Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

EU: BIG SPENDER?

Ook Europarlementariërs hebben moeite met het snijden in eigen vlees, zo bleek tijdens de afgelopen zitting in Straatsburg. Een voorstel van de Groenen om de reiskostenvergoeding voor de parlementsleden te verlagen werd met grote meerderheid verworpen. De kritische bijdrage van Van der Waal aan dit debat iverd op de publieke tribune gevolgd door het federatiebestuur en de medewerkers van het partijbureau van het RPF, die in groten getale een bezoek brachten aan Straatsburg.

Creatief boekhouden

Met het oog op de uitbreiding van de Europese Unie (EU) met Midden- en Oost-Europese landen wordt momenteel gewerkt aan de bouw van een aantal nieuwe vergaderruimtes voor het Europees Parlement (EP). Omdat de Europese volksvertegenwoordiging zowel in Brussel als in Straatsburg vergadert, verrijzen in beide steden gigantische gebouwencomplexen. Kosten circa 3 miljard gulden. Vanaf 1997 zullen deze kosten op de begroting van het EP gaan daikken. Om de nieuwbouw te kunnen bekostigen moet fors worden bezuinigd. Een moeilijke opgave. Het Parlement is er weliswaar in geslaagd haar kostenramingen voor 1997 naar beneden bij te stellen, maar had daar wel een truc voor nodig. Een deel van de voor 1997 geplande kosten werd eenvoudig overgeschreven naar de begroting van 1996, waar nog wel wat ruimte bleek te zijn. Meer een vorm van creatief boekhouden dan van kostenreductie, aldus Van der Waal tijdens het debat. Uit de uitvoerige vragen over de gebouwenkwestie van de RPF-delegatie aan Van der Waal tijdens een later gesprek, bleek dat de discussie hierover ook in politiek Nederland met belangstelling gevolgd wordt.

Schonere lucht, het kan beter

De Europese Unie heeft er nog steeds moeite mee om een samenhangend milieubeleid op poten te zetten. Voor schone lucht geldt dat wel in het bijzonder. De Europese Commissie is er eindelijk toe overgegaan een set van samenhangende regels te ontwerpen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Niets is zo grensoverschrijdend als bewegende (vuile) lucht. Goede regels zijn dus geen overbodige luxe. Binnenkort komt er een stuk wetgeving klaar dat het kader schept voor de bestrijding van de vervuiling van de lucht door ozon, zwaveldioxide, stikstofoxide en een aantal andere stoffen. Nederland heeft in de Raad van milieuministers zijn best gedaan om naast de gewone normen voor de luchtkwaliteit ook streefnormen op te nemen. Dat is echter alleen voor de stof ozon gelukt. Streefnormen zijn vanzelfsprekend strenger dan gewone normen. Ze zijn in onze visie nodig, omdat het ernaar uitziet dat de gewone normen veel te soepel zullen worden vastgesteld. Met vijftien landen is dat bijna onvermijdelijk.

Blokland nam in de milieucommissie van het EP het initiatief om via amendementen de streefnormen voor alle verontreinigende stoffen te laten gel­ den. Hij zocht hiervoor steun bij de andere Nederlandse leden van de milieucommissie en vond die. En zo gebeurde het dat drie amendementen gezamenlijk door Blokland, mevrouw Oomen-Ruijten (CDA), de heer Eisma (D66) en mevrouw Van Putten (PvdA) werden ingediend. Ze werden stuk voor saik door de milieucommissie te Brussel aanvaard. Toen echter in het debat in het EP de commissaris voor milieuzaken, mevrouw Bjerregaard, het woord kreeg, bleek dat zij het met onze amendementen niet eens was. Dat is vervelend, want als je de Commissie niet meekrijgt, dan wordt het moeilijk om de amendementen er alsnog door te krijgen bij de Raad van milieuministers. De vereiste absolute meerderheid van 314 stemmen in de plenaire zitting van Straatsburg werd gelukkig ruimschoots gehaald. Er is nu extra daik op de Commissie ontstaan om serieus met de amendementen van het op dit punt eensgezinde parlement rekening te houden. Toch zal er nog het nodige lobbywerk aan te pas moeten komen, om daadwerkelijk tot de vaststelling van streefwaarden voor alle luchtvervuilende stoffen te komen. We houden hoop.

Steun aan Palestijnen

Er werd ook gedebatteerd over economische bijstand van de Unie aan de Westelijke Jordaanoever en de Gazastrook. De EU is samen met haar lidstaten veruit de grootste donor Zij neemt 45 procent van de totale verleende steun aan de Palestijnen voor haar rekening gevolgd door Saoedi-Arabië (19%), de VS (16%) en Japan (8%). De Eurofractie was actief betrokken bij de voorbereiding van dit debat en diende met succes een aantal amendementen in. Zo werd de politiek geladen term "Palestina" vervangen door "autonome Palestijnse gebieden". Een amendement dat wees op de noodzaak van bestrijding van de werkloosheid onder de Palestijnen werd ook aangenomen. "Hoewel de radicale Islam niet alleen door economische hulp is te bestrijden, is perspectief op werk en sociale vooruitgang het beste middel om de steun voor het vredesproces te versterken", aldus van der Waal tijdens het debat. Wat betreft de door de meerderheid van het Parlement bepleite steun aan de teaigtrekking van joodse kolonisten uit de bezette gebieden, maakte hij een voorbehoud. Over deze terugtrekking wordt in het vredesproces nog onderhandeld. De EU dient' af te wachten wat hierover uiteindelijk wordt overeengekomen, aldus Van der Waal.

Handelsmaatregelen tegen Cuba en Iran

Aan het einde van de Straatsburgweek hield het EP nog een kort debat over de handelssancties die de VS tegen Cuba en Iran hebben afgekondigd en die later wellicht ook voor Libië zullen gaan gelden. Kenmerkend voor deze maatregelen is dat ze niet alleen voor Amerikaanse bedrijven gelden, maar ook niet-Amerikaanse kunnen treffen. Zo kunnen Nederlandse bedrijven als Unilever en Tulip rekenen op Amerikaanse tegenmaatregelen als ze handel drijven met Cuba of Iran. In het debat over de Amerikaanse maatregelen merkte Van der Waal op dat tegen deze maatregelen door de Raad en de Europese Commissie terecht krachtig geprotesteerd is. Een land mag niet zo maar bepalen dat ook ondernemingen van landen, die geen sancties tegen Cuba en Iran hebben afgekondigd, gestraft moeten worden. Dat is in strijd met internationale handelsafspraken. Bovendien moet onderscheid gemaakt worden tussen enerzijds Cuba, dat geen bedreiging voor de veiligheid van andere landen vormt, en anderzijds Iran, dat zich in snel tempo ontwikkelt tot een grote, bedreigende macht in het Midden-Oosten. Het land steunt het internationaal terrorisme en is bezig een krachtig wapenarsenaal op te bouwen.

Van der Waal benutte het debat om de Commissie te vragen wat het huidige beleid van de 'kritische dialoog' ten opzichte van Iran tot dusver heeft opgeleverd. Op zijn vraag waarom de Verenigde Staten de veiligheid in het Midden-Oosten laten prevaleren boven commerciële belangen en de EU deze afweging niet maakt, gaf de Commissie helaas een erg omzichtig antwoord. Van der Waal bepleitte dat het dringend noodzakelijk is dat de EU en de VS gemeenschappelijk krachtiger optreden tegen Iran.

Echt economisch succes

Tijdens de mini-zitting in Brussel van 8 tot 9 mei stond het economisch jaarverslag van de Europese Commissie op de agenda. In een lijvig rapport gaf de Commissie aan wat voor het jaar 1996 de belangrijkste problemen en uitdagingen van de Europese economie zijn. Namens het EP was de Britse conservatief Cassidy rapporteur. Zijn conceptresolutie hamerde nogal op de bevordering van de economische groei. Meer 'groei' zou de oplossing zijn voor het grote werkloosheidsprobleem in de Europese Unie. Het gevolg was dat er in zijn rapport nauwelijks aandacht was voor de relatie tussen milieu, economie en werkgelegenheid. Daarover was Blokland niet tevreden. Hij diende drie amendementen in met een vrij vergaande strekking.

In het eerste amendement attendeerde hij op de veelbelovende sector van de milieutechnologie, waar initiatieven voor werkgelegenheid zeker de steun van de overheid verdienen. Het tweede voorstel riep op tot maatregelen om de kosten van milieuschade in de prijzen van goederen en diensten te integreren. Het derde amendement vormde een correctie op het standpunt van de Europese Commissie. Blokland stelde dat een verschuiving van belasting op arbeid naar heffingen op schaarse grondstoffen en milieuvervuilende activiteiten juist wél een positief effect op de werkgelegenheid zullen hebben. Met steun van socialisten, liberalen en groenen werden alle drie amendementen door het Parlement aangenomen. Een écht economisch succes.

Annette de Vries en Bert-Jan Ruissen

Verder hebben Blokland en Van der Waai aandacht besteed aan de volgende onderwerpen: handel en milieu industriële sanaenwerkmg met Midden- en Oost-Europa inten*egïonale kaderovereenkomst met de Mercosur integrale preventie en bestrijding van vervuiling "Wanneer u informatie over bovenstaande onderwerpen wenst, kunt u contact opnemen met de Eurofractie: telefoon 010 - 414 05 34.

Annette de Vries en Bert-Jan Ruissen

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1996

De Banier | 20 Pagina's

UIT HET EUROPEES PARLEMENT

Bekijk de hele uitgave van donderdag 13 juni 1996

De Banier | 20 Pagina's