Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MEDITATIE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MEDITATIE

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Daarom zal Ik u alzo doen, oIsraël! Omdat Ik u dan dit doen zal, zo schik u, o Israël, om uw God te ontmoeten."

Amos 4: 12

Wc weten niet veel van de profeet Amos. Veehouder, veehandelaar was zijn beroep. Hij woonde in Tekoa, een klein plaatsje dicht l^iij Hcthlehcni.

Welnu, zijn heroc]i bracht niet zich mee dat hij van tijd tot tijd de veemarkten in Jeruzalem, Hebron, Bethel en Samaria moest bezoeken. I lij ziet in die steden, komende vanuit het achterland, veel dat hem tegen de lionst stuit. Hn nu krijgt hij van Godswege de opdracht om tiods oordelen af te kondigen. Hij ziet daar vreselijk tegenop. Wie zou hem daarin niet kunnen begrijpen? Maar hij moet! Midden op de markt verheft hij zijn stem. Scherp legt hij de sociale misstanden bloot. Hij predikt midden in een tijd \'an weelde. Velen zwelgen erin, velen komen er hongerig in om....

En nu heeft de Heere al veel gedaan om het volk tot inkeer, tot wederkeer te bewegen. We kunnen dat alles lezen in het vierde hoofdstuk. De Heere heeft honger gebracht, en oorlog en aardbeving. Maar het blijkt alles tevergeefs te zijn.

Nu blijft er voor de Heere het laat.ste over om te doen. Onze tekst zegt: Daarom zal Ik u alzo doen... Meer niet... Alzo. Vreselijk. Alles heeft de Heere gedaan om het volk tot wederkeer te brengen. Niets hielp. Nu blijft het laatste alleen nog over en dat laatste is het oordeel. Maar dat laatste betekent dan tegelijk dat daarmee het einde van Israël als bondsvolk ingeluid wordt. Schik u, o Israel, om uw God te ontmoeten... Wie zal kunnen bestaan in dat gericht? En toch is ook voor het bond.svolk Israël de volheid des tijds aangebroken. Immers de Messias is gekomen. Het iiloed van de Borg dat de zonde reinigt, heeft gedruppeld vanaf het vloekhout op Golgotha. Nu heeft de Heere alles gedaan. Meer kan Hij niet doen. I Iet ultimatum \'an het kmis is gesteld. Nu blijft voor alle eeuvvcn het laat.ste woord van God: Schik u. o Israël, om uw God te ontmoeten. De wereld, de mens, wie dan ook maar, kan God sinds Golgotha niet meer ontlopen. Op Golgotha heeft de mens het uiterste gedaan in vijandscliap v\ at hij doen kan. Hem doden! Op Ciolgotha heeft God het uiter.ste gedaan wat Hij doen kan. Zichzelf geven! De mens, de wereld kan die Goedertierenheid \'an God niet tweemaal kruisigen. I Iet kruis van Christtis dat dringt tot een besli.ssing naar een ieder toe.

Het laatste w(X)rd, de laatste boodschap voor de wereld \'an God.swege is: Schik u, om uw (iod te ontmoeten... Tot die ontmoeting geeft de Heere de wereld in Zijn grote lankmoedigheid nog steeds voorbereiding.stijd... Oorlogen, geruchten van oorlogen, pe.stilentiën ... het zijn boodschappen van de levende God die allen zonder uitzondering zeggen; Hij komt.. Hij komt .. om de aarde te richten in gerechtigheid.. Wie alles wat in de wereld, de moderne samenleving gebeurt, ziet in het licht van Gods Heilig Woc^rd kan niet anders dan waarnemen dat alles in een vervaarlijke snelheid aankoerst op het ogenblik dat de wereld God ont­ moeten zal op de dag der dagen. De lijdenstijd predikt ons ondermeer ook dat de I leere een God van het recht is. Die zich vrij maakt van het bloed van Zijn schep.selen... Verloren gaan is schuld, pure .schuld... Voor een ieder, wel of niet opgebracht onder de prediking van het evangelie... Hel kruis heeft gestaan op de heu\el Golgotha, en de eeuwen die daaroverheen gegaan zijn, kunnen dat nooit meer ongedaan maken. Wal zal de ontmoeting voor de mens die onverzoend \-oor eigen rekening staand met de Rechter Die eenmaal kwam om te zoeken en te zaligen wat verloren ligt, vreselijk zijn. Hij zal spreken: Vertreders van Mijn bloed, on- \er, schillige goddelozen: Gaat weg \ an Mij in de buitenste dui.sternis. Wat zal die ontmoeting zijn voor een mens die heeft leren buigen onder het recht Gods, die het vonnis \ an doemwaardiglieid leerde aam-aarden, maar toch een schuilplaats heeft mogen leren zoeken en vinden in het bloed van het Lam. en lust leerde krijgen om de Heere te vrezen... De Rechter zal zeggen: Gaat in in de vreugde des Meeren... Gij zijt Mijn. Gekocht, \erlo.si en veiAvoiTcn tol eeuwige bruid.

Schik u om uw God te ontmoeten De genadetijd is nog niet verstreken. Mag u Hem waarlijk kennen? Verwacht Hem dan met groot verlangen om tenvolle te mogen genieten de vervulling van de beloften Gods. Laai die boodschap klinken met de ernsi en de bewogenheid waartoe het krui.'van Christus oproept in kerk, in sa menle\'ing. in politiek handelen Schik u om uw God te ontmoeten.

Zeewolde

ds H.R.H.A. de Boer

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 april 1996

De Banier | 20 Pagina's

MEDITATIE

Bekijk de hele uitgave van donderdag 4 april 1996

De Banier | 20 Pagina's