aan deze debatten. Zo heeft Blokland laatst een bijdrage geleverd aan het debat over de restituties van Joodse eigendommen.

Eigenlijk is al direct na de politieke omwentelingen in Midden- en Oost Europa in een aantal landen, zoals Hongarije, de discussie gestart over de teaiggave van eigendommen die onder het Nazi-bewind en het communistische bewind waren geconfisqueerd. In een resolutie van het EP werden de landen van Midden- en Oost Europa opgeroepen dit onrecht te niet te doen.

In zijn bijdrage aan het debat schaarde Blokland zich achter deze oproep, maar hij gaf wel aan dat een goede regeling noodzakelijk is; "Er moet recht gedaan worden aan de vroegere eigenaar, maar dat mag niet leiden tot nieuw onrecht naar de huidige bezitter toe", aldus Blokland. "Een samenleving die in staat is deze problemen naar twee kanten toe op te lossen is een sterke en vitale gemeenschap."

Hij beschreef het trieste lot dat de Joden in Midden- en oost Europa dubbel heeft getroffen; allereerst geplunderd door de Nazi's, hebben de communisten vervolgens geweigerd deze gestolen eigendommen terug te geven. Tot nu toe is het voor Joodse bevcilkingsgroepen heel moeilijk om rendabele bezittingen teaig te krijgen.

Hierbij vroeg Blokland West- Europa om niet alleen naar JVliclclen- en Oost Europa te wijzen, maar ook de hand in eigen boezem te steken: hebben wij alle goederen die van Joden zijn ontvreemd eigenlijk wel temggegeven of gecompenseerd?

Tenslotte vroeg hij cxik aandacht voor alle andere bercwingen van personen en organisaties door deze regimes, zoals met name christelijke kerken, die veel kerkelijke goederen zijn kwijtgeraakt onder de communistische regimes. Ook dat onrecht moet worden gecorrigeerd, aldus Blokland. Gijs de Vries, leider van de liberalen in het EP , had de aandacht hierop gevestigd in twee amendementen op de resolutie. Samen met de resolutie werden ook deze amendementen aangenomen door het EP. Bijna alle politieke fracties, behalve de socialisten, stemden voor de amendementen van De Vries.

Financiering van NGO's door de EU

Niet-gouvernementele organisaties (NGO's) zijn particuliere organisaties waarvan sommige gericht op ontwikkelingshulp. Voorbeelden hiervan in Nederland zijn Icco, Cebemo en Novib, maar ook Woord en Daad en de ZOA zijn er toe te rekenen. Vaak zijn NGO's beter in staat hulp te bieden in ontwikkelingslanden dan overheidsorganisaties. Zij onderhouden nauwe contacten met de plaatselijke bevolking in ontwikkelingslanden en weten daar- (5m g(5ed wat de mensen daar nodig hebben. Omdat ze zelfstandig opereren en betrekkelijk klein zijn, kunnen NGO's ook snel hulp bieden.

Om deze redenen financiert de Nederlandse overheid deze organisaties. Ook de Europese Unie geeft steun aan NGO's. Zij doet dit al tien jaar, maar vreemd genoeg zonder rechtsgrondslag, terwijl zonder rechtsgrondslag de Unie eigenlijk geen communautair geld mag uitgeven. In de loop van die tien jaar was het budget voor de NGO's niettemin gegroeid van 2, 5 miljoen naar 174 miljoen ecu. Tijdens de decemberzitting werd het verzuim goed gemaakt en behandelde het Europees Parlement een voorstel dat de rechtsgrondslag voor Europese financiering van NGO's gaf. Van der Waal nam aan het debat hierover deel. In zijn bijdrage prees Van der Waal het goede werk van NGO's, maar hij was van mening dat niet de Europese Unie, maar de lid-staten NGO's moeten steunen. "Uitgangspunt moet zijn dat het primair een nationale taak is om de nationale NGO's te steunen en de eigen burgers bij de hulpverlening betrokken te houden. Bovendien is het gevaar niet denkbeeldig dat wanneer de Unie NGO's steunt, de lid-staten hun bijdragen verminderen. In verschillende landen gebeurt dit al." Van der Waal pleitte daarom voor een beter evenwicht tussen de activiteiten door de Europese Unie en die van de lid-staten.

Bestrijding van corruptie in Europa

teeds meer gevallen van corruptie komen in Europa aan het licht. De ene na de andere lidstaat raakt betrokken in het netwerk van corruptie; in landen als Spanje, Italië, Frankrijk en België hebben corruptieschandalen het afgelopen jaar veel onrust veroorzaakt. Ook de Unie is niet corruptie-vrij. Het is beangstigend om te merken hoe sterk corruptie zich heeft geworteld in onze .samenlevingen.

De rapporteur van het verslag 'Corruptie in Europa', de socialiste mevrouw Salisch, spoorde de lid-staten aan om nu eens na te gaan waar het probleem eigenlijk wortelt en wat er concreet gedaan kan worden om corruptie tegen te gaan.

Blokland was het eens met deze aansporing van de rapporteur en stelde vast dat zij gelijk heeft als ze de vinger legt bij de vaak luchthartige beoordeling van corRiptie. Corruptie ondermijnt ons parlementaire stelsel; burgers kunnen niet meer vertrciuwen op de integriteit van overheidspersonen. Een dergelijke zaak moet serieus genomen worden.

Allereerst gaf Blokland aan dat, alhc^ewel hij zich realiseerde dat dit moeilijk zou zijn, een algemeen aanvaarde gedragscode nodig is die het kwaad al in de kiem kan bestrijden. Want daar gaat het om: cormptie begint vaak onschuldig, maar op den duur raken mensen er steeds meer en meer in verstrikt. Hoe dichter bij de bron men het bestrijdt, hoe meer succes.

Verder hekelde Blokland het imago dat coraiptie als iets min of meer normaals beschouwd wordt. Het moet juist weer gebrandmerkt worden als 'abnormaal', als deviant en crimineel gedrag. Een mentaliteitsverandering is noodzakelijk wil de bestrijding van corruptie slagen. De Eurofractie vond een rappest dat hier op wijst alleen maar goed te keuren. Het werd uiteindelijk aangenomen met onze steun.

Annette de Vries

Verder hebten Van der Waal en BioMand bijdiagen geleverd aan de volgende debatten: Verkoop of afstand Richtsnoeren voor de ontwikkeling van een transeuropees vervoersnet EU steun aan Middellandse Zeeregio Handeisakkcxjrd tussen de EU en Israël Voor meer informatie over deze ondei-wetpen kunt u de Eurofractie bellen (010-4140534)

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 1996

De Banier | 20 Pagina's

Uit het Europees Parlement

Bekijk de hele uitgave van donderdag 25 januari 1996

De Banier | 20 Pagina's